[anysurfer.logo]

Jongeren informeren over de verkiezingen

Jongeren informeren over de verkiezingen

Communicatie - Jeugdinformatie

2024: een bijzonder verkiezingsjaar

Voor het eerst:

  • vinden alle verkiezingen in hetzelfde jaar plaats
  • is er geen opkomstplicht meer voor de lokale verkiezingen
  • is er stemrecht vanaf 16 jaar voor de Europese parlementsverkiezingen

Dat levert een ongeziene grote groep eerste stemmers op. Bijna 1 miljoen jongeren tussen 16 en 23 jaar mogen in 2024 voor het eerst naar de stembus. Samen vormen ze maar liefst 10% van de Belgische kiezers.

Hoe informeer je die jongeren? Hieronder 3 praktijkvoorbeelden.

1. 't Is aan u!

't Is aan u! is het verkiezingsproject van De Ambrassade en heel wat partners.

De 't Is aan u!-boodschap aan wie met en voor jongeren werkt:

  • ga aan de slag met de verkiezingen
  • doe dat op een kwalitatieve en laagdrempelige manier
  • laten we alle onze initiatieven voor jongeren bundelen onder 't Is aan u!
  • 't Is aan u is er als 1 merk: duidelijk, toegankelijk en herkenbaar voor jongeren

2 doelgroepen

Als project richt 't Is aan u! zich op:

  1. die grote groep eerste stemmers
  2. intermediairen en professionals, iedereen die met en voor jongeren en verkiezingen werkt

1) Eerste stemmers
“Ons doel? Zoveel mogelijk jongeren naar de stembus krijgen een hen een geïnformeerde keuze laten maken."
HERMELINDE HOOFT, 't Is aan u!

Eerste stemmers informeert 't Is aan u! via tisaanu.be en Instagram.

Het doel:

  • zoveel mogelijk jongeren naar de stembus krijgen
  • hen een geïnformeerde keuze laten maken

2) Leerkrachten, jeugdwerkers en andere intermediairen

Iedereen die met of voor jongeren en verkiezingen werkt kan via 't Is aan u! ondersteuning vinden om zelf aan de slag te gaan over de verkiezingen.

Vanaf januari 2024 kan je via tisaanu.be werkvormen, methodieken, draaiboeken en promomateriaal vinden. 

In het brede aanbod onder andere:

  • spel "'t Is aan u! om te kiezen", dat iedereen vrij kan gebruiken en spelen. Ontwikkeld samen met De Aanstokerij.
  • pakket van lesmateriaal voor leerkrachten. Gebundeld op KlasCement
  • EDUbox verkiezingen van VRT en Mediawijs i.s.m. 't Is aan u!
  • bundeling van de vele workshops en initiatieven die iedereen kan gebruiken

2. WAT WAT

“Het is niet aan ons om een keuze op te dringen of te sturen in een bepaalde richting. Alle opties komen aan bod, jongeren maken daar zelf een keuze uit."
LIESA CARTON, WAT WAT


Niet-sturend als leidend principe

Bij WAT WAT komen alle opties aan bod. Jongeren maken vervolgens zelf een geïnformeerde keuze.

Niet-sturend informeren betekent:

  • alle opties komen aan bod
  • voor- en tegenstanders aan het woord
  • geen keuze opdringen of sturen in een bepaalde richting

watwat.be/verkiezingen

Info over de verkiezingen wordt gebundeld op watwat.be/verkiezingen.

WAT WAT brengt vooral info die zich focust op de identiteitsontwikkeling van jongeren. Vragen zoals:

  • Waarom zou ik stemmen of waarom niet?
  • Wat als ik (nog) niet weet op wie ik wil stemmen?
  • Hoe praat ik over politiek met mijn vrienden of mijn ouders?
  • Mogen mijn ouders zeggen op wie ik moet stemmen?
  • Hoe ga ik om met iemand die helemaal van mening verschilt? 

Watwat.be wordt steeds aangevuld met nieuwe relevante artikels. Alle artikels worden door partners van WAT WAT gemaakt.

Informatiecampagne

Naar aanloop van de verkiezingen zal WAT WAT ook een informatiecampagne brengen, met extra aandacht voor jongeren in dak- en thuisloosheid en maatschappelijk kwetsbare jongeren.

Blijf op de hoogte via de maandelijkse jeugdinfo-nieuwsbrief.

3. Nws.nws.nws

"Voor het eerst mogen 16- en 17-jarigen ook naar de stembus. Die jongeren zitten met heel wat vragen, daar gaan wij zo veel mogelijk op inspelen."
GONDA DE BEULE, nws.nws.nws 

  • nws.nws.nws is het nieuwskanaal voor jongeren van VRT, te vinden op Instagram
  • richt zich op jongeren van 12 tot 17 jaar
  • breiden hun aanbod uit naar aanleiding van de verkiezingen


Jongerenstemtest

VRT ontwikkelt voor het eerst een stemtest die specifiek bedoeld is voor jongeren, samen met nws.nws.nws.

Werkt zoals de klassieke stemtest:

  • om te weten te komen welke partij best bij je overtuiging past
  • gebaseerd op een reeks vragen
  • opgesteld met verschillende universiteiten

Maar dan op maat van jongeren:

  • in nws.nws.nws-stijl en -branding
  • met beknopte en duidelijke info
  • met heldere stellingen
  • met korte duiding, aan de hand van nws.nws.nws-content

Nieuws en duiding in jongerentaal
Nood aan basisinformatie

"'Leg het mij uit, want ik snap er niets van', dat signaal krijgen we echt heel vaak."
GONDA DE BEULE, nws.nws.nws

Uit een marktonderzoek van VRT weet nws.nws.nws dat jongeren vooral nood hebben aan basisinformatie""Leg het mij uit, want ik snap er niets van", dat is het signaal dat we echt heel vaak krijgen", vertelt Gonda.


Jongeren willen weten:
  • hoe het in elkaar zit
  • waarom er zoveel partijen zijn
  • waarvoor partijen staan
  • hoe de verkiezingen werken

Jongeren hebben weinig boodschap aan:

  • getouwtrek van politici
  • schandalen
  • politieke spelletjes

Dat kwam ook uit de bevraging van 't Is aan u!, zie onderaan dit artikel.

Explainers en duidingsvideo's

Nws.nws.nws' antwoord op de nood aan basisinfo? Een reeks explainers en duidingsvideo's, vanaf 15 april 2024.

2 personen zullen ze de complexe en droge politieke materie in jongerentaal vertalen.

  • Louise Hoedt
    • het vaste gezicht van nws.nws.nws
    • spreekt de klare taal die typisch is voor nws.nws.nws

  • Politiek journaliste Lonne Van Erp
    • een van de jonge politieke journalisten van VRT NWS
    • kent de Wetstraat door en door

Om alle info van nws.nws.nws duidelijker en overzichtelijker te bundelen, krijgt het nieuws dat nws.nws.nws brengt op Instagram vanaf 15 april ook een plek op vrtnws.be en in de VRT NWS-app.

Meer info

  • 't Is aan u! deed een belevingsonderzoek bij meer dan 500 jongeren in Vlaanderen en Brussel. In het rapport lees je hun dromen en waarvan ze wakker liggen.
  • Van 1 maart tot 9 juni telt 't Is aan u! 100 dagen lang af naar de verkiezingen. Elke dag, 100 dagen lang, brengen ze info op Instagram. Op tisaanu.be vind je een overzicht alle initiatieven en evenementen die dan plaatsvinden.