In november 2020 ging de eerste online inspiratiedag van WAT WAT door.
Iets minder koffieklets, helaas. Wel evenveel praktische tips en inzichten. We zetten de 10 beste tips op een rijtje!
Gonda De Beule is eindredacteur van nws.nws.nws, het Instagram-kanaal voor jongeren van VRT NWS.
Ze deelde haar tips voor een goede infopost op Instagram. En die tips gelden voor álle online communicatie voor jongeren. De 5 tips die ons het meest zijn bijgebleven:
Je kan er niet van uitgaan dat al je lezers de juiste voorkennis hebben.
Vermijd moeilijke begrippen. Zijn ze nodig? Leg ze dan uit.
Zoals nws.nws.nws doet in deze post over de regeringsvorming: ze leggen uit wat ze bedoelen met 'meerderheid', 'federaal' en 'zetels'.
Zet tekst in vetjes, in blokjes en gebruik tussentitels.
Online scannen we sowieso tekst. Help je lezers dus om zo makkelijk mogelijk door je tekst te gaan.
Vermijd ‘straattaal’ of ‘jongerentaal’. Jongeren zien daar meteen door.
Gebruik zeker geen woorden waarvan je de lading niet kent. Is dat woord echt nodig? Check bij een jongere in je omgeving.
Maak de tekst in je Instagram-caption nooit langer dan wat op 1 scherm kan.
Ook in webteksten hou je het best zo kort mogelijk. Lange stukken tekst leest toch niemand online.
Zoals in het voorbeeld hier: de caption is bewust zo kort gehouden, zodat hij zeker niet langer is dan wat op een gemiddeld smartphone-scherm past. Hoe korter, hoe beter.
Vermijd emoji’s, tenzij dat past bij jouw ‘merk’. Nws.nws.nws vermijdt ze alleszins, want jongeren verwachten geen emoji’s van een nieuwskanaal.
En verkleinwoorden laat je altijd weg, want die komen betuttelend over.
Benieuwd naar meer? De inspiratiesessie van Gonda De Beule is opgenomen:
SEO-expert Frederik Vermeire van WiSEO deelde op 2 uur tijd de beste tips uit zijn 15 jaar ervaring. Een bomvolle workshop, dus.
De 5 tips die ons het meest zijn bijgebleven:
SEO is de marathon met beste resultaat op lange termijn.
SEA of PPC zijn de sprintjes met snel resultaat. Het is geen lange-termijnstrategie (want dan is het nogal duur), maar het kan zeer goed helpen in het begin.
Tip voor non-profits: Google Ad Grants, gratis advertentie-budget van Google
Google kijkt alleen nog naar je mobiele site. Omdat ook steeds meer mensen alleen nog naar mobiele sites kijken.
Kijk dus niet alleen naar je eigen site op een groot scherm. Check je pagina’s op je smartphone.
Hoe kan je voor je doelgroep schrijven als je niets over hen weet?
Vind het antwoord op vragen zoals:
Je vindt die antwoorden in Google Analytics, via interviews of bij de mensen in je organisatie die dagelijks contact hebben met je doelgroep.
Tik in de zoekbalk in Google “site:jouwurl.be” in. Bijvoorbeeld: site:watwat.be
Zo zie je welke pagina’s Google allemaal heeft geïndexeerd van jouw site.
Je zal verschieten welke oude pagina’s of dubbele pagina’s daartussen zitten, die misschien concurreren met nieuwere pagina's.
“Je moet blijven optimaliseren, anders zullen concurrenten je plaats innemen”
Wil je erbij zijn op de volgende inspiratiedag WAT WAT? Via de nieuwsbrief van De Ambrassade houden we je op de hoogte.