De campagne #KijkNaarOns van de Vlaamse Jeugdraad loopt deze week op volle toeren. #KijkNaarOns is een videocampagne met tips voor media- en beleidsmakers voor meer representatie in de media.
Maar ook het jeugdwerk kan iets doen. Sta jij af en toe stil bij de beelden die je gebruikt in je kampbrochure, op je website of voor het aankondigen van jouw vormingen? Da's zowiezo stap één. Hieronder geven we je nog 3 tips mee om te zorgen voor een betere beeldvorming.
Doe je een prinsessenkamp? Gebruik een foto van een meisje met zwart kroezelhaar in een ridderoutfit of een jongetje in een mooie jurk.
Je foto of filmpje moet meer diversiteit uitstralen? Plak er dan niet gewoon een kind met een migratie-achtergrond of in een rolstoel tussen, om het beeld te laten kloppen. Dat voelt onnatuurlijk. Laat hen op een normale manier aanwezig zijn in wat jullie doen. Die beelden zijn echter.
Je campagne richt zich op een doelgroep, bv. niet-hetero-jongeren? Test je teksten en verwoordingen.
16% van alle inwoners van België zijn jonger dan 18. Maar in de Vlaamse media komen ze maar 3% van de tijd in beeld. Jongeren met een migratieachtergrond en jongeren met een beperking komen vaak nog minder op televisie en radio. En als het wel gebeurt, dan staat het beeld vaak bol van de clichés. De Vlaamse Jeugdraad zocht uit wat jongeren daarvan vinden.
Enkele jongeren van de werkgroep diversiteit van de Vlaamse Jeugdraad tonen met enkele voorbeelden aan waarover het precies gaat. Over prins William en voetbal, over papa's in beeld en vrijwilligerswerk.
Het Ambrasmagazine kan je gratis bestellen op onze publicatiepagina.