[anysurfer.logo]

Masterplannen - 15 jaar jeugdtoerismebeleid

Masterplannen - 15 jaar jeugdtoerismebeleid

Regulitis - Jeugdtoerisme

Jeugdtoerismebeleid meer dan 15 jaar hoog op de agenda 

Geschiedenis

In 2007 wordt een rondetafelconferentie opgezet i.f.v. jeugdverblijfcentra waaruit later de taskforce jeugdverblijven uit gevloeid is. Deze taskforce zou werk maken van een integrale aanpak betreffende alle problemen waar jeugdverblijven mee geconfronteerd worden. Daarbij kregen ze ook de opdracht een afwegingskader te maken voor zonevreemde verblijven.

Vanuit de inventaris die door de taskforce is opgemaakt werd een ‘actieplan jeugdverblijfcentra’ opgemaakt dat in 2010 door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. In 2011 wordt er vervolgens een werkgroep jeugdverblijven opgestart met als taak het uitwerken van een afwegingskader voor zonevreemde jeugdverblijven. Uit de taskforce van 3 februari 2015 bleek dat een groot deel van de doelstellingen en acties uit het ‘actieplan jeugdverblijfcentra intussen werden gerealiseerd.

Toch werd door de jeugdsector aangegeven dat men nog steeds met veel (over)regulering werd geconfronteerd. Dit resulteerde in de opmaak van het masterplan bivakplaats. Een voorstel voor dit masterplan werd opgemaakt binnen de werkgroep Jeugdtoerisme van De Ambrassade en na goedkeuring door de Vlaamse Regering werd in 2016 van start gegaan aan de uitvoering van dit 1e masterplan bivakplaatsen. Dit masterplan 'loopt af' aan het einde van de legislatuur 2014 - 2019, tijd om te kijken naar de toekomst. 

In de zomer van 2019 bereidt de beleidswerkgroep Jeugdtoerisme van De Ambrassade een nieuw masterplan voor voor de nieuwe minister van jeugd. Deze neemt een (ver)nieuw(d) masterplan op in zijn beleidsnota, wat ons gelukkig stemt. Helaas strooit corona roet in het eten en blijft het voorbereide werk tussen maart 2020 en juni 2022 liggen omdat er andere prioriteiten zijn. In juni 2022 start dan eindelijk een nieuw masterplan jeugdkampen en kunnen we samen opnieuw de handen in elkaar slaan om werk te maken van sterker jeugdtoerismebeleid.

Hieronder gaan we dieper in op de volgende zaken

Masterplan bivakplaatsen - een sterk instrument

Dit artikel betreft het masterplan bivakplaatsen dat afliep samen met de legislatuur 2014 -2019 van de Vlaamse Regering. Dit masterplan was een belangrijk instrument voor De Ambrassade in het kader van het wegwerken van een heleboel regulitis met betrekking tot het organiseren van een kamp. Net omdat dit instrument erin slaagde om kabinetten, administraties en jeugdwerkpartners rond de tafel te zetten en samen te laten werken is dit een heel belangrijk instrument geweest voor het jeugdwerk en hopen we hier ook in de toekomst verder mee aan de slag te kunnen gaan. 

In dit artikel hebben we het kort over de geschiedenis van dit masterplan, de afzonderlijke doelstellingen en acties van dit plan met de realisaties en tenslotte hebben we het ook kort over de toekomst die De Ambrassade ziet voor dit Masterplan. 

De doelstellingen en acties van het Masterplan Bivakplaatsen 

Laatste update van de realisaties 13/08/2019 

Overregulering en complexe procedures

Zowel voor uitbaters als voor groepen die op kamp gaan komen er vaak een waslijst aan regels en administratie bij. Om dit een beetje onder controle te brengen zal er nood zijn aan een samenwerking op verschillende beleidsniveau’s: lokale overheid, Vlaamse overheid, federale overheid. 

Lokale besturen informeren over een goed onthaalbeleid

  • Goede voorbeelden verspreiden, goed informeren via allerhande kanalen, vormingen opzetten 
    Realisatie: er werden al enkele uitwisselmomenten georganiseerd tussen uitbaters, jeugdgroepen en gemeentebesturen, in de nieuwsbrieven en magazines van partnerorganisaties (VVJ, VVSG) werden de thema’s al belicht, De Ambrassade en CJT kwamen langs op VVJ 2-daagse om gemeentebesturen te inspireren.

  • Brochure ‘kom uit je tent’ wordt vernieuwd en uitbaters worden gestimuleerd groepen wegwijs te maken in de bestaande regels binnen hun lokaal bestuur
    Realisatie: er werd gekozen om de brochure kom uit je tent niet te vernieuwen en om in te zetten op het kampcharter dat een ‘gentlemans agreement’ is tussen gemeente/stad, jeugdgroep en uitbaters. Lees het kampcharter.

  • Sensibiliseren en ondersteunen van gemeenten in hun reglementeringen en beleidsvoering
    Realisatie: ook hier werd vooral gekeken naar de rol van het kampcharter waarin een gemeente via 10 punten wordt gestimuleerd om werk te maken van een goed kampbeleid. 

  • Informeren, sensibiliseren en stimuleren van gemeenten over hoe heffen van een toeristentaks contraproductief kan werken
    Realisatie: toeristentaks in kaart gebracht wat kan leiden tot gerichte aanpak van die gemeentes waar nog geen uitzondering is voor jeugd. Dit laatste ligt klaar maar moet nog worden opgevolgd.

  • Afvalbeleid van gemeentes proberen afstemmen op de noodzaak van uitbaters en dit vooral in piekperiode
    Realisatie: work in progress
Uitwerken van een visie over spelen in bossen en natuurreservaten

  • ANB voorziet (zomer)speelzones nabij bivakplaatsen en jeugdlokalen en wil werk maken om tegen medio 2018 in elke gemeente min. 1 speelzone te voorzien. Daarnaast wil ANB ook onderzoeken of het mogelijk is de regelgeving omtrent spelen in het bos te vereenvoudigen. 
    Realisatie: verdere uitbreiding van de speelzones, uitwerking principiële beslissing van de omkering bostoegankelijkheid kan hier ook in toekomst soelaas bieden
Wegwerken regelgevende obstakels m.b.t. kampvuren

  • Mogelijkheid voor aanpassing veldwetboek van 100m naar 25m afstand naar analogie met aanpassing voor bos- en natuurgebied, afwegingskader voor installeren van vaste kampvuurplaatsen, lokale beheerplannen bekijken om wildkap etc tegen te gaan
    Realisatie: De wetgeving werd intussen aangepast waardoor de afstand van 100m enkel nog geldt voor heide. Daarnaast voorziet de nieuwe regelgeving ook mogelijkheid om een vast kader te creëren waarbinnen het houden van een kampvuur mogelijk is zonder telkens een individuele aanvraag te moeten doen. Bedoeling is dat eigenaars van kamplocaties een lange termijn overeenkomst kunnen afsluiten met de lokale overheid en/of brandweer waardoor individuele aanvragen van groepen kunnen vermeden worden. 
Vereenvoudigen van het kampvervoer

  • Ondersteunen van het kampgebeuren: zorgen dat verplaatsingen naar en op kamp eenvoudiger en goedkoper worden.
    Realisatie: proefproject kampvervoer in 2017 hield in dat versterkingsritten goedkoper werden aangeboden en enkele verblijven een tijdelijke halte kregen, werd herhaald en uitgebreid in 2018. Na evaluatie na de zomer van 2018 werd besloten om de versterkingsritten i.f.v. kampen op te nemen in het vaste aanbod van De Lijn, de tijdelijke haltes hebben minder succes en blijven voorlopig in een proefproject. Dit wordt na de zomer van 2019 opnieuw geëvalueerd. 

tent
Tekort aan kampplaatsen en kampeermateriaal
Stock van het kampeermateriaal wordt op peil gehouden

