De jongeren van vandaag zijn niet hetzelfde als jongeren van 15 jaar geleden. Wat typeert Gen Z, de huidige generatie jongeren? Welke ontwikkelingen hebben hen mee gevormd? En wat moet je nog weten als je hen wil bereiken en op maat informeren?
Marie Loop, psychopedagoog en auteur van het boek Generatie Groei, zet enkele need to knows op een rijtje.
Waarvan liggen jongeren in België momenteel wakker? En wat betekent dat voor je jeugdinfo? Afgelopen zomer namen jongeren van team ’t Is aan u interviews af bij leeftijdsgenoten. Aan Franstalige zijde sprak Forum des Jeunes met jongeren over ‘jong zijn in 2023’. Beiden stellen hun bevindingen voor.
Let op: Forum des Jeunes vertelt hun verhaal in het Engels.
Het verkiezingsjaar 2024 komt eraan. Ook jongeren zullen een massa aan boodschappen en info op hen af zien komen. Maar waar vinden ze straks info die duidelijk is, op hun maat, en hen ruimte laat om zelf een keuze te maken?
Nws.nws.nws, InforJeunes en WAT WAT schetsen welke info je straks al vindt bij hen. Je krijgt ook tips & tricks om jongeren op maat te informeren over verkiezingen, zonder hen te sturen.
Let op: De sprekers van InforJeunes brengen hun verhaal in het Engels.
Maak je jeugdinfo samen met een jongerenredactie? Vraag je input of feedback aan een jongerenpanel als je een nieuw infoproduct maakt? Of droom je erover zoiets op te starten? Deze sessie is voor jou.
Je bepaalt zelf mee de richting van deze sessie. Wissel van gedachten met andere organisaties, vraag en krijg tips. Bijvoorbeeld over hoe je jongeren kan betrekken, bereiken, coachen of motiveren. Of over hoe je zaken zelfstandig kan laten ontwikkelen door jongeren. Vind inspiratie en quick wins bij elkaar.
Anouk Torbeyns van StampMedia leidt het groepsgesprek in goed banen.
Comments onder je informerende social media posts of interacties tussen jongeren op je forum. Jeugdinfo is niet statisch en geen eenrichtingsverkeer. Zeker online is je jeugdinfo deel van een levende social space. Willen we allen gaan voor een positieve impact op kinderen en jongeren? Dan moeten we ook nadenken over de interactie die onze jeugdinfo opwekt, en wat daarvan de impact kan zijn.
Wat is je verantwoordelijkheid als organisatie en hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je ervoor dat het een veilige omgeving blijft voor jongeren? We gaan erover in gesprek met Child Focus en Awel.
Wie bereikt jongeren beter dan… jongeren zelf! Een vriend, broer of zus, klasgenoot, influencer … Jongeren luisteren het liefst naar leeftijdsgenoten die hun taal spreken en hun leefwereld kennen.
Jongerenambassadeurs van de Scholierenkoepel, Wel Jong en 't Is aan u nemen in deze sessie zelf het woord. Hoe ziet hun rol eruit? Hoe informeren en bereiken ze leeftijdsgenoten? Welke begeleiding krijgen ze hiervoor? En vooral: waarom doen ze het?
WAT WAT wil er zijn voor alle jongeren tussen de 11 en 24 jaar. Maar de ene jongere is de andere niet. Een campagne die zoveel mogelijk jongeren moet bereiken? Dan vallen sommigen uit de boot. Daarom kiest team jeugdinformatie voor een jaarlijkse doelgroepfocus.
In 2022 verdiepte WAT WAT zich in de informatienoden van jonge nieuwkomers. Dit jaar ligt onze focus op jongeren in dak- en thuisloosheid. Hoe we het aanpakken? En met welk resultaat? Je leert er alles over in deze sessie.
Het inspiratiemoment start bij deBuren (Léopoldstraat 6, Brussel). Dat is:
€ 40 (sociaal tarief) – € 70 (standaardtarief) - € 100 (solidariteitstarief)