Het effectief begeleiden van een ontmoetingsactiviteit verschil niet zo sterk van het begeleiden van een gewone activiteit. Wel zijn er een aantal aandachtspunten waar de begeleiders best wat extra op letten:
De begeleiders staan bewust meer midden in de groep en begeleiden de groepsvorming. Ze bewaken voortdurend de emotionele veiligheid en grijpen in waar nodig. Een slechte ervaring kan leiden tot nieuwe kwetsuren bij kinderen en jongeren in een kwetsbare positie. Dit vergt een correcte begeleidershouding.
Er kunnen conflicten ontstaan. Conflict kan voor sommige deelnemers een negatieve ervaring betekenen, maar kan mits een juiste aanpak ook net een leermoment zijn om de werking of activiteit inclusiever te maken. Het is belangrijk dat begeleiders beseffen dat er conflicten kunnen ontstaan. Ze moeten letterlijk en figuurlijk ruimte voorzien om hier een plaats aan te geven, en dit zowat tijdens als na de activiteit en bij de evaluatie.
Zeker de begeleiding van de ontmoeting zou zich moeten realiseren dat er verschillende referentiekaders bestaan en zich bewust worden van hun eigen referentiekader en van de werking van bepaalde privileges. Zo zien ze welke rol privileges kunnen spelen in hun eigen omgang met kinderen en jongeren en welk effect privileges kunnen hebben op hoe deelnemers naar de begeleiders kijken. Ze begrijpen dat ze onverwacht reacties kunnen krijgen op bepaalde acties en voorzien ruimte voor emoties, onverwachte wendingen of een ander verloop van de activiteit.
Begeleiders forceren niemand en laten deelnemers de keuze om niet (onmiddellijk) mee te doen. Wel blijven ze zoeken hoe ze kinderen en jongeren ondersteunen en stimuleren om contact te leggen die voor hen zelf veilig en werkbaar is.