[anysurfer.logo]

Save the date en deel mee: 26 februari start jongerencampagne online pesten

Save the date en deel mee: 26 februari start jongerencampagne online pesten

Jeugdinformatie   |  10 DECEMBER 2024

Jongeren krijgen regelmatig te maken met online pestgedrag. Vaak vinden ze het 'normaal' en weten ze niet hoe erop te reageren (Apenstaartjaren 2024). 


Daarom lanceert WAT WAT op 26 februari een digitale campagne rond dit thema in samenwerking met Tumult en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. De campagne toont jongeren: 

  • dat online pestgedrag ook pestgedrag is en dus niet 'normaal' hoeft te zijn 
  • hoe ze kunnen omgaan met specifieke pestsituaties 
  • waar ze terechtkunnen voor een gesprek of hulp 

Online pesten, das toch nie normaal! Die boodschap willen we van woensdag 26 februari tot zondag 16 maart bij zoveel mogelijk jongeren krijgen. Daarvoor hebben we jou nodig!

Verspreid jouw organisatie de boodschap mee? Dat kan door:

1. De campagnevisual met bijhorende copy te delen op jullie kanalen richting jongeren of intermediairs.  
Communiceert jouw organisatie rechtstreeks naar jongeren? Gebruik dan de copy en visuals hieronder. Aanpassen naar je doelgroep mag, zolang de boodschap duidelijk blijft. 

      • Korte copy: Online pesten, das nie normaal. Check wat je kan doen op watwat.be/pesten. 
      • Lange copy: Naaktfoto’s van iemand doorsturen, iemand verwijderen uit de groepschat, iemand uitschelden in comments… das toch nie normaal! Niemand uitsluiten uit de groepschat, iets nice reageren, praten met iemand die kan helpen, das toch normaal! Check watwat.be/pesten voor antwoorden op jouw vragen rond online pestgedrag.
Communiceert jouw organisatie naar jeugdwerkers, leerkrachten, ouders, sportbegeleiders…? Gebruik dan de copy en visuals hieronder. Aanpassen naar je doelgroep mag, zolang de boodschap duidelijk blijft. 

      • Korte copy: Online pesten, das nie normaal. Ontdek wat je voor jongeren kan doen als begeleider, leerkracht of ouder op allesoverpesten.be 
      • Lange copy: Jongeren krijgen regelmatig te maken met online pestgedrag. Vaak vinden ze het ‘normaal’ en weten ze niet hoe erop te reageren. Daarom lanceert WAT WAT samen met Tumult en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten op 26 februari een digitale campagne rond dit thema. Het uitgelezen moment om er ook thuis, in je klas, jeugdorganisatie of sportclub over te praten en met het thema aan de slag te gaan. Vind info, tips en materiaal op allesoverpesten.be.

2. De campagneposter af te drukken en op te hangen op plekken waar jongeren komen.
3. De videocontent van WAT WAT op socials mee te delen: 

  • De video met influencer Kyano Wouters ofwel KassaTicket kan je nu al delen via Instagram of TikTok
  • Vanaf dinsdag 4 maart volgen 5 video's met jongeren van LARF!. Ze lezen online pestsituaties voor en delen hun reacties en tips. 
  • In de week van 10 maart sluiten we af met 2 infovideo's over online pesten van de WAT WAT-contentcreators. 

Nog een campagne over pesten?

Op 2 september 2024 gaf het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten de aftrap van Kies Kleur tegen Pesten, dé nieuwe jaarcampagne die de Week tegen Pesten vervangt. Samen met partners WAT WAT (De Ambrassade) en STIP IT van Ketnet, MNM en Radio2 roept het Netwerk iedereen op om samen een jaar lang in te zetten tegen pesten en aan een antipestbeleid te werken. 

Naast de bouwstenen en de STIP IT-campagne als startschot, organiseren het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten en haar partners het hele werkjaar lang informatieve momenten en campagnes voor verschillende doelgroepen, voornamelijk leerkrachten, jeugdwerkers, sportbegeleiders en ouders. De campagne van WAT WAT en Tumult is dus een kalendermoment dat deel uitmaakt van de jaarcampagne en zich specifiek tot jongeren zelf richt.

Felien                    Dekorte
Felien Dekorte
  • Medewerker partners & projecten WAT WAT