De Universiteit Gent en jongereninfoplatform WAT WAT lanceren samen een videocampagne die ze verspreiden via sociale media (YouTube, Instagram en Tik Tok). Met de filmpjes willen ze jongeren inspireren en ondersteunen tijdens deze uitdagende coronapandemie. De campagne vloeit voort uit groepsgesprekken die de UGent organiseerde met jongeren, wetenschappelijke gegevens over psychologie en corona, en gesprekken met straathoekwerkers en jongeren op straat. Zo creëerde het team coronacommunicatie voor én door jongeren. UGent en WAT WAT willen zo jongeren ondersteunen voor deze crisis een grote uitdaging was.
Om te weten welk effect de pandemie heeft op jongeren organiseerde de UGent groepsgesprekken. Deze gesprekken leverden een interessant beeld op van de uitdagingen waar jongeren op dit moment mee geconfronteerd worden. Uitzichtloosheid, eenzaamheid en verveling zijn enkele van de grootste uitdagingen waar jongeren mee worstelen. Het gevoel van uitzichtloosheid is sterk aanwezig bij jongeren omdat voor hen veel belangrijke mijlpalen wegvallen en omdat ze zich door de maatregelen ontmoedigd voelen om nog concrete plannen te maken om naar uit te kijken.
De videocampagne op YouTube, Instagram en TikTok toont tien jongeren die hun ervaringen en tips delen. Wanneer het gaat over het maken van concrete vrije tijdsplannen zegt Lennert “Logisch dat het moeilijker is in deze tijden om pauze te nemen omdat het leven op zich al in pauze staat.” Over jezelf toelaten pauze te nemen zegt Kenza dan weer: “Ik voel continu een druk om iets aan het doen te zijn.”
Andere video’s gaan over sociaal contact, correcte informatie, dat het oké is om even niet oké te zijn en ten slotte over doelen te hebben tijdens de pandemie. Hierover vertelt Roxane: “Ik denk dat het belangrijk is dat ik ook dingen plan tijdens de quarantaine die coronaproof zijn.” In de video’s zitten ook verhalen van veerkracht en positiviteit. Kenza vertelt bijvoorbeeld. “Leer uzelf kennen. Ge gaat u daar echt veel beter bij voelen. Ik ben ook heel hard veranderd... en ik voel mij daar goed bij. Ben daar heel blij om.”
De video’s die op Youtube zullen verschijnen hebben betrekking op zes thema’s:
Het doel is jongeren inspireren en verhalen vertellen waarin ze zich herkennen. Zo krijgen ze de tips en kennis om de pandemie vlotter door te komen en hen te motiveren om zich aan de geldende coronamaatregelen te houden. Universiteit Gent en WAT WAT willen vooral jongeren bereiken voor wie deze crisis een extra grote uitdaging was.
Binnen hetzelfde project verschijnen in maart vertalingen van MAGDANOG?!, de infobrochure over corona voor jongeren van WAT WAT. De belangrijkste info over de beschermlagen tegen het virus en een overzicht van coronaveilige activiteiten worden vertaald in het Frans, Engels, Turks, Arabisch en Farsi. De vertalingen worden verspreid naar jongeren via diverse middenveldorganisaties.
Contacteer collega Emma: