Op de bank en toch meespelen
Wat je hier ziet: In de BBC-docu ‘A royal Team Talk, Tackling Mental Health’ zie je de Britse prins William praten over emoties en psychisch welzijn. Hij, ex-militair. In een mannenkleedkamer. Omringd door bekende voetballers. William vertelt over het verlies van zijn mama en hoe hij later als piloot moest omgaan met de dood. De sporters delen hun verhalen: over gepest worden, over depressie na een blessure …
Wat Jad daarvan vindt: “Uitsluitend mannen in een uitsluitend mannenomgeving, pratend over iets waar mannen nog te weinig over praten. Ook zwarte jongens. Dat is het sterke aan dit beeld. Rolmodellen uit een supercompetitieve mannenwereld doorbreken taboes. Hier staan geen vrouwen op deze foto, en toch zie je aan deze foto dat mannen ook willen bijdragen aan een wereld waarin machismo niet overwint.”
Wat je hier ziet: Een papa en zijn zoon poetsen vrolijk samen hun tanden in een promoclip voor Ketnet Junior.
Wat Sarah daarvan vindt: “Papa en het zoontje beleven duidelijk heel wat plezier bij deze dagdagelijkse routine. Hier neemt de papa de zorgende rol op zich en dat wordt getoond als supernormaal. Door de nadruk hier niet op te leggen, passeren we dit beeld, normaliseren we het en gaan we verder met ons leven. Weg stereotypen, heerlijk! Want terecht: de meeste papa’s zitten niet meer op de achterbank van het leven van hun kinderen. Graag meer van dat: alleenstaande ouders, huishoudens met meerdere generaties, gezinnen met twee mama’s of papa’s, … verdienen een plek in de beelden en debatten van de huidige Vlaamse media.”
Wat je hier ziet: Een tweet van Geert Noels, van 10 januari 2019, met een foto van een verlaten festivalcamping vol afval. Met de hashtag #brossenvoorhet klimaat, cynisch gebruikt.
Wat Clara daarvan vindt: “Met één foto werd geprobeerd om de motivatie van de klimaatspijbelaars onderuit te halen. En dat is flauw. En neemt niet serieus wat er wel oprecht leeft. Jongeren toonden dit jaar meer dan ooit politiek bewustzijn, als actieve burgers. Ze kwamen op voor het klimaat en voor hun toekomst. Blindstaren op dat ‘spijbelen’ is niet slim. Dit is het baanbrekende actievoeren, zoals in mei ’68, dat een kantelpunt zal blijken in de geschiedenis. En daar hoorde altijd wat rebellie bij. Waar is dat draagvlak? Hier is dat draagvlak!”
Wat je hier ziet: Een witte man die vrijwilligerswerk doet in Afrika neemt een selfie met enkele kinderen.
Doe je een prinsessenkamp? Gebruik een foto van een meisje met zwart kroezelhaar in een ridderoutfit of een jongetje in een mooie jurk.
Je foto of filmpje moet meer diversiteit uitstralen? Plak er dan niet gewoon een kind met een migratie-achtergrond of in een rolstoel tussen, om het beeld te laten kloppen. Dat voelt onnatuurlijk. Laat hen op een normale manier aanwezig zijn in wat jullie doen. Die beelden zijn echter.
Je campagne richt zich op een doelgroep, bv. niet-hetero-jongeren? Test je teksten en verwoordingen.
Dit artikel staat op pagina 18 van de 4e editie van het Ambrasmagazine. Lees hem of bestel hem gratis via onderstaande knop.