Praktisch
- Aantal deelnemers: Max. 30 personen
- Tijdsduur: 15’
- Materiaal:
- PowerPoint met beelden en filmpje
Doelstellingen
- De deelnemers weten wat ze wel en niet kunnen verwachten in deze sessie;
- De deelnemers leren elkaar kennen;
- De deelnemers leren de sessiegever kennen;
- De sessiegever leert de deelnemers kennen;
- De deelnemers kunnen in eigen woorden uitleggen waarom ze deze vorming volgen.
Verloop
1. De sessiegever stelt zichzelf voor (2’)
Doelstelling:
De deelnemers leren de sessiegever kennen
TIP - leuk om te vertellen:
- Heb je zelf ervaring in een jeugdwerkorganisatie?
- Waarom ben je brandweerman geworden?
- Waarom geef je deze sessie of waarom vind je wat je gaat vertellen zo belangrijk?
2. De deelnemers stellen zichzelf voor (6’)
Doelstelling:
De deelnemers leren elkaar kennen.
De sessiegever leert de deelnemers kennen.
Methodiek:
Iedereen gaat zitten. De sessiegever formuleert telkens eens zin. Als de zin op jou van toepassing is, ga je rechtstaan.
Je kan als sessiegever hier en daar even ingaan op een persoonlijke verhaal wanneer iemand bv. blijft rechtstaan. Bekijk hier zelf wat mogelijk is binnen de voor handen zijnde tijd.
Dit zijn voorbeeldzinnen (gebruik zeker ook vragen waarmee je naar de voorkennis van deelnemers polst):
- Ik zit momenteel voor het eerste jaar in de leiding.
- Ik zit momenteel voor het tweede jaar in de leiding.
- Ik zit momenteel voor het derde, vierde, vijfde… jaar in de leiding.
- Ik heb me al ooit zorgen gemaakt over de brandveiligheid van een plek waar ik was.
- Ik heb me al ooit zorgen gemaakt over de brandveiligheid van ons eigen jeugdlokaal.
- Ik heb al eens een brand van dichtbij meegemaakt.
- Ik heb al eerder een vorming of opleiding rond brandveiligheid gevolgd.
- Heb je familie die bij de brandweer werkt, zit je bij de jeugdbrandweer of heb je ooit als vrijwilliger gewerkt bij de brandweer of het plan gehad dit te doen?
Je kan als sessiegever zelf beslissen welke vragen je stelt. Je kan er eventueel ook bij verzinnen.
In de PowerPoint staat nu een 4-tal stellingen, maar je kan dus zelf aanpassingen doen naargelang de info die je relevant vindt. 3. Wat is deze vorming, wat houdt het in en wat houdt het ook niet in. ('5)
Doelstelling:
De deelnemers krijgen te horen wat wel/niet te verwachten van deze basisopleiding.
Dit mag je WEL verwachten:
- Deelnemers moeten weten hoe ze brandveilig met hun lokaal kunnen omgaan;
- Welke gevaren en signalen moeten ze herkennen;
- Wat kan je doen als er zich een noodsituatie voordoet?
Dit mag je NIET verwachten - Een cursus brand blussen. De focus ligt op bewustwording, preventie en brandveilig handelen niet op het bestrijden van.
- Specifieke gevaren verbonden aan op kamp gaan, evenementen of fuiven komen ook hier niet direct aan bod
- Expertise opbouw voor beheerder van het lokaal rond brandvoorschriften, wetgeving, keuringen, etc.
4. Waarom is brandveiligheid in jeugdlokalen belangrijk? (4’)
Doelstelling:
De deelnemers kunnen in eigen woorden uitleggen waarom ze deze vorming volgen.
Methodiek:
Laat de verschillende krantenartikelen over brand in jeugdlokalen zien (alle artikels staan in de begeleidende PowerPoint):
- Brand in leegstaand jeugdlokaal;
- Brand in Chirolokaal Arendonk;
- Chiroleider loopt zware brandwonden op door steekvlam bij kampvuur, twee andere jongeren lichtgewond;
- Zware brand op de barakken in Menen vernielt jeugdlokalen;
- Verbrande twintiger struikelde over jerrycan bij kampvuur;
- Lokaal Jeugdbeweging brandt volledig uit.
Toon nadien het videofragment uit het journaal over de brand in het Chirolokaal in Arendonk.
(In deze lijst vind je het filmpje terug)
Hoe komt dit binnen bij de deelnemers? Stel volgende vragen:
- Wisten jullie dat er al veel branden gebeurd zijn in jeugdlokalen?
- Ben je daarvan geschrokken/onder de indruk?