[anysurfer.logo]

Jongeren informeren via influencers: hoe samenwerken?

Jongeren informeren via influencers: hoe samenwerken?

Jeugdinformatie

87% van de Belgische jongeren volgt influencers op sociale media. Dat bleek in 2022 uit de SMI-barometer, onderzoek van Arteveldehogeschool en Comeos bij 3.291 Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar en 1.760 +25-jarigen.

Wat betekent dat voor jouw jeugdinfo?  Moet je influencers inzetten in je strategie? En zo ja: hoe begin je daaraan?

6 tips van:

  • WAT WAT-partner publiq, vanuit hun jongerenlabel UiTX
  • de digitale strateeg van WAT WAT

“Een influencer is steeds een content creator, maar een content creator niet altijd een influencer."
BAUKJE, WAT WAT

1. Weet wie je bedoelt met ‘influencers’

Er is een verschil:

  • Een influencer bouwt een merk op rond zichzelf en gaat betaalde promoties aan.
  • Een content creator maak creatieve content omdat ze het leuk vinden. Zij halen niet noodzakelijk inkomsten of gratis producten uit hun content.

Verzamelt een content creator een groot aantal volgers en start die betaalde samenwerkingen? Vanaf dan spreek je meestal over een influencer. Een influencer is dus steeds een content creator, maar een content creator niet altijd een influencer.

“Zowel content creators, influencers als deinfluencers hebben een invloed op jongeren."
BAUKJE, WAT WAT

De-influencers? Die ontmoedigen mensen om bepaalde producten te kopen.

Zowel content creators, influencers als deinfluencers hebben een invloed op jongeren. Alleen is die bij content creators minder bewust.

2. Begrijp de impact van influencers

Jongeren vergelijken zichzelf graag met anderen, vooral als het over zelfbeeld gaat. Ze gaan bij influencers op zoek naar advies, stijl, entertainment en gedrag. Op die manier hebben influencers een impact op de beslissingen die jongeren maken en de meningen die ze vormen.

Uit de SMI-barometer, onderzoek uit 2022 van Arteveldehogeschool en Comeos bleek dat een derde van de jongeren die een influencer volgt, in de laatste drie maanden ook een aankoop deed door invloed van die influencer. 57% zocht al eens een merk of organisatie op doordat een influencer dat had aangeraden.

3. Vind een influencer die bij je past

“Wij begonnen met een open call via een story op ons eigen instagramkanaal."
HANNE, PUBLIQ

Blijf scrollen

  • Gebruik databases zoals Influo en Join om influencers te vinden
  • Of ga zelf op zoek op sociale media: blijf door TikTok en Instagram scrollen. Gebruik hashtags met thema’s om mensen te vinden die bij je boodschap of organisatie passen.

Publiq? Zij startten vanuit hun eigen instagramkanaal: “Wij begonnen met een open call via een story. Zo konden jongeren zichzelf kandidaat stellen om voor ons op pad te gaan naar cultuurevents en daarover te posten. Dat was een succes.”

Hou het authentiek

Een influencer kan veel volgers hebben, maar past daarom niet altijd bij je merk of campagne.

“We gingen op zoek naar een diverse groep influencers, maar ze moesten allemaal wel een link hebben met cultuur."
HANNE, PUBLIQ

Stel jezelf deze vragen:

  • Komt hun doelgroep overeen met de doelgroep die wij willen bereiken?
  • Komen hun waarden en normen overeen met die van onze organisatie?
  • Deden ze al inspanningen rond het thema waarover wij willen informeren?
  • Hebben ze een format waarin onze boodschap zou passen?
“We gingen op zoek naar een diverse groep influencers, maar ze moesten allemaal wel een link hebben met cultuur. Waarom? Opdat het niet vreemd zou zijn dat die jongere zou posten over iets cultureels. Dat zou niet authentiek overkomen.” – Hanne, publiq

Doe een background check

Een interessante influencer gevonden?

  • Zoek hen op in het nieuws
  • Bekijk al hun sociale mediakanalen
Zoek op TikTok bijvoorbeeld in combinatie met de termen ‘controversie’ en ‘canceled’. Via de Wayback machine kan je ook al verwijderde posts terugvinden.

4. Hou eerste contact vrijblijvend en informeel

  • Maak van je eerste bericht geen briefing over je campagne of organisatie.
  • Leg eerst vrijblijvend contact. Bijvoorbeeld via een privé bericht op Instagram. Pols naar hun interesse in de samenwerking waar jij aan denkt. Zo betrek je hen op een persoonlijke manier en niet als ‘bereikmachine’.
  • Vraag naar hun bereikstatistieken en vorige samenwerkingen. Zo ben je zeker dat ze wel degelijk de juiste doelgroep bereiken.
  • Heeft de persoon interesse? Bezorg hen dan een duidelijke pitch en briefing van de samenwerking. 

5. Combineer heldere afspraken met voldoende vrijheid

Duidelijke verwachtingen

  • Geef concrete instructies over het aantal posts, de formats, de manier van taggen of vermelden, de eventuele Call To Action of oproep…
  • Let op: het woord ‘story’ is open voor interpretatie. Bedoel je 17 slides of 1?
  • Spreek alles af. Hoe en welke statistieken wil je ontvangen? Wat zijn de deadlines? Wanneer moet er gepost worden? Is er een huisstijl die moet worden toegepast?

Vrijheid om creatief te zijn

Erken influencers in hun sterkte. Ze zijn populair om een reden: zij weten zelf best wat wel en niet werkt op hun kanaal. Geef influencers echt de vrijheid om creatief te zijn.

Geef zeker geen strak script mee. Authenticiteit is ook belangrijk voor de jongeren die je wil bereiken. Zij voelen meteen aan wanneer een boodschap ‘opgelegd’ is, en haken dan af.

Kostprijs: hoe werkt het?

Doorgaans geldt: hoe hoger het aantal volgers, hoe hoger de kostprijs van een samenwerking. Je kan influencers indelen naar gelang hun bereik op sociale media. Er zijn verschillende indelingen en richtbedragen te vinden via Google.

  • Nano-influencers: tot 5.000 volgers
  • Micro-influencers: tot 15.000 volgers
  • Medium influencers: tussen de 15.000 en 50.000 volgers
  • Meso-influencers: tussen de 50.000 en 100.000 volgers
  • Macro-influencers: meer dan 100.000 volgers

Kan je organisatie geen grote budgetten aan de kant leggen voor influencers?
  • Wees transparant over je budget
  • Vraag hen of je hen ook iets anders kan bieden. Denk aan gratis naar een evenement gaan of een andere ervaring cadeau geven, bepaalde producten aanbieden…
  • Je hoeft geen macro-influencer in te zetten. Een influencer met een kleiner bereik kan ook erg bekend zijn bij jouw specifieke doelgroep.
Hou in gedachten:
  • Werkt een influencer samen met een bureau? Dan kan het budget bepalen of ze ingaan op je aanbod. Dat zullen ze vanaf de start aangeven.
  • Met andere influencers kan je over de vergoeding in gesprek gaan.
  • Een influencer die je thema genegen is? Die zal vaak flexibeler zijn bij het bespreking van de vergoeding.

6. InfluencerFAQ: waar influencers terechtkunnen voor antwoorden

Influencers die zelf met vragen zitten? Bijvoorbeeld: welke wetten en regels moet ik volgen? Zij vinden antwoorden, advies en tips op de influencerFAQ.


Meer tips voor kwaliteitsvolle jeugdinfo

Organisaties die jeugdinfo maken? Die enthousiasmeert, inspireert en ondersteunt ons Team Jeugdinfo om dat zo kwaliteitsvol mogelijk te doen.

Ontdek 3 manieren om de kwaliteit van je jeugdinfo te boosten