[anysurfer.logo]

GEN Z: Wat moet je weten?

GEN Z: Wat moet je weten?

Jeugdinformatie

Maak je jeugdinfo in 2024? Dan maak je info voor GEN-Z’ers. Om info op hun maat te maken, moet je weten hoe GEN-Z'ers in elkaar zitten.

Wat kenmerkt een GEN-Z’er? Een korte schets door Marie Loop, auteur van Generatie Groei.

Wat is GEN-Z?

  • GEN-Z staat voor generatie Z
  • Komt na generatie X en generatie Y (ook wel millenials genaamd)
  • Jongeren geboren tussen 1998 en 2010. Daarop bestaan variaties. Sommigen plaatsen de overgang van generatie Y naar generatie Z al vanaf 1995

Vlaanderen heeft ongeveer 1,3 miljoen GEN-Z’ers.

Waarom denken in generaties?

Natuurlijk is elke persoon binnen een generatie ook uniek. Toch kan generatiedenken nuttig zijn. Het helpt je maatschappelijke invloeden te ontdekken.

Wat doet generatie Z anders dan de vorige generaties? Hebben zij een ander wereldbeeld of andere dromen?  

Wat kenmerkt een GEN-Z’er?

Generatie Z wordt soms ook wel generatie Zelf genoemd. Meer dan voorgaande generaties typeert deze zich door:

  • Focus op zelfontwikkeling
    • Vinden ontplooiing van talenten en het ontdekken van zichzelf belangrijk
  • Gericht op leeftijdsgenoten
    • Gebruiken hun smartphone om met elkaar te verbinden
    • Introverte jongeren vinden sociaal contact via smartphone makkelijker. Bijvoorbeeld berichten sturen boven bellen
  • Nood aan onmiddellijke voldoening (instant gratification)
    • Groeiden op in een wereld met social media en snelle online aankopen
  • Moeilijker om beslissingen te maken
    • Ze worden geconfronteerd met oneindig veel keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld op vlak van studierichtingen
  • Heel nieuwsgierig
    • Hebben moeite met FOMO of fear of missing out
    • Zijn heel wereldwijs en niet onbezorgd
    • Krijgen als jongeren al te maken met veel fake news
  • Ondernemend
    • Zijn fan van DIY of doe-het-zelf
    • Wantrouwen ten opzichte van de overheid
    • Zijn kritisch

Zo maak je info op hun maat

Jeugdinfo maken die GEN Z aanspreekt?

  • Hou rekening met hun specifiek kenmerken
  • Gebruik de 7 WAT WAT principes
  • Zoals steeds: betrek je doelgroep bij het bedenken, maken en evalueren van je jeugdinfoproducten
Lees ook: Jongeren betrekken voor kwaliteitsvolle jeugdinfo: wat moet je weten?