[anysurfer.logo]

WAT WAT en Tumult lanceren campagne tegen online pesten: 'Da's toch (nie) normaal?!'

WAT WAT en Tumult lanceren campagne tegen online pesten: 'Da's toch (nie) normaal?!'

Jeugdinformatie   |  26 FEBRUARI 2025

Jongerenmerk WAT WAT lanceert samen met jeugdorganisatie Tumult de jongerencampagne ‘Das toch (nie) normaal?!’: een campagne voor jongeren van 11 tot 14 jaar over online pestgedrag. De actie maakt deel uit van de jaarcampagne van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, die de vroegere Week tegen Pesten vervangt. Influencer Kyano Wouters (@Kassaticket) is ambassadeur en maakt jongeren mee bewust van de impact van online pesten.

De helft van de jongeren uit het Apenstaartjarenonderzoek (2024) gaf aan dat jaar getuige te zijn geweest van een online pestsituatie. 4% van de jongeren krijgt minstens wekelijks te maken met online pestgedrag. Bovendien geeft 12% aan dat ze hier met niemand over kunnen praten. Opvallend is dat de jongste jongeren hier het vaakst mee te maken krijgen. 

“Jongeren ervaren online pestgedrag en haatspraak als iets ‘normaal’, als iets dat deel uitmaakt van hun digitale leefwereld”, vertelt campagnemanager Felien Dekorte. “Tegelijk geven onze partnerorganisaties aan dat er heel wat vragen leven rond cyberpesten en online respect, zowel bij leerkrachten en begeleiders als bij jongeren. Met de digitale campagne "Da's toch (nie) normaal?!" willen we jongeren laten inzien dat online pestgedrag niet normaal is en helemaal geen onderdeel hoeft uit te maken van hun digitale leefwereld. We laten hen zien hoe ze erop kunnen reageren, waar ze terechtkunnen voor hulp en vooral: hoe ze het online gewoon leuk kunnen houden.” 

Lancering op school 

WAT WAT en Tumult lanceren de campagne met een stunt op de Tienerschool in Anderlecht. Op woensdagochtend ontdekken de leerlingen dat hun school helemaal bedekt is met screenshots van online pestsituaties en bijhorende slogans. Zo brengt de campagne online pestgedag naar hun fysieke leefwereld. 

 "We tonen jongeren dat als je het scherm wegdenkt en hetzelfde in het echte leven zou zeggen of zien, het niet als normaal zou worden beschouwd”, zegt Emy Snelders van Tumult. “Waarom accepteren we het dan wel op TikTok of Snapchat? Het blijft pestgedrag en moet dus ook zo worden benoemd en aangepakt.”

“Snapchat is een plek waarop dit soort pestgedrag heel vaak voorkomt. Daarom vind ik het extra fijn om nu iets positiefs te verspreiden op dit platform.” 
- Kyano Wouters (@Kassaticket)

De screenshots maken pestsituaties uit de online leefwereld van jongeren zichtbaar: iemand wordt uitgelachen, uitgescholden of uitgesloten uit een groepschat, iemand dreigt naaktfoto’s door te sturen of doet dit effectief, er worden bewerkte foto’s gedeeld… 

Maar er zijn ook screenshots die tonen hoe het anders kan: iemand voegt de verwijderde persoon opnieuw toe aan de groepschat, zoekt hulp bij Awel of CLBch@t om over het pestgedrag te praten, of spreekt de pester aan op zijn gedrag. Bij iedere screenshot hoort ook een duidelijke slogan: “Iemand uitlachen in comments, da’s toch ni normaal? Iets nice reageren, da’s toch normaal?” 

Influencer Kyano Wouters (@KassaTicket op TikTok) is aanwezig als ambassadeur van de campagne en vraagt leerlingen naar hun reacties op de screenshots. Op zijn eigen kanalen vraagt hij mee aandacht voor het thema. “Snapchat is bijvoorbeeld een plek waarop zo’n pestgedrag heel vaak voorkomt. Daarom vind ik het extra fijn om nu iets positiefs te verspreiden op dit platform.” 

Edubox online pesten

Na de lancering gaan de leerlingen in groep aan de slag met de Edubox Online Pesten. Ze krijgen concrete tips om online pestgedrag aan te pakken en bespreken het thema samen in de klas.

“De digitale leefwereld van jongeren is net zo goed een plek waar pestgedrag zich voordoet. Daarom is het belangrijk dat we de strijd tegen online pesten als een gedeelde verantwoordelijkheid zien.”
 - Sabine Coppens, Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten

“Ouders komen regelmatig met vragen of verhalen die zich online afspelen, buiten de schooluren of hobbytijd”, zegt Sabine Coppens van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. “De digitale leefwereld van jongeren is net zo goed een plek waar pestgedrag zich voordoet. Daarom is het belangrijk dat we de strijd tegen pesten als een gedeelde verantwoordelijkheid zien waarin zowel de school en de leerkrachten als ouders, vrijetijdsbegeleiders en jongeren zelf een rol spelen.” 

Het campagnemateriaal blijft een maand lang zichtbaar hangen op de Tienerschool. Eind maart krijgen de leerlingen tot slot een vorming over online pestgedrag. 

De campagne loopt nog tot midden maart via: 

  • Content van influencer Kyano Wouters (@KassaTicket) op Snapchat, TikTok en YouTube Shorts. 
  • Videocontent met info en tips op de kanalan van WAT WAT (@watwat.be).
  • De campagnevisual die zal verschijnen op het aanmeldscherm van Smartschool, in de Brusselse Bibliotheek Muntpunt en in verschillende Vlaamse en Brusselse bioscopen.
  • Partnerorganisaties die de campagne mee uitdragen.

In februari 2024 vond de laatste editie plaats van De Week tegen Pesten, waaraan WAT WAT steevast een jongerencampagne koppelde. Met de nieuwe jaarcampagne ‘Kies Kleur tegen Pesten’ kiest het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten vanaf dit schooljaar voor een andere aanpak. Die benadrukt dat we niet één week, maar het hele jaar door tegen pesten moeten werken. Het thema van deze jaarcampagne is online pesten. De jaarcampagne werd afgetrapt met STIP IT (Ketnet, Radio 2 en MNM) en de “Wees geen wegkijker”-campagne. WAT WAT lanceert nu een specifieke jongerencampagne rond dit thema.