Op 2 september 2024 geeft het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten de aftrap van Kies Kleur tegen Pesten, dé nieuwe campagne die in de plaats komt van de Week tegen Pesten. Samen met partners WAT WAT (De Ambrassade) en STIP IT van Ketnet, MNM en Radio2 roept het Netwerk iedereen op om samen een jaar lang in te zetten tegen pesten.
De campagne wil alle scholen, sportclubs, jeugdorganisaties… stimuleren en inspireren om tijdens het hele jaar te werken aan het voorkomen en aanpakken van pesten. Een boodschap die ze al langer brachten, maar met de campagne Kies Kleur tegen Pesten stellen ze het extra duidelijk: één weekje aandacht alleen kan pesten niet terugdringen. Dit jaar ligt de focus op online pestgedrag.
Die blijvende aandacht is nodig is, dat blijkt uit de cijfers. De laatste jaren is het pestfenomeen opnieuw toegenomen. Bijna 20% van de Vlaamse kinderen en jongeren geven aan de laatste maanden te zijn gepest. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van 2018. Ook in het online pesten zien we een stijging. Lees de meest recente cijfers op ALLESoverPESTEN.be.
Vanaf maandag 2 september zet de campagne elke maand één van de 10 bouwstenen van Kies Kleur tegen Pesten in de kijker. Verschillende jeugdorganisaties, sportclubs en scholen vertellen hoe zij met die bouwstenen aan de slag gaan. Zo inspireren ze andere organisaties om op een laagdrempelige manier de fundamenten te leggen van een antipestbeleid.
Op maandag 9 september lanceren Ketnet, MNM en Radio 2 opnieuw de STIP IT-campagne. Dit keer aan het begin van het (school)jaar om meteen duidelijk te maken dat pestgedrag niet kan op de school of in de sport- of jeugdclub. Hoe kan je als school, sport- of jeugdorganisatie de STIP IT-campagne ondersteunen?
Naast de bouwstenen en de STIP IT-campagne als startschot, organiseren het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten en haar partners informatieve momenten en campagnes voor verschillende doelgroepen. Zo lanceren WAT WAT, Tumult en Pimento een jongerencampagne in februari 2025. Hou de jaarkalender dus in de gaten!