Sinds mei 2019 tot eind 2021 volgen wij de gesubsidieerde scholen op. In samenwerking met onze partners brengen wij inspirerende praktijken, innovatieve oplossingen en regelgevende drempels in kaart om scholen open te stellen en bewegingsvriendelijker te maken. Wij ondersteunen zo scholen die middelen krijgen voor het delen en bewegingsvriendelijk maken van speelplaatsen.
Wij ondersteunen dit project en zetten de mogelijkheden van gedeeld gebruik voor schoolbesturen in de verf. We focussen in het bijzonder op de kansen die speelplaatsen bieden voor jeugdwerkorganisaties. Op die manier overtuigen we alle betrokken partijen van het belang van de school als leer- en speelplek in de buurt.
Want (speel)ruimte staat onder druk in Vlaanderen. Tijdens de lock-downperiode in het voorjaar van 2020 en de versoepelingen erna is meer dan ooit de nood aan meer kwaliteitsvolle jeugdplekken bewezen. Niet iedereen heeft een eigen tuin of speeltuin in de buurt. Kinderen, jongeren en hun organisaties hebben ruimte nodig voor ontmoeting, spelkansen, experiment en beweging.
Tijdens de lock-down gingen we ons oor te luister leggen bij de stad Kortrijk die als stad scholen motiveert om hun speelplaats te vergroenen en open te stellen. Want al ligt het initiatief en de trekkersrol bij de scholen zelf, je kan als gemeente een belangrijke rol spelen om de juiste dynamiek en een duurzame visie te creëren in dergelijke projecten.
1. Speelplaatsen breken uit. Dit artikel is geschreven door onze beleidsmedewerker jeugdruimte Peter Bosschaert. Dit artikel verscheen in RUIMTE nr. 46, het tijdschrift van de Vereniging van Ruimteplanners in juli 2020, www.vrp.be.
2. Speelplaatsen breken open. Dit artikel is geschreven door onze beleidsmedewerker jeugdruimte Peter Bosschaert en verscheen in DROPZONE, het tijdschrift van Bataljong in september 2020, www.bataljong.be.