Welke studierichting wil ik kiezen? Wat moet ik doen als ik gepest word? Op welke politieke partij moet ik stemmen? Hoe ga ik om met mijn verliefdