Maak je jeugdinfo in 2024? Dan maak je info voor GEN-Z’ers. Om info op hun maat te maken, moet je weten hoe GEN-Z'ers in elkaar zitten.
Wat kenmerkt een GEN-Z’er? Een korte schets door Marie Loop, auteur van Generatie Groei.
Wat is GEN-Z?
- GEN-Z staat voor generatie Z
- Komt na generatie X en generatie Y (ook wel millenials genaamd)
- Jongeren geboren tussen 1998 en 2010. Daarop bestaan variaties. Sommigen plaatsen de overgang van generatie Y naar generatie Z al vanaf 1995
Vlaanderen heeft ongeveer 1,3 miljoen GEN-Z’ers.
Waarom denken in generaties?
Natuurlijk is elke persoon binnen een generatie ook uniek. Toch kan generatiedenken nuttig zijn. Het helpt je maatschappelijke invloeden te ontdekken.
Wat doet generatie Z anders dan de vorige generaties? Hebben zij een ander wereldbeeld of andere dromen?
Wat kenmerkt een GEN-Z’er?
Generatie Z wordt soms ook wel generatie Zelf genoemd. Meer dan voorgaande generaties typeert deze zich door:
- Focus op zelfontwikkeling
- Vinden ontplooiing van talenten en het ontdekken van zichzelf belangrijk
- Gericht op leeftijdsgenoten
- Gebruiken hun smartphone om met elkaar te verbinden
- Introverte jongeren vinden sociaal contact via smartphone makkelijker. Bijvoorbeeld berichten sturen boven bellen
- Nood aan onmiddellijke voldoening (instant gratification)
- Groeiden op in een wereld met social media en snelle online aankopen
- Moeilijker om beslissingen te maken
- Ze worden geconfronteerd met oneindig veel keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld op vlak van studierichtingen
- Heel nieuwsgierig
- Hebben moeite met FOMO (fear of missing out)
- Zijn heel wereldwijs en niet onbezorgd
- Krijgen als jongeren al te maken met veel fake news
- Ondernemend
- Zijn fan van DIY of doe-het-zelf
- Wantrouwen ten opzichte van de overheid
- Zijn kritisch
Zo maak je info op hun maat
Jeugdinfo maken die GEN Z aanspreekt?
- Hou rekening met hun specifiek kenmerken
- Gebruik de 7 WAT WAT principes
- Zoals steeds: betrek je doelgroep bij het bedenken, maken en evalueren van je jeugdinfoproducten
Lees ook: Jongeren betrekken voor kwaliteitsvolle jeugdinfo: wat moet je weten?