  • Het aanbod van Uitleendienst Kampeermateriaal (ULDK) 1.912 seniortenten en 3.252 patrouilletenten dient gevrijwaarde te worden en de investering moet op peil blijven. Monitoren en eventueel bijsturen van uitleenprocedure. 
    Realisatie: jaarlijkse aanbesteding nieuwe tenten + extra investering van €300.000 in 2017.
    Realisatie: investeringen de voorbije jaren
    2014: €74.155  voor 170 dubbeldekzeilen voor patrouilletenten
    2015: €314.479 voor 100 seniortenten
    2016: €447.479,78 voor 149 seniortenten
    2017: €615.974,70 voor 213 seniortenten
    2018: €464.525,25 voor 163 seniortenten 
    In totaal staat de stock van seniortenten op 2.200 door de forse investeringen, dit is de hoogste stock ooit.

  • Aanbod ULDK jaarlijks in piekperiode aangevuld met materiaal Defensie. Ook aanbod van provinciale uitleendienst Vlaams – Brabant. Kijken om jeugdbewegingen die zelf over eigen tenten beschikken en deze wensen uit te lenen daarin te ondersteunen. 
    Realisatie: Defensie aanwezig op overleg gebruikersgroep ULDK, wel aangeven dat nieuwe tenten niet meer bruikbaar zullen zijn voor jeugdgroepen, we mogen dus verwachten dat het aanbod van defensie zal dalen.  Overname van materiaal provincie is gebeurd in 2017.

  • Volledige digitalisering van ULDK om optimale benutting van aanbod na te streven.
    Realisatie: digitalisering voor aanvragen doorgevoerd in 2016, wordt jaarlijks geëvalueerd om te komen tot enkel digitaal in de toekomst.
    De digitalisering van de tenten zelf en bijhorende monitoring is ook in volle ontwikkeling. Momenteel worden chips in de tenten ingenaaid, deze zorgen ervoor dat verlies van tenten moeilijker is/wordt en zorgt er ook voor dat we betere monitoring hebben over gebruik en levensduur van individuele tenten. 
Het aanbod van kampterreinen en jeugdverblijven wordt op peil gehouden

  • Voorrang aan toegankelijkheid, brandveiligheid en kwaliteitsverbetering bij ondersteuning jeugdverblijven. Ook kijken om blinde vlekken via innovatieve proefprojecten weg te werken
    Realisatie: jeugdsector betrokken in bepalen prioriteiten binnen subsidies toerisme Vlaanderen.

  • Optimaal informeren over verhuur van jeugdlokalen en kampweides naar lokale overheden 
    Realisatie: brochure jeugdlokalen en verhuur werd in 2015 opnieuw verspreid, opnieuw nadruk in brochure jeugdlokalen en bouwproces (2018). 

  • Optimaal informeren over verhuur van jeugdlokalen en kampweides naar de landbouwsector. De vergunningsproblematiek voor kampweides wordt aangepakt
    Realisatie: er werd een artikel over het ter beschikking stellen van een weide als kampterrein gepubliceerd in verschillende landbouwmagazines. Dit artikel werd ook breder verspreidt in functie van de nood aan extra terreinen na het uitbreken van de varkenspest in het zuiden van de provincie Luxemburg en de noodzakelijke verplaatsing van een aantal kampen. 

  • Aanbod kampeerterreinen wordt uitgebreid.
    Realisatie: Defensie werd gevraagd lijst te verduidelijken (betreffende termijn waarop ter beschikking kunnen worden gesteld). ANB heeft 4 terreinen ter beschikking gesteld en werkt momenteel richting 5e terrein. 

  • Verdere aanpak zoneringsproblemen van de bestaande jeugdverblijven door de continuering van de inspanningen van de taskforce jeugdverblijven. 
    Realisatie: work in progress  

Kennisopbouw en monitoring

Er wordt tal van informatie over jeugdverblijven en kampeerterreinen beschikbaar gesteld en ontsloten om sterk beleid te ontwikkelen. Maar er is nood aan monitoring van de hiaten in het aanbod. 

Inventaris van bestaande info, ontsluiten van de info en hiaten worden in kaart gebracht

  • Er bestaat al allerhande informatie over jeugdverblijven. Die informatie zit verdeeld over verschillende organisaties: de administraties jeugd en toerisme, CJT, De Ambrassade, … alles dient in kaart gebracht te worden en er wordt gekeken waar er extra noden zijn.
    Realisatie: dit werd opgenomen binnen evaluatie van decreet en in de lijn daarvan verder uitgewerkt.

Wil je graag het volledige plan eens rustig doornemen? Dan kan hieronder. 

Masterplan jeugdkampen - een nieuwe naam en bredere scope 

Het masterplan jeugdkampen wordt door de Vlaamse regering goedgekeurd op 24 juni 2022. Het had heel wat voeten in de aarde om dit plan, dat minister Dalle van bij aanvang van zijn mandaat mee opnam in zijn beleidsnota ook effectief in de startblokken te krijgen. Belangrijkste reden: een regering die na haar opstart volop in de corona -storm terecht kwam en vooral het hoofd moest bieden aan deze crisis. 

Maar we zijn blij om dan toch in 2022 van start te kunnen gaan met een nieuw masterplan. Belangrijk ook voor ons was de nieuwe naam. Van bivakplaatsen naar jeugdkampen. Het betekend voor ons 2 dingen.

  • Door het woord bivak niet langer te hanteren blijft het masterplan niet beperkt tot de sfeer van jeugdbewegingen voor wie deze term zeer 'normaal' is maar wordt het brede jeugdwerk aangesproken en betrokken. 
  • Bivakplaatsen kwam nog voort uit de vele druk op jeugdverblijven door problemen met o.a. zonering. Doch gaat jeugdtoerismebeleid over een pak meer dan enkel de 'infrastructuur'. We vonden het belangrijk om de noden omtrent infrastructuur verder op te nemen in het masterplan maar ook ruimte te maken voor andere noden zoals de drempels die doelgroepen ervaren aanpakken, de regels waarmee organisatoren geconfronteerd worden te beperken... 

De doelstellingen en acties van het Masterplan jeugdkampen

Laatste update 22/08/2024 (gebaseerd op mededeling aan de Vlaamse regering op 5 juli 2024) 

Aanbod

In dit onderdeel wordt gestreefd naar voldoende, toegankelijk, laagdrempelig en goed ontsloten aanbod van gebouwen, kampeerterreinen en kampeermateriaal. 

Blijven investeren in het aanbod kampeermateriaal 

  • Op peil houden van een toegankelijk en betaalbaar aanbod van de ULDK
    Realisatie: Zowel in de zomer van 2022, 2023 als 2024 klokte het aantal beschikbare tenten af op het hoogste aantal ooit. Bijkomend in 2024 zullen ook een 30-tal tenten voor het eerst worden ingezet als materiaaltent. 
  • Jeugdwerk onderzoekt pistes om herstellingen aan eigen tenten te groeperen tegen betaalbaar tarief
    Realisatie: Deze actie werd niet 'afgerond' binnen het huidige masterplan. Er werden wel eerste stappen gezet vanuit jeugdwerk en ULDK om de handen in elkaar te slaan voor proefprojecten met sociale economie. 
  • Jeugdwerk brengt alternatieve circuits in kaart om bestaand aanbod te verruimen
    Realisatie: Het jeugdwerk wil deze graag samen met bovenstaande bekijken. In hoeverre kan delen van bv tenten in privébezit van een organisatie worden gestimuleerd door daar bv herstellingen aan te koppelen? wordt dus later opgenomen. 
  • Procedure tot aanvraag van kampeermateriaal wordt op peil gehouden
    Realisatie: Er is een nieuw reservatiesysteem sinds 1 februari 2024 dat verloopt via het verenigingsloket. Verdelingsmechanisme is vanaf heden gebaseerd op solidariteit. 

Het aanbod van jeugdlogies en kampterreinen wordt op peil gehouden

  • Monitoring van de vraag en het aanbod met aandacht voor bijzondere doelgroepen. 
    Realisatie: Toerisme Vlaanderen en Kampas (CJT) werken sterk samen om monitoring eenvoudig te houden. Toerisme Vlaanderen en Iedereen Verdient Vakantie investeerde in ontsluiten groepsverblijven. 
  • monitoring starters en stoppers met specifieke aandacht voor ondersteuning stoppers
    Realisatie: In functie van vernieuwde decreet zal TVL de komende jaren extra aandacht besteden aan starters maar ook het aantal stoppers goed monitoren. 
  • Voldoende, kwalitatieve en diverse verblijfsaccommodatie door investeringen in bestaande en nieuwe infrastructuur
    Realisatie: Jaarlijks 1.5miljoen via Toerisme Vlaanderen. Gespreid over 2021 -2023 werd hier uitzonderlijk 5 milj. euro extra voorzien. 
    In 2023 en 2024 werden respectievelijk 2.4milj en 1,7milj euro geïnvesteerd door TVL in het kader van energiesbesparing en brandveiligheid in jeugdverblijven. 
    Er werd in deze legislatuur ook fors geïnvesteerd in de eigen domeinen: Destelheide (17,9 milj), Hanenbos (6,5 milj) en De Hoge Rielen (15,4 milj).
  • Zoneringsproblemen van bestaande jeugdlogies verder aangepakt 
    Realisatie: Laatste update vanuit TVL uit 2017. CJT nam dit opnieuw op met TVL en bekijkt samen met betrokken lokale besturen de mogelijkheden. 
  • Streven naar voldoende aanbod van jeugdlogies en kampterreinen in groen omgeving
     Realisatie: Geen acties ondernomen 
  • Lokale overheden worden geïnformeerd over verhuur van jeugdlokalen en kampweides
    Realisatie: Bataljong zet hier in 2024 extra op in via een webpagina opgemaakt samen met CJT den dOMG in functie van vernieuwde wetgevingen. 
  • De landbouwsector wordt geïnformeerd over de verhuurmogelijkheden van hun kampweides
    Realisatie: De Ambrassade stuurt sinds 2019 een jaarlijkse communicatie in samenwerking met KLJ, Groene Kring en het dCJM ter publicatie van een oproep via Boer&Tuinder en Drietand Magazine 

Het aanbod en de regelgeving van jeugdlogies en kampterreinen wordt goed ontsloten 

  • Uitwerking centraal platform voor het vinden van een geschikt jeugdlogies. Actualisering van opkamp.be als portaalsite. 
    Realisatie: Opkamp.be werd in 2021 volledig herwerkt. Sinds augustus 2022 is kampas ook het centraal platform voor het vinden van jeugdlogies in Vlaanderen. 
  • Inzetten op meer praktische en gemeenschappelijke communicatie over verwerkings- en investeringssubsidiemogelijkheden met blijvende focus op digitalisering
    Realisatie: CJT geeft deze webpagina over subsidies  en deze over andere financiering een update tegen mei 2024 
  • Impact van de toegankelijkheidsverordening op jeugdlogies meten en eventuele knelpunten detecteren. Websites met informatie actualiseren en integreren.
    Realisatie: De vernieuwde toegankelijkheidsverordening is nog in volle ontwikkeling. We blijven hier focussen op de vraag onze sector te betrekken in de keuzes die worden gemaakt. 
  • Streven naar verheldering/verduidelijking van de nieuwe brandveiligheidsnormen ter ondersteuning van uitbaters. 
    Realisatie: CJT en Toerisme Vlaanderen zetten samen met de Technische Commissie brandveiligheid in 2022 en 2023 in op vormingen omtrent de nieuwe regelgeving, het uitwerken van duidelijke en heldere FAQ's voor jeugdverblijven en individuele begeleiding van een 30-tal jeugdverblijven. Daarnaast organiseerde CJT in 2023 ook een samenaankoop branddectectiecentrales waarop 50 jeugdverblijven uiteindelijk intekenden. 
  • Lokale overheden worden geïnformeerd over hoe ze uitbaters kunnen bijstaan op vlak van (ver)bouwen, omgaan met de buurt, afvalbeleid... 
     Realisatie: CJT en Bataljong slaan hiervoor de handen in elkaar en werken een landingspagina voor steden/gemeenten uit waarop ze terugvinden hoe ze jeugdverblijven/uitbaters kunnen ondersteunen. 
  • Impact van Europese regelgeving rond Energieprestatie en Binnenklimaat (EPB) op jeugdlogies en jeugdlokalen wordt onderzocht en helder vertaald naar de jeugd(logies)sector. 
     
    Realisatie: CJT organiseert in juni 2024 vormingsmomenten om de vernieuwde EPB wetgeving te duiden aan uitbaters. Ze werken hiervoor samen met Dialoog vzw en gaan ook bij het Vlaams Energie - en klimaatagentschap aankloppen. 

Omgeving en bereikbaarheid

De nabijheid van groene speelruimte en bossen is belangrijk voor het jeugdtoerisme. Met dit onderdeel van het masterplan streven we ernaar om dat in de toekomst mogelijk te houden. Er wordt ook ingezet op verplaatsingen van en naar de kamp - en vakantielocaties zo duurzaam, veilig en goed mogelijk te laten verlopen. 

Inzetten op eenvoudig en betaalbaar aanbod van verplaatsingsmogelijkheden 

  • Zorgen voor eenvoudige en goedkope verplaatsing naar de kamplocatie 
    Realisatie: in deze legislatuur werd het initiële proefproject kampvervoer een vast aanbod bij De Lijn. Vanuit het beleidsdomein Jeugd wordteen recurrentejaarlijkse budgetvan 30.000 euro voorzien
  • In kaart brengen van mogelijke alternatieven bij het busvervoer van en naar het kamp
    Realisatie: Jeugdwerk vraagt samenwerking met MOW om hier project rond op te zetten, in deze legislatuur geen middelen voorzien, we proberen naar de toekomst op in te zetten. 
  • Verplaatsingen tijdens een verblijf van jeugdgroepen gebeuren te voet, per fiets op met OV
    Realisatie: Trage wegenregister in jeugdmaps intergreren in onderzocht met positief resultaat. De integratie in jeugdmaps wordt gestart. 
    DA bezorgde een sneuveltekst aan departement die zal dienen voor het departement MOW om verkeersveiligheid terug in de aandacht te brengen. 
  • Samen met lokale besturen worden gemeentelijke reglementen rond materiaalvervoer voor kampen in kaart gebracht. Alternatieven voor materiaalvervoer worden onderzocht. 
    Realisatie: In 2023 organiseerde Bataljong een bevraging bij lokale besturen. De resultaten en goede voorbeelden worden in de toekomst ontsloten. 
  • Onderzoek naar mogelijkheden om reizen met de trein voor jeugdgroepen voordeliger en flexibeler te organiseren
    Realisatie: Er worden stappen vooruit gezet, doch de noden zijn ruimer en daar vinden we voorlopig geen bereidheid bij o.a. NMBS bv geïntegreerd kampticket dat combinatie maakt van trein, tram, bus... 

Regulitis omtrent de omgeving in kaart brengen, voorkomen en aanpakken waar nodig 

  • ANB communiceert jaarlijks over regelgeving rond toegankelijkheid van bossen, kampvuren en andere relevante regelgeving voor de organisatie van kampen. 
    Realisatie: Jaarlijkse gerichte communicatie voorbereid door ANB - verspreiding door DA en het jeugdwerk. 
    Er wordt sinds deze legislatuur ook een opdeling gemaakt tussen kook- en kampvuren wanneer er periodes van droogte zijn. 
  • Uitbreiding van zomerspeelzones met doelstelling om in elke gemeente minstens één speelzone te hebben. 
    Realisatie: Er zijn reeds veel (permanente) zomerspeelzones. 99,9 % van alle Vlaamse steden en gemeenten hebben ondertussen een zomerspeelzone, waarmee de doelstelling bereikt werd. 
  • Onderzoek naar de regelgeving rond waterwegen en vrij zwemmen en in kaart brengen van de impact op jeugdtoerisme. 
    Realisatie: Op 23 februari 2024 gaf de Vlaamse Regering definitieve goedkeuring aan de wijziging van de regelgeving inzake milieubeleid voor wat betreft zwemmen in open water. 

Jeugdtoerismebeleid 

Jeugdgroepen en uitbaters worden met heel wat procedures en reglementering geconfronteerd. Het masterplan werkt de overregulering weg. 
Heel wat actoren zijn betrokken op kampen en vakanties van jongeren: de organisatie, de stad/gemeente en diens inwoners, de uitbater, ... het masterplan werkt samen met alle betrokkenen aan een positief kampklimaat waarin kennis en dialoog centraal staat. 

Werk maken van een positief en gunstig kampklimaat 

  • Bestaande kampcharter wordt opnieuw onder de aandacht gebracht en verder uitgerold. 
    Realisatie: Er wordt gekozen voor inzet op dialoog in gesprek en niet voor het herschrijven van een kampcharter. Er wordt wel aandacht besteed aan de thema's die in het kampcharter besproken zijn, omdat deze relevant blijven. 
    Er is in  2022 - 2024 samen met Wallonië werk gemaakt van: een informatiebundel en organiseren van een tour langs verschillende gemeentes om de dialoog aan te gaan en meer kennis en begrip ten aanzien van elkaar te creëren. Deze aanpak werkt duidelijk beter voor de jeugdbewegingen en steden/gemeenten en zal in de toekomst verder uitgewerkt worden. 
  • Besturen die een toeristentaks toepassen op jeugdlogies worden geïnformeerd en gesensibiliseerd rond de contraproductieve gevolgen.
    Realisatie
  • Er wordt werk gemaakt van een meer diverse beeldvorming omtrent vakanties, kampen en meerdaagse verblijven. 
    Realisatie: Het jeugdwerk maakt jaarlijks werk van een eigen 'beeldvorming' voor aanvang van de zomer, om zo eventuele negatieve persberichten vooraf te 'counteren'. In die beeldvorming is het belangrijk om de zomer van het jeugdwerk niet te reduceren tot de kampen van jeugdbewegingen maar het brede gamma in kaart te brengen. 
  • Er wordt gewerkt rond risicogroepen binnen het jeugdtoerisme. Knelpunten in kaart, info ontsloten en via dialoog verdere stappen gezet. 
    Realisatie: Besproken op de beleidswerkgroep jeugdtoerisme in december 2023. Daarnaast werd een specifieke webpagina over het omgaan met wangedrag van risicogroepen op de website van CJT geplaatst. Er wordt meer betrokkenheid met jeugddienst voorgesteld. 
  • We monitoren de impact van de verschuiving van de schoolvakanties in Wallonië en eventuele toekomstige wijzigingen in Vlaanderen
    Realisatie: De impact van de verschoven vakanties hadden vooral in 2023 bij de eerste invoering zware impact, in 2024 werd dit minder ervaren. We blijven dit wel opvolgen samen met de Waalse collega's jeugdbewegingen. 
  • Vlaamse groepen gaan op verblijf in Wallonië en vice versa. We onderzoeken of er samenwerking tot stand kan komen en optimaliseren van kampcharter.
     Realisatie: Zie 1e actie onder dit thema 
  • Onderzoeken of de jeugdsector kan worden vrijgesteld van europese regelgeving Pakketreizen
    Realisatie: De regelgeving rond pakketreizen legt aan jeugdwerkorganisaties een insolventieverzekering op. Dergelijke verzekeringen zijn heel duur. Er wordt verder gezocht naar dialoog met de verschillende betrokken overheden om jeugdwerkorganisaties hiertegen te beschermenen een vrijstelling te claimen.

Blijvend inzetten op overleg en dialoog tussen de gemeenschappen 
  • Initiatieven om op vlak van jeugdtoerisme een structureel overleg met Wallonië te initiëren worden genomen. 
    realisatie: De jeugdbeweigngen organiseren zich zelf om min. 2* per jaar de hoofden bij elkaar te steken om te kijken waar verder kan op ingezet worden en afstemming nodig is. Indien er specifieke noden zijn worden vanuit deze overleggen de bevoegde ministers aangesproken. 
    Tijdens corona ontstond ook de werkgroep kamp binnen het IMC jeugd, ook hier werd af en toe overleg gepleegd al kwamen hier weinig concrete zaken uit voort. 
  • Vlaamse overregulering verbonden aan meerdaagse verblijven worden vergeleken met regels in Wallonië, afstemming. 
    Realisatie: Deze acties zijn vooral in 'onderzoekende' fase geweest in het kader van overleggen met Wallonië en in functie van herbekijken kampcharter - waar zitten de verschillen? 
  • Onderzoeken of er blijvende ongewenste kampbeperkingen ervaren zijn na coronamaatregelen tijdens de kampzomers van 2020 -2021
    Realisatie: Een van de blijvers na corona is de beperking om slechts groepen tot 50 personen toe te laten, vooral aan Waalse zijde. Een beperking die voor heel wat Vlaamse groepen die veel groter zijn, problemen oplevert wordt verder opgevolgd. 

Afvalbeleid 

  • Onderzoeken tijdelijke toegang tot recyclageparken voor bezoekende jeugdgroepen
    Realisatie: Dit werd door CJT verder onderzocht met OVAM. Intussen weten we dat dit geregeld moet worden met de intercommunales. Iets wat dus in een volgend masterplan moet bekeken worden binnen de 'ondersteuning naar steden en gemeenten'. 
  • Nieuwe bestelronde inzamelrecipiënten 
    Realisatie: Er wordt onderzocht vanuit OVAM hoe deze eilanden en communicatiemateriaal voor kampen zouden kunnen besteld worden via de intercommunales // met evenementen. 

Wat brengt de toekomst

In beide van bovenstaande plannen werden belangrijke stappen gezet. Doch zal er voor het jeugdtoerisme altijd werk blijven en verdwijnen de noden niet zomaar in het niets. 
Sommige zaken uit vorige masterplannen worden meegenomen in een nieuw masterplan, andere zaken vragen aanpassing of bijsturing, andere zaken vallen dan weer weg.

Vanuit de sector blijven we wel streven naar en ijveren voor een volgend masterplan waarin we de lat voor jeugdtoerisme hoog blijven leggen zodat we nog meer kinderen en jongeren de tijd van hun leven kunnen bezorgen via een kamp, een weekend, een stage... 

In het najaar van 2024 wordt vanuit de beleidswerkgroep jeugdtoerisme werk gemaakt van een nieuw voorstel tot masterplan jeugdtoerisme. Daarmee gaan we aankloppen bij een nieuwe minister van jeugd en een nieuwe regering. Een transversaal plan waar de hele Vlaamse regering zich eigenaar van voelt, dat is ons doel. 

De focus van dit nieuwe masterplan ligt voor de beleidswerkgroep alvast op deze 4 thema's:

  • Positief kampklimaat
    begrip en respect tussen alle betrokken actoren 
  • Ieder kind, elke jongere mee
     jeugdtoerismekansen voor elk kind/jongere 
  • Sterke vrijwilligers en beroepskrachten
    de impact van de druk op vrijwillige engagementen en flexibele professionelen bij zowel jeugdwerk als jeugdverblijven beperken 
  • Voldoende, kwalitatief, bereikbaar en betaalbaar aanbod
    infrastructuur en materiaal aangepast aan de hedendaagse realiteit en rekening houdende met de specificiteit van jeugdtoerisme in al haar diversitei

Samen doen we graag de aanzet voor een nieuw masterplan dat werk maakt van een nog sterker jeugdtoerismebeleid en waar middelen aan gekoppeld zijn, zodat er ook echt stappen kunnen genomen worden en het niet louter bij plannen blijft.