[anysurfer.logo]

Jongerencampagne Vibe Check krijgt Meest Mediawijze Award

Jongerencampagne Vibe Check krijgt Meest Mediawijze Award

Jeugdinformatie   |  22 MEI 2024

Vibe Check won opnieuw een prijs! Op de Apenstaartjaren-studiedag mocht jongerenplatform WAT WAT de Meest Mediawijze Award in ontvangst nemen. Dat is een van de zes Mediawijs Awards die Mediawijs jaarlijks uitreikt.  

Vibe Check is een jongerencampagne van WAT WAT, Mediawijs en KU Leuven. De campagne werd in 2023 gelanceerd om jongeren bewuster te leren omgaan met goede en slechte emoties door sociale media. Jongeren kunnen de Vibe Check doen via:

  • het fysiek Vibe Check spel dat kan gebruikt worden door jeugdorganisaties, scholen en in de jeugdzorg. Vibe Check is dé manier om het gesprek aan te gaan over de emoties die jongeren ervaren op sociale media en hoe daarmee om te gaan. Het spel kan je nog steeds bestellen of gratis downloaden.
  • een videoreeks op Instagram & TikTok met influencers Timon Verbeeck, Jietse Pauwaert, Ilias El Kostit en Keri-Belle Njikih.
  • een TikTok- en Instagramfilter.
  • info en tips verzameld op WATWAT.be/vibecheck.

Waarom deze campagne?

WAT WAT houdt vinger aan de pols houdt bij wat er leeft bij kinderen en jongeren en zag al langer nood aan meer ondersteuning voor jongeren in hun online leefwereld. Het jongerenplatform klopte aan bij Mediawijs, vanwege hun expertise over het onderwerp. Mediawijs werkt nauw samen met onderzoekers en onderzoeksinstellingen, voor deze campagne konden de organisaties terecht bij Lara Schreurs (KU Leuven) om de inhoud en vorm van de campagne wetenschappelijk sterker te onderbouwen. Schreurs voerde de afgelopen jaren onderzoek naar de emoties die jongeren voelen wanneer ze verschillende posts op sociale media zien. Tijdens het uitwerken van de campagne werden jongeren nauw betrokken bij de stijl, boodschap en vorm van de campagne. Op die manier vertaalden we samen onderzoek naar praktijk en creëerden we tools voor jongeren en wie met jongeren werkt.