Jeugdwerk vertrekt vanuit de leefwereld van kinderen en jongeren en die is ook digitaal.
We moeten met het jeugdwerk dringend bijbenen want we lopen het risico dat de kloof tussen ons en de digitale leefwereld van kinderen en jongeren steeds groter wordt. Als we meer inzetten op jeugdwerk dat vertrekt vanuit die digitale leefwereld, spreken we meer kinderen en jongeren aan.
De noodzaak om in te spelen op die digitale leefwereld wordt nog versterkt omdat we zien dat er vaak een digitale component zit bij jongeren die zich slecht in hun vel voelen. Denk bijvoorbeeld aan cyberpesten en online haatspraak. Uit het onderzoek Apestaartjaren blijkt dat kinderen en jongeren op school te vaak geen les krijgen over cyberpesten, sexting, digitale balans of fake news. We mogen dus zeker geen kansen laten liggen om ook in informele leeromgevingen (bv. Het jeugdwerk, hobby- en sportclubs) aandacht te hebben voor mediawijze thema’s.
Ook wordt in de Digimeter, een onderzoek dat de trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart brengt, de mythe van de digital native ontkracht. Wie in een gedigitaliseerde omgeving geboren is, blijkt steeds minder per definitie digitaal vaardig te zijn en éénzijdig positief te staan tegenover technologie.
Maar we zien ook veel kansen:
Via de Waddist-app kunnen jongeren van 12 tot en met 30 jaar elke dag delen wat ze denken, voelen en meemaken. Dat maakt Waddist dé tool om hun stem te horen in de kwesties over hun leefwereld. Een jongere die binnenkomt op de Waddist-app krijgt drie meerkeuzevragen-van-de-dag te zien. Jongeren, organisaties die jongeren bereiken, onderzoekers... kunnen vragen insturen. Het Waddist-team speelt kort op de bal, selecteert en helpt bij de verwoording.
In 2022 vulden 5588 kinderen en jongeren uit het lager en secundair onderwijs (zowel regulier als buitengewoon) de online vragenlijst van het Apestaartjarenonderzoek in. Apestaartjaren is een tweejaarlijks onderzoek naar de digitale leefwereld van kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel.
durf te experimenteren met verschillende vormen van digitaal jeugdwerk. Zie er de kansen én noodzaak van in.
versterk digitaal jeugdwerk, werk een visie uit, faciliteer expertisedeling en erken de meerwaarde ervan.