Samen met Magaly van Formaat, Inez van JINT en Vanessa van Artevelde Hogeschool nam onze collega Jasmien deel aan de ETS Conference: The Quality Bonus. De conferentie ging door in Berlijn en werd gehost door Jugend für Europa. Het Duitse National Agency, of zoals wij het zouden noemen: de JINT van Duitsland.
Jeugdwerkers ‘future fit’ maken met de Europese Trainings Strategie (ETS)
Met meer dan 100 deelnemers uit 33 verschillende landen dachten we na over de toekomstuitdagingen voor jeugdwerkers. In het kader daarvan keken we naar de Europese Trainings Strategie (ETS). De ambitie van de ETS is om jeugdwerkers ‘Future fit’ te maken zodat ze een antwoord kunnen bieden op de toekomstuitdagingen.
Aan de basis van deze strategie liggen 2 Europese competentiemodellen. Eentje voor jeugdwerkers en eentje voor trainers van jeugdwerkers
Hoe zien die twee competentiemodellen eruit?
Het Europese competentiemodel voor jeugdwerkers is gebaseerd op 8 competenties:
- Facilitating individual and group learning in an enriching environment
- Designing programmes
- Organising and managing resources
- Collaborating successfully in teams
- Communicating meaningfully with others
- Displaying intercultural competence
- Networking and advocating
- Developing evaluative practices to assess and implement appropriate change
Heb je op bovenstaande knop geklikt, dan geven we nog even deze tip mee:
Verdwaal niet te hard op de website waar je naar doorgestuurd wordt. In de rechterkolom zie je de titel ‘downloads’. Daaronder vind je een handige en mooi vormgegeven fiche per competentie.
Het Europese competentiemodel voor trainers van jeugdwerkers is gebaseerd op 7 competentiegebieden. Elk competentiegebied wordt opgedeeld in enkele concretere competenties.
- Learning to learn
- Designing educational programmes
- Being civically engaged
- Communicating meaningfully with others
- Cooperating successfully in teams
- Intercultural competence
- Understanding & facilitating individual and group learning processes
Jugend für Europa (de Duitse JINT), maakte hier samen met SALTO Youth training and cooperation een kaartspel van dat gebruikt kan worden om te reflecteren over je eigen competenties als trainer. We kregen dit handige kaartspel cadeau tijdens de conferentie en ik ga er binnenkort samen met jullie (of jullie collega’s) mee aan de slag tijdens een collegagroep vorming!
Competentiemodellen voor jeugdwerkers?
Dat doet een belletje rinkelen! Klopt! Want ook wij werken in Vlaanderen met drie verschillende competentieprofielen voor animatoren, hoofdanimatoren en instructeurs die een geattesteerde kadervormingstraject volgen. Werk je mee aan één van deze geattesteerde kadervormingstrajecten? Dan zie je ongetwijfeld een gedeeltelijke overlap tussen de competentieprofielen die wij in Vlaanderen gebruiken en de competentiemodellen die Europees ontwikkeld werden. De Europese competentiemodellen zijn breder dan degene die wij hanteren. Ze focussen ook niet alleen op vrijwilligers, maar kunnen gebruikt worden voor alle jeugdwerkers en trainers van jeugdwerkers.
Waarvoor dienen de twee ETS competentiemodellen?
- Ze geven een overzicht van de competenties die een jeugdwerker nodig heeft om tegemoet te komen aan de toekomstuitdagingen van het jeugdwerk.
- Ze geven taal aan zaken die je leert in het jeugdwerk. Zo zorgen de twee competentiemodellen voor meer erkenning van het jeugdwerk. En dat is in sommige landen broodnodig. Want een minister van jeugd en een begroting voor jeugd zijn alles behalve vanzelfsprekend.
- Ze vormen de basis voor heel wat vormingen die op Europees niveau worden georganiseerd. Voor mij, maar zeker ook voor jullie! Benieuw naar de vormingen die je op Europees niveau kan volgen? Hou dan zeker de kalender van JINT in de gaten.
Wat blijft hangen bij Jasmien?
- Al het bovenstaande. Want heel de Europese Trainings Strategie was nieuw voor Jasmien.
- “Over de toekomst denken, geeft ons ook de mogelijkheid om de toekomst te veranderen.” – Matthijs Leendertsen. Hij benadrukte dat we niet passief moeten toekijken naar een toekomst die komt, maar dat we de toekomst zelf in handen kunnen nemen. We moeten ons een toekomst verbeelden en dan nadenken over de stappen die nodig zijn om daar te geraken.
- “If we train future as much as history, we would produce a lot of future skilled youth workers”. – Nerijus Kriauciunas. Hij introduceerde het idee om net als het vak Geschiedenis een vak Toekomst te geven op de schoolbanken.
- De grondgedachte achter alles is om meer en kwaliteitsvoller jeugdwerk in Europa te verwezenlijken. Dat ligt helemaal in lijn met de boodschap achter #jeugdwerkwerkt. Het Europese traject en het Vlaamse traject kunnen elkaar ongetwijfeld versterken. In aanloop van ons volgende congres #jeugdwerkwerkt in 2023 gaan we actief op zoek naar raakvlakken!