In een wereld vol informatie is het onmogelijk om jongeren af te schermen voor fake news. Maar we kunnen hen wel kritisch doen omgaan met online informatie. Daarom lanceert de Vlaamse overheid de campagne ‘Klopt da wel?’ met steun van onder meer WAT WAT, Mediawijs, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen.
‘Klopt da wel?’ moedigt jongeren tussen 13 en 25 jaar aan om kritisch naar online informatie te kijken. Nieuwsberichten verspreiden zich via alle soorten kanalen, ook op sociale media. Maar is alles wat we daar zien ook echt? Door bronnen en feiten te checken, laten jongeren zich niet zo snel vangen door nepnieuws.
Hoe werkt deepfake? Is alles wat ChatGPT zegt juist? Wat is een betrouwbare bron? En is propaganda altijd slecht? Alle antwoorden op deze prangende vragen vind je op kloptdawel.be. Op deze nieuwe webpagina vind je informatie, tips en links naar nuttige artikels, video’s, lespakketten en meer.
“Elon Musk opent dit jaar nog een frituur in de ruimte” en “Duiven zijn drones die ons bespioneren”. Klopt da wel? Tuurlijk niet. Maar deze fake titels trekken wel de aandacht. En hoe meer jongeren we bereiken, hoe beter. Hang jij ook graag een of meerdere posters op? Download je gratis posters via de link en hang ze aan de schoolpoort, in het jeugdlokaal, in je kantoor of thuis aan je raam.
'Klopt dat wel?' is een campagne van Agentschap Binnenlands Bestuur - Gelijke kansen en Inburgering samen met WAT WAT, Mediawijs en deCheckers.