[anysurfer.logo]

Over de campagne vrijwilligers

Over de campagne vrijwilligers

Kracht van Vrijwilligers - Communicatie - #Jeugdwerkwerkt

Vrijwilliger zijn in deze tijden brengt uitdagingen met zich mee en is veranderd in de tijd:

  • Er is veel keuze aan vrijwillig engagement waardoor jongeren vaker 'shoppen' uit het aanbod.
  • Jeugdwerkorganisaties vinden ook steeds moeilijker vrijwilligers. Daardoor kan een vakantie/jeugdaanbod soms niet doorgaan. Als ze hen al vinden zijn ze moeilijk te motiveren om een langdurig engagement aan te gaan.
  • De druk op vrijwilligers is groot: ouders worden steeds mondiger en veeleisender, de administratieve rompslomp wordt er niet beter op. Er is ook een financiële druk. Ouders die zeggen: “als je nieuwe dingen wilt of op vakantie wilt gaan, dan moet je het zelf betalen”. Een betalende studentenjob krijgt dan voorrang op vrijwillig engagement.
“Ik werk fulltime en spendeer gemiddeld 30u per week aan KSA. In mijn nabije omgeving krijg ik daar veel appreciatie voor. Maar daarbuiten krijgt jeugdwerkengagement meestal niet voldoende aandacht."

Erkenning en appreciatie voor vrijwilligers in het jeugdwerk mag groter, vinden wij. Lees bijvoorbeeld ook deze opinie van een KSA beleidsvrijwilliger. "Ik werk fulltime en spendeer gemiddeld 30u per week aan KSA. In mijn nabije omgeving krijg ik daar veel appreciatie voor. Maar buiten die kleine kring krijgt jeugdwerkengagement meestal niet voldoende aandacht."

Tijdens (zeker aan het begin) de zomer is er vaak negatieve beeldvorming over jeugdwerk, terwijl er 1 miljoen kinderen en jongeren een fijne zomer gehad hebben. Dit komt vaak niet aan bod.

Daarom organiseren wij een campagne waarbij we meer waardering willen voor vrijwilligers in het jeugdwerk, gericht aan ouders. Voor de campagne werken we samen met communicatiebureau Kwin

Deel je mee?

Word je warm van onze boodschap en wil je jeugdwerkvrijwilligers ook een hart onder de riem steken, net voor de zomer start? Deel dan onze campagnevideo

Mis je nog info of heb je een vraag? Stuur een mailtje naar Dorien Verhavert: