[anysurfer.logo]

Brandveiligheid Gevorderde module - Algemene info

Brandveiligheid Gevorderde module - Algemene info

Jeugdlokalen

Wat kan je verwachten? 

Deze module is de gevorderde opleiding brandveiligheid in gebouwen gebruikt voor en door jeugdwerk. 

  • Het gaat om een interactieve opleiding voor alle jeugdverenigingen en/of organisaties die werken met jongeren;
  • De regelgeving wordt bepaald door de manier waarop je je lokaal gebruikt.
We werken rond 4 domeinen: 

    • Brand voorkomen; 
    • Evacueren;
    • Branduitbreiding beperken;
    • Brand bestrijden.
Dit aan de hand van een praktische checklist die als instrument kan gebruikt worden.

Het is niet de bedoeling dat je na deze basisopleiding: 

  • leert hoe je een brand aanpakt; 
  • leert omgaan met specifieke gevaren verbonden aan kampen, evenementen, fuiven.
Met deze bijkomende opleiding willen we vooral lokaalverantwoordelijken, voorzitters, groeps- of hoofdleiding en de leden van de vzw het noodzakelijk inzicht geven in het belang van brandveiligheid en hoe je er zelf je gebouwen onderhoudt in functie van een brandveilig bestaan voor en na elke activiteit maar ook in functie van nodige verbouwingen.

Als je nood hebt aan je hele vrijwilligersploeg of leidingsploeg een basisinzicht mee te geven rond 'Wat te doen bij brand?', dan vraag je best de basisopleiding aan.

Wie geeft deze gevorderde module? 

Ideale situatie: de lokale brandweerzone geeft de sessie aan de jeugdwerkers. 

Als dat niet mogelijk is, kan ervoor gekozen worden om als jeugdambtenaar zelf de sessie op te nemen en te geven aan verschillende verantwoordelijken bij jeugdverenigingen in of rondom de gemeente/stad. Het nadeel is dan dat je een belangrijk deel van de expertise die de brandweer geeft, niet meekrijgt.  

Hoe ga je aan de slag met dit pakket?

Hier kan je de verschillende benodigdheden downloaden om de sessie te kunnen geven. 

Neem vooraf de PowerPoint samen met het spel Fuego goed door. Geef je de sessie met meerdere personen, oefen dan even van te voren en bekijk of alles duidelijk is. Verdeel de taken goed vooraf: wie geeft welk deel, wie deelt materiaal uit, enz. Op die manier verloopt de sessie vlot.

Bekijk hoeveel deelnemers er zullen deelnemen en verdeel hen in groepjes van 4 tot 6 personen, hou rekening met het aantal groepjes bij het afdrukken van het materiaal nodig voor sommige werkvormen. 

PowerPoint 

De PowerPoint vormt de kapstok voor het geven van de opleiding. De PowerPoint bevat alle 4 de delen. 

Beperk aanpassingen aan de PowerPoint zodat de inhoud niet verloren gaat. 

Wat kan je toch aanpassen? 

  • De naam/foto/beeld van de sessiegever;
  • De contactgegevens op het einde.

Fuego

Het spel Fuego is gebaseerd op het spel Cluedo waarbij in plaats van een moord nu een brand moet oplossen. Het biedt een introductie op de verschillende 'problemen' die er in een gebouw kunnen plaatsvinden op vlak van brandveiligheid.

  • Waar is het gebeurd?
  • Wat heeft gezorgd voor de brand?
  • Wat heeft ervoor gezorgd dat iedereen veilig naar buiten kon?

Bereid dit spel op voorhand goed door. Afhankelijk van het aantal deelnemers heb je meerdere spelen nodig. Reken op 4 à 6 deelnemers per spelbord. 

  • Het spelbord: vooraf te printen op A2-formaat;
  • De spelkaarten: vooraf te printen en uit te knippen;
  • Voorzie zelf enkele dobbelstenen: 1 dobbelsteen per spel;
  • Voorzie zelf enkele pionnen: 2 à 3 pionnen per spel;
  • Speluitleg.
Het spel wordt samen gespeeld. Het is dus de bedoeling dat je met alle spelers tezamen tot de oplossing komt.

Duurtijd 15 minuten

Checklist

Per onderdeel in de PowerPoint doen we een korte oefening waarbij de deelnemers per tafel kunnen uitwisselen over wat er wel/niet in orde is in hun lokaal en waar ze best naar kijken.

Hiervoor gebruik je per onderdeel de checklist.

  • Afhankelijk van hoe snel je door een theoretisch luik uit de PowerPoint loopt kan je meer/minder tijd geven voor deze uitwisseling. 
  • De bedoeling is dat de deelnemers hun lokaal zo beter leren kennen, de checklist leren gebruiken en weten wat er wel/niet nodig is in hun gebouw.

Duurtijd per onderdeel om uit te wisselen over de checklist 15 minuten

Tips voor de sessiegevers 

  • Zet de zaal vooraf klaar door tafels te plaatsen waar ze met 4 tot 6 personen max. kunnen aanzitten en waarbij ze kunnen kijken naar de PowerPoint;
  • Leg het Fuego spel met alle attributen al klaar per tafel;
  • Vraag deelnemers bij aankomst de tafel en stoelenschikking te respecteren zo zijn je 'groepen' vooraf verdeeld; 
  • Ga waar mogelijk in interactie met de deelnemers door hen zelf tot inzichten te laten komen, dingen te laten herkennen en benoemen...; 
  • Zoek een goed evenwicht tussen info geven en info uit hen laten komen, je zal ook merken dat dit soms de timing beïnvloed;
  • Wijs geen vinger. Het is niet de bedoeling om hen met deze sessie te wijzen op alle fouten in hun lokaal of tijdens hun activiteit. Je kan vragen hoe het in hun lokaal zit, maar vermijd daarbij dat je hen terecht wijst maar ga vooral samen op zoek naar oplossingen;
    • Vermijd bv een tour in het lokaal om te wijzen op alle fouten; 
    • Merk je zelf op of komen ze zelf aan bod met iets dat misschien toch beter kan zoek dan samen een oplossing en vermijd om enkel op de 'fout' te focussen;
    • Gebruik bij foto's, filmpjes of voorbeelden als je die zou aanpassen niet alleen jeugdlokalen. Ook in andere gebouwen worden al eens 'fouten' gemaakt het is belangrijk dat het niet enkel over hun fouten gaat;
    • Vermijd ook anekdotiek over vuile, onveilige jeugdlokalen die je in het verleden hebt bezocht of gecontroleerd...; 
    • Inspireer dus vooral met de dingen waar ze kunnen op letten, bewuster kunnen mee omgaan en laat het vingertje achterwege dan bereiken we vast meer.