Begin 2021 lanceerden De Ambrassade en Arteveldehogeschool Waddist om meer mét jongeren te praten, in plaats van óver hen.
Via de app kunnen jongeren van 12 tot en met 30 jaar elke dag delen wat ze denken, voelen en meemaken. Dat maakt Waddist dé tool om hun stem te horen in de kwesties over hun leefwereld. Een jongere die binnenkomt op de Waddist-app krijgt de drie meerkeuzevragen-van-de-dag te zien. Voor een makkelijk en snel antwoord, op een laagdrempelige manier. Spelelementen zoals bonuspunten, badges en shares op sociale media houden het leuk voor deelnemers. Jongeren, organisaties die jongeren bereiken, onderzoekers... kunnen vragen insturen. Het Waddist-team speelt kort op de bal, selecteert en helpt bij de verwoording.
Werk jij voor een jeugdwerkorganisatie of doe je onderzoek naar kinderen en jongeren? Lees hieronder hoe je dat doet. Je kan de Waddist-app downloaden via Google Play Store en Apple Store.
Door de dagelijkse antwoorden genereert Waddist een uitgebreide database aan uitspraken en cijfers over jongeren, door jongeren. De verrassende resultaten, uitspraken en cijfers van kleine bevragingen geven inzicht in wat jongeren denken aan jeugdorganisaties, beleidsmakers, pers, onderzoekers en jongeren zelf.
De Waddist-gebruikers zijn mede-eigenaar/mede-onderzoeker. Zij krijgen de antwoorden de volgende dag direct te zien in de app en kunnen het delen via hun eigen sociale mediakanalen. Zo worden jongeren meer gehoord en worden uitspraken over jongeren door pers en beleidsmakers gefundeerd.
Waddist streeft ernaar om op langere termijn een tool te worden die de stem van jongeren, in al hun diversiteit, weerspiegelt en van daaruit ook kan wegen op het beleid.
Jongeren zelf aan het woord laten over de thema’s die spelen in hun leefwereld is voor De Ambrassade altijd een speerpunt geweest. Waddist moet dé tool worden om de vinger aan de pols te houden bij jongeren en hun stem centraal te zetten in de debatten over hun leefwereld. Na verloop van tijd wordt deze app een schat aan informatie voor jeugdorganisaties, beleidsmakers, maar ook voor jongeren zelf.
De app stelt elke dag om 17 uur 3 meerkeuzevragen om te weten wat jongeren denken, voelen en meemaken.
Na de vragen krijgen ze een tip van de dag en zien ze ook geanonimiseerd wat andere Waddisters antwoordden op de vragen van de dag ervoor. De tip van de dag wordt aangeleverd door het Vlaamse jeugdinformatieplatform WAT WAT en is afwisselend luchtig of informatief, naargelang de thema’s in de vragen.
Jongeren kunnen ook zelf vragen insturen die ze graag aan andere Waddisters willen stellen. Waddist geeft dus elke dag:
Waddist is een platform voor en door jongeren: zij bepalen wat Waddist is. De app dropt niet zomaar elke maand een ander onderzoek gecamoufleerd als kleurrijke app, maar verzamelt vragen bij jongeren en partners. Ook jeugdwerkorganisaties en onderzoekers kunnen dus vragen insturen, maar die komen niet automatisch in de app. Elke voorgestelde vraag wordt door het Waddist-team zorgvuldig bekeken op inhoud, verwoording en impact op de gebruiker.
Waddist kan kort op de bal spelen. Staat er iets over jongeren in de krant? Dan weten we de volgende dag al wat zij daarvan vinden. Doordat ze zelf vragen insturen, weet Waddist ook wat er leeft bij jongeren en informeert de app hen over hoe een thema leeft bij hun leeftijdsgenoten.
Waddist kan alleen maar een krachtige tool zijn als veel jongeren de app blijven gebruiken, en als die groep een weerspiegeling wordt van jongeren in al hun diversiteit. Om jongeren actief te houden worden verschillende spelelementen geïntroduceerd zoals antwoord-streaks, een badgesysteem en sociale mediakanalen. Maar vooral wordt ingezet op intrinsieke motivatie: de app moet interessant zijn voor jongeren, leuk, en makkelijk in gebruik.
Het idee achter Waddist ontstond nadat Arteveldehogeschool Teacher Tapp lanceerde in oktober 2020. Die app stelt elke dag 3 vragen aan leerkrachten. En wordt gebruikt voor onderzoek en om input te kunnen geven aan beleid. De onderzoekers van Arteveldehogeschool voelden hoe krachtig het is om mensen een stem te geven. Dat wilden ze ook voor jongeren doen, een groep die in de coronacrisis vaak vergeten werd. Dus klopten ze aan bij De Ambrassade, het Vlaamse expertisecentrum jeugdbeleid en ondersteuner van het Vlaamse jeugdwerk.
"Waddist is een voorbeeld van het soort onderzoek waar wij als hogeschool voor staan: het is een participatieve en laagdrempelige tool om de stem van de gebruiker, in dit geval jongeren, te horen. Jongeren staan centraal in veel van de kernactiviteiten van onze hogeschool. Zowel onze eigen studenten behoren tot de doelgroep, maar evenzeer de jongeren waarmee leraren, sociaal werkers en andere professionals die wij opleiden werken. Via Waddist kunnen we de stem van jongeren een plaats geven in actuele vraagstukken en innovatieve projecten rond onderwijs, vrije tijd, jeugd(welzijns)werk enzoverder.” – vertelt Sofie Vanassche, Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling in het domein Onderwijs, Arteveldehogeschool.