Kinderen en jongeren in de jeugdhulp hebben recht op vrije tijd. Maak samen tijd vrij is het project van De Ambrassade en Bataljong waarin we verder bouwden aan een stevige brug tussen jeugdhulp en jeugdaanbod. In dit artikel lees je meer over het recht op vrije tijd, het project, de toolbox en aanbevelingen voor het jeugdwerk. Er is ook een aparte website van Maak Samen Tijd Vrij.
Kinderen en jongeren met ervaring in de jeugdhulp hebben recht op vrije tijd. Dat recht is opgenomen in het Kinderrechtenverdrag dat België ratificeerde.
Voor volwassenen is het vanzelfsprekend dat je zelf beslist hoe jij je vrije tijd invult, al zijn daar ook dikwijls randvoorwaarden of compromissen aan verbonden. Voor kinderen en jongeren is dat minder evident. Ouders of ‘pedagogisch verantwoordelijken’, zoals animatoren of begeleiders hebben vaak een grote rol in de invulling van de vrije tijd. De tijd die volledig door een kind of jongere zelf kan ingevuld worden is relatief beperkt.
Daarom is het belangrijk om vanuit deze insteek kinderen en jongeren te benaderen als volwaardige actoren. Volwaardig actorschap is niet te verwarren met alleenzeggenschap of verantwoordelijkheid. Kinderen en jongeren als volwaardige actoren beschouwen, houdt in dat hun belangen en hun wensen een evenwaardige plaats krijgen in de afwegingen die we maken. De afweging of een vrijetijdsbeleid aansluit bij de eigenheid van een kind of jongere, moet evenveel doorwegen als bv. de bereikbaarheid, de kostprijs of de opvangfunctie van vrijetijdsaanbod.
Dikwijls wordt er aan de vrije tijd van kinderen en jongeren een bijkomende invulling gegeven. De vrije tijd moet een leerkans bieden, bijdragen aan de ontwikkeling… waarmee de vrije tijd als zinvol wordt bekeken. Wanneer we vertrekken vanuit volwaardig actorschap moeten we de beleving van kinderen en jongeren meenemen bij het bepalen van wat betekenisvolle vrije tijd is. Kinderen en jongeren willen soms ook ‘niets’ kunnen doen en vinden dat op zo’n moment een betekenisvolle activiteit.
Plaatsing, langdurige opvang of leven in een voorziening heeft een ingrijpende impact op het leven van een jongere. Kinderen en jongeren komen (nood)gedwongen in residentiële voorzieningen terecht om hen te beschermen tijdens hun ontwikkeling. Eén van de (onbedoelde) gevolgen hiervan is een beperking in hun vrijetijdsbesteding. Redenen hiervoor zijn regels en structuren binnen een voorziening, praktische bezwaren, financiële belemmeringen of een gebrek aan continuïteit. Zo blijkt uit het onderzoek over vrije tijd in jeugdhulp (2016) en het onderzoeksrapport van 2024.
Momenteel zijn er heel wat uitdagingen of drempels die de brug tussen de jeugdhulp en het vrije tijd onstabiel maken:
Net deze kinderen en jongeren in de jeugdhulp kunnen gebaat zijn bij een leuke, passende en uitdagende vrijetijdsbesteding. Meer nog, ze hebben er recht op! Van plezier en ontspanning, over het ontdekken en ontwikkelen van talenten en competenties naar het oefenen van sociale vaardigheden, groeien in vriendschappen of uitbouwen van een sociaal netwerk. Om hier verandering in te brengen en een verschil te maken voor de kinderen en jongeren in de jeugdhulp werkten Bataljong en De Ambrassade samen aan het project Maak Samen Tijd Vrij.
In de eerste helft van 2021 startten Bataljong en De Ambrassade met Maak Samen Tijd Vrij, een vervolg op Maak Tijd Vrij. Maak Samen Tijd Vrij bouwde voort op de ervaringen, expertise en netwerken uit het vorige project en zet in op de verankering en verduurzaming van de lokale samenwerkingen. Alle informatie over nieuwe het project vind je terug op de projectwebsite Maak Samen Tijd Vrij.
In 2021 zijn er in vijf steden, gemeenten en regio’s mensen aan de slag gegaan met het recht op vrije tijd van kinderen en jongeren die verblijven in jeugdhulpvoorzieningen. Tijdens Maak Samen Tijd Vrij hebben Bataljong en De Ambrassade deze lokale trajecten begeleid en ondersteund om de werelden van vrije tijd en jeugdhulp dichter bij elkaar te brengen. Het resultaat daarvan? Heel wat nieuwe connecties, netwerken en lokale verandering. De vijf trajecten liepen in Kortrijk (regio Zuid-West-Vlaanderen), Schoten, Genk, Leuven en Gent.
In deze vijf lokale trajecten bouwden we samen aan een toolbox en testten we die ook uit. Deze kan lokale besturen, jeugdhulpvoorzieningen en vrijetijdsaanbieders (o.a. jeugdwerk, cultuur en sport) gidsen om in hun stad of gemeente verder te werken aan de brug tussen jeugdaanbod en jeugdhulp. De toolbox biedt de mogelijkheid om van A tot Z een traject te doorlopen of gericht een methodiek te kiezen die past bij de lokale noden. De toolbox bestaat uit vijf schakels die essentieel zijn om je project te doen slagen, maar die volgens de eigen context gepland en vormgegeven kunnen worden. In elke schakel vind je verschillende tools of methodieken uitgewerkt in fiches om mee aan de slag te gaan.
De toolbox bestaat uit deze 5 schakels:
De geleerde lessen uit het project en uit de vijf trajecten werden omgezet in aanbevelingen voor vrijetijdsaanbieders (o.a. jeugdwerk, cultuur, sport), jeugdhulpvoorzieningen, lokale besturen en de Vlaamse overheid. Deze aanbevelingen kunnen leiden tot een betere samenwerking tussen jeugdhulp, lokale besturen en vrijetijdsactoren en dus tot meer en betere vrije tijd voor kinderen en jongeren in de jeugdhulp.
Heel wat jeugdwerkers en organisaties doen hun best om kinderen en jongeren in kwetsbare situaties te bereiken. Verminderd tarief of gratis deelname, tweedehandse verenigingskledij, minder strenge aanwezigheidsregels, outreachend werken en toeleiding,… Al deze inspanningen zijn uiteraard ook waardevol voor kinderen en jongeren in de jeugdhulp. Vanuit het project Maak Samen Tijd Vrij formuleerden we nog 8 aanbevelingen voor het jeugdwerk om kinderen en jongeren uit de jeugdhulp te bereiken:
Project XX wil jongeren uit de jeugdhulp en het jeugdwerk laten ontmoeten door twee gelijklopende trajecten op te starten met de focus op het versterken, vergroten en verbreden van netwerken en sociale vaardigheden.
Werken met mensen, dus ook met kinderen en jongeren, vraagt altijd een bewuste reflectie op de keuzes die je maakt. Dat vraagt een ethische basishouding, waarbij je het belang van kinderen en jongeren steeds voorop plaatst. Doorheen de jaren werd in verschillende contexten die ethische basishouding vertaald naar een vaste deontologische code.
Wanneer je samenwerkt met partners uit verschillende beleidsdomeinen, contexten of sectoren, merk je dat er spanning kan ontstaan rondom de deontologische codes. Daarom hebben we in 'Maak Samen Tijd Vrij' expliciet aandacht besteed aan het afstemmen van deze ethische principes. We ontwikkelden een visie en een set van 7 handvatten voor lokale actoren. Bij elk handvat hebben we een aantal concrete tips en reflectievragen uitgewerkt.