Veel volwassenen kennen TikTok alleen als “dat met die dansjes”, maar dat is de app intussen al stevig ontgroeid. TikTok had in 2021 wereldwijd meer internetverkeer dan Google. En de app wordt niet alleen meer bezocht, hij wordt ook meer en meer als zoekmachine gebruikt.
We vroegen het aan Kristin Van Damme (PhD), onderzoeker en lesgever digitale media aan de Universiteit van Gent. Zij deed onderzoek bij jongeren naar hoe zij TikTok gebruiken als zoekmachine.
TikTok is ‘hot’, maar dat betekent niet dat je ineens al je informatie voor jongeren via TikTok moet doen. De jongeren in het onderzoek gebruiken meerdere infobronnen.
TikTok is voor hen de plek om info te zoeken waarbij betrouwbaarheid minder belangrijk is, zoals persoonlijke ervaringen en tips van locals van de plek waarheen ze op reis willen.
Zoeken ze nieuws en feiten? Dan gaan ze nog altijd eerst naar Google. (Let wel: dit onderzoek is gebeurd bij jongeren van 18 jaar en ouder. Het onderzoek bij 13-17-jarigen loopt nog.)
Voorbeeld: ook op de TikTok van WAT WAT vind je persoonlijke ervaringen
TikTok is in de eerste plaats een app voor entertainment. Content die goed scoort, gaat dus vaak over vrijetijdsthema’s zoals film, muziek, comedy, reizen, koken …
Typisch aan de app is dat er veel niche-content is. Voor elke specifieke interesse is er wel een community, met een bijbehorende naam, zoals BookTok (boeken) en FitTok (fitness).
Maar ook serieuzere content bereikt jongeren, zoals nieuws en educatieve content. Er is dus zeker ook een plekje voor jeugdinformatie.
Voorbeeld: Dokters Vandaag, die TikToks maken met correcte medische informatie
“TikTok maakt zoeken overbodig”, zegt Kristin Van Damme. Het algoritme speelt zo slim in op wat mensen interesseert, dat het eerder een “ontdekkingsmachine” dan een zoekmachine is.
Je kan zoeken in TikTok:
Net zoals je je jeugdinfo kan optimaliseren zodat die beter vindbaar wordt in Google, kan je ook in TikTok relevante zoekwoorden vermelden in:
Het TikTok-algoritme is wel fundamenteel anders dan dat van Google. TikTok kijkt veel meer naar ‘engagement’:
Zie ook: