[anysurfer.logo]

Jongerencampagne Vibe Check wint prijs wetenschapscommunicatie

Jongerencampagne Vibe Check wint prijs wetenschapscommunicatie

Jeugdinformatie   |  29 NOVEMBER 2023

Vibe Check, een jongerencampagne van WAT WAT, Mediawijs en KU Leuven, ontving een prijs voor wetenschapscommunicatie van de Koninklijke Vlaamse Academie en de Jonge Academie. De infocampagne werd in 2023 gelanceerd om jongeren bewuster te leren omgaan met goede en slechte emoties door sociale media.

De infocampagne is wetenschappelijk onderbouwd dankzij de samenwerking met onderzoeker Lara Schreurs (KU Leuven). Met Vibe Check slaagde zij erin om haar onderzoek tot bij het brede publiek te brengen. Daarom ontving zij de wetenschapscommunicatieprijs samen met elf andere wetenschappers of teams.

Wat is Vibe Check?

Een uitgebreide informatiecampagne gericht op jongeren van 11 tot en met 18 jaar die hun kennis en tools geeft om te herkennen welke situaties op sociale media hen goed en minder goed doen voelen.

Welke posts brengen je aan het lachen, maken je blij of nieuwsgierig en zijn dus écht een vibe? Welke berichten geven je een knoop in de maag, laten je twijfelen aan jezelf, maken je boos of verdrietig en zijn echt geen vibe? Dat leren jongeren vanaf nu ontrafelen met Vibe Check. 

Naast het herkennen van emoties die ze ervaren op sociale media, leren ze verschillende strategieën die hen kunnen helpen om met die gevoelens om te gaan, ook offline. Zo nemen jongeren zelf de controle om van sociale media een plek te maken die hen en hun vrienden empoweren.

De campagne kwam tot stand dankzij een samenwerking met KU Leuven. In recent wetenschappelijk onderzoek werd door onderzoekers van de universiteit vastgesteld dat jongeren die leren omgaan met emoties die ze ervaren tijdens het gebruiken van sociale media, ook minder negatieve effecten van sociale media ervaren.    

Hoe doe je de Vibe Check? 

Online kunnen jongeren de Vibe Check-filter gebruiken op TikTok en Instagram. Daar krijgen ze situaties op sociale media voorgeschoteld en kunnen ze aangeven wat wél en geen vibe is voor hen. Op TikTok en Instagram deden ook influencers Timon Verbeeck, Jietse Pauwaert, Ilias El Kostit en Keri-Belle Njikih de Vibe Check. Samen met andere jongeren gaan ze op zoek gaan naar wat ze net wél en geen vibe vinden.

Daarnaast vinden jongeren er tips en info over omgaan met leuke en minder leuke situaties op sociale media. Op WATWAT.be/vibecheck vinden jongeren nieuwe artikels over de positieve en negatieve gevoelens die sociale media kunnen veroorzaken en hoe daarmee om te gaan.

Vibe Check bestaat ook als fysiek spel, dat kan gebruikt worden door jeugdorganisaties, scholen en in de jeugdzorg. Vibe Check is dé manier om het gesprek aan te gaan over de emoties die jongeren ervaren op sociale media en hoe daarmee om te gaan. Via emoji’s kunnen jongeren aanduiden hoe ze denken dat iemand zich bij een bepaalde situatie op sociale media zou voelen. Als groep beslis je of iets een 'vibe' of 'no vibe' is, door de legplaat te gebruiken.

Bij het spel zit een gratis Vibe Check poster: een flow chart dat jongeren doet stilstaan bij hoe ze hun eigen vibe kunnen vinden op sociale media.

Je kan het spel bestellen of gratis downloaden via de webshop van WAT WAT.

Felien                    Dekorte
Felien Dekorte
  • Medewerker partners & projecten WAT WAT