Vibe Check won opnieuw een prijs! Op de Apenstaartjaren-studiedag mocht jongerenplatform WAT WAT de Meest Mediawijze Award in ontvangst nemen. Dat is een van de zes Mediawijs Awards die Mediawijs jaarlijks uitreikt.
Vibe Check is een jongerencampagne van WAT WAT, Mediawijs en KU Leuven. De campagne werd in 2023 gelanceerd om jongeren bewuster te leren omgaan met goede en slechte emoties door sociale media. Jongeren kunnen de Vibe Check doen via:
WAT WAT houdt vinger aan de pols houdt bij wat er leeft bij kinderen en jongeren en zag al langer nood aan meer ondersteuning voor jongeren in hun online leefwereld. Het jongerenplatform klopte aan bij Mediawijs, vanwege hun expertise over het onderwerp. Mediawijs werkt nauw samen met onderzoekers en onderzoeksinstellingen, voor deze campagne konden de organisaties terecht bij Lara Schreurs (KU Leuven) om de inhoud en vorm van de campagne wetenschappelijk sterker te onderbouwen. Schreurs voerde de afgelopen jaren onderzoek naar de emoties die jongeren voelen wanneer ze verschillende posts op sociale media zien. Tijdens het uitwerken van de campagne werden jongeren nauw betrokken bij de stijl, boodschap en vorm van de campagne. Op die manier vertaalden we samen onderzoek naar praktijk en creëerden we tools voor jongeren en wie met jongeren werkt.