Wil je zelf ook betrouwbare info voor jongeren op jouw site aanbieden? Je kan infoartikels van watwat.be ‘binnentrekken’ of embedden op jouw site en binnen jouw huisstijl weergeven, via een softwarekoppeling of ‘API’ (Application Programming Interface).
Je hoeft dan zelf geen jeugdinformatie up-to-date te houden op jouw site. Updatet WAT WAT een artikel op hun site? Dan gebeuren die updates automatisch ook op jouw site.
Als je op deze manier samenwerkt met WAT WAT, ben je 'embedpartner'.
“WAT WAT streeft naar een samenleving waar jongeren kritisch denken, geïnformeerde keuzes maken en een stem krijgen. Een samenleving waar álle jongeren sterk in hun schoenen staan en hun identiteit op een positieve manier ontwikkelen, ongeacht sociale of culturele achtergrond.”
De API is een Drupal-module, dus werkt alleen met Drupal-sites vanaf Drupal 8.
Is de site niet gebouwd in Drupal? Dan kan je zelf aan de slag met de API als je daar de kennis, tijd en budget voor hebt. En als je een login hebt gekregen van WAT WAT. Mail Liesa voor meer info hierover.
De site is gericht op jongeren tussen de 11 en 24 jaar. Het mag ook een specifiekere leeftijdsgroep zijn daarbinnen.
De inhoud komt van WAT WAT en is op maat van jongeren, maar alles daarrond moet ook op maat van jongeren en gebruiksvriendelijk zijn.
Bijvoorbeeld:
Bij elk artikel ligt een link naar watwat.be én staat het WAT WAT-logo.
Voorbeeld:
WAT WAT krijgt minstens 1x per jaar de Google Analytics-cijfers van de artikels op jullie site.
Dat is een lijst van alle artikels met per artikel:
Onze auteurs (of 'contentpartners') kunnen deze cijfers dan ook optellen bij hun weergaves op watwat.be.
Goed om te weten: de artikels die jij binnentrekt van watwat.be verschijnen niet met jouw URL in de Google-resultaten.
Google krijgt technische info van watwat.be en jouw site die duidelijk maakt dat de info oorspronkelijk van watwat.be komt.
De API heeft dus geen impact op je vindbaarheid in Google, geen negatieve en geen positieve.
Als de site infoartikels binnentrekt via de API, voldoen die artikels automatisch aan de labelprincipes. Maar ook het webdesign en andere onderdelen van de site moeten aan de principes voldoen:
1. Op maat
2. Correct en volledig: er wordt niet 1 oplossing naar voren geschoven, alle opties en perspectieven komen aan bod.
3. Empowerend: de site creëert een positieve impact op de levenskwaliteit van jongeren en versterkt hun positie in de samenleving om zelf keuzes te maken
4. Transparant:
5. Effectief: voor de site werd gebouwd, is er nagedacht:
6. Participatief: de embedpartner betrekt de doelgroep bij de ontwikkeling en evaluatie van de site
7. Evaluatief/reflectief: de embedpartner onderzoekt het bereik en de impact van de eigen werking en stuurt bij waar nodig Meer info over de labelprincipes
Er is binnen je organisatie 1 iemand verantwoordelijk voor de ‘migratie’ van de artikels, zoals dat heet. Dat kost na de opstart niet zoveel tijd: reken op 1 uur per maand om nieuwe artikels te migreren.
Die persoon is het ‘single point of contact’ (SPOC) voor WAT WAT.
Dit is geen must, maar wel een mooie plus.
Een API-verbinding kost wel wat werk, dus het liefst gebeurt dit voor een site die nog vele jaren online zal staan. En niet voor bijvoorbeeld een tijdelijke campagne-site.
Je hebt opstartkosten en kosten voor updates.
Reken op 2000 à 3000 euro voor de samenwerking met een webdeveloper.
Dat is voor de koppeling met de standaardinstellingen van de API zoals die zijn uitgewerkt voor awel.be. Wil je op jouw site iets anders weergeven dan de voorbeeldintegratie met awel.be? Dan komen er extra kosten bij.
Bijvoorbeeld:
Je hebt wel eerst een samenwerkingsovereenkomst en login nodig.
Hou er rekening mee dat als watwat.be en/of jouw site een Drupal-update krijgen, de API-implementatie misschien ook een update nodig heeft. Reken voor de zekerheid op 1.200 euro per jaar, als maximum.
Is dit geen evident budget voor jouw organisatie maar voldoe je wel aan de voorwaarden? Dan gaan we hier graag over in gesprek. Mail naar liesa.carton@ambrassade.be.