[anysurfer.logo]

Waddist: een jongeren community die er voor elkaar wil zijn

Waddist: een jongeren community die er voor elkaar wil zijn

Waddist

Waddist bestaat 2 jaar en we hebben in die tijd veel bijgeleerd. Onze grootste les tot nu toe? Wij wilden de stem van jongeren laten horen, maar kregen daarbij onverwachts een jongeren-community die er vooral voor elkaar wil zijn.

Vinger aan de pols bij kinderen en jongeren

De jongeren-app Waddist is ontstaan uit de nood van De Ambrassade en het brede jeugdwerk om op een laagdrempelige en gemakkelijke manier vinger aan de pols te houden bij kinderen en jongeren. We wilden iets ontwikkelen waarmee we snel de mening van jongeren aftoetsen. Om zo beroep te doen op cijfers om ons werk, bv. beleidsadviezen, beter te onderbouwen.

Hoe zijn we dan op het ontwikkelen van een app gekomen? In 2020 lanceerde Arteveldehogeschool de app Teacher Tapp. Dit is een app voor leerkrachten, aan wie dagelijks hun mening over onderwijs wordt gevraagd. Arteveldehogeschool had het idee om ook zo een app te ontwikkelen voor jongeren. Tegelijkertijd zocht De Ambrassade naar een manier om die ‘vinger aan de pols’ een realiteit te maken. Het is daar dat onze romance ontstond, wat resulteerde in de lancering van de participatieve onderzoekstool Waddist in februari 2021.  

Hoe werkt het?

Het engagement is simpel. Je downloadt de app en je krijgt dagelijks om 17u drie vragen over gevarieerde thema’s (bv. mentaal welzijn, liefde, onderwijs, hobby’s). Na het geven van je mening, krijg je de resultaten van de vragen van de vorige dag te zien en krijg je een jeugdinformatie tip. Je kan als jongere zelf vragen insturen en zelfs ‘badges’ verdienen waarmee je de kleuren van de app kan aanpassen.

“Laat je stem horen”

We hadden drie duidelijke doelstellingen met dit project:

  • Jongeren hun stem laten horen en wegen op beleid.
  • Vinger aan de pols houden: we weten wat er leeft en kunnen op noden inspelen.
  • We ondersteunen jeugdwerk, jeugdbeleid en jeugdinformatie.
Zo droegen we dit ook uit aan jongeren en onze catch phrase was dan ook ‘laat van je horen’.

“Mensen kunnen tieners door Waddist beter begrijpen"

En ja, dit werkte. Zo gaven jongeren aan Waddist te gebruiken omdat ze het leuk vinden dat er iets met de stem van jongeren wordt gedaan:

“Ik vind het goed dat je je mening kan geven en mensen dan met die cijfers iets kunnen doen.”

“Je kunt anoniem elke dag meehelpen met een soort onderzoek. Mensen kunnen tieners door Waddist beter begrijpen.”

Maar we merkten ook dat ‘je stem laten horen’ niet alle jongeren aanspreekt. Zo gaven jongeren tijdens klasgesprekken aan dat zij niet het gevoel hebben dat er naar hen als jongere geluisterd wordt, en iets met hun stem wordt gedaan. Waarom zouden ze dan Waddist gebruiken? Vanuit die klasgesprekken en feedback van de app-gebruikers willen jongeren de app wél gebruiken om zelf taboevragen te stellen aan andere jongeren. Maar vooral: “ik wil weten wat andere jongeren antwoorden”.  

“Ik had een probleem en wou weten of er nog jongeren waren met hetzelfde probleem"

Waddist laat me minder alleen voelen

Omdat jongeren zelf vragen kunnen insturen en zien wat anderen (anoniem) antwoorden, kunnen ze zichzelf vergelijken met andere jongeren. Hierdoor hebben we een platform ontwikkeld waar jongeren zich gerustgesteld voelen en aan peer-to-peer support doen. Zo vertelt een Waddister: “Ik heb al eens een probleem gehad, en ik wou weten of iemand dat probleem ook al had meegemaakt. Het resultaat was dat veel jongeren dit probleem hadden, dus was ik wel gerustgesteld hierdoor.”  

Kussen

Stel, je hebt binnenkort een date en je bent van plan je crush te kussen, maar je hebt dat nog nooit gedaan, hoe moet je dat dan aanpakken? Zo vroeg een Waddister in de app “Als je met iemand intiem zoent, naar welke kant buig jij je hoofd?”. Daaruit bleek dat 11% van de Waddisters diens hoofd naar links buigen, 25% naar rechts, 19% beide kanten afwisselend en 39% nog niet heeft gezoend. Hiermee weet je alvast dat het helemaal oké is dat je dat nog nooit hebt gedaan. En als je het probeert, je best je hoofd naar rechts buigt voor de best slaagkans van je kus.  

Wat kunnen we concluderen?

‘Je stem laten horen’ was een opzet waarmee we gestart zijn vanuit de organisatie. Door de feedback van jongeren te verzamelen hebben we onze focus verschoven naar community building. We passen onze acties hieraan aan. Zo zetten we écht de noden van onze Waddisters centraal. Wil jij vanuit je organisatie ook een vraag aan de Waddisters stellen? Dat kan! Check hier hoe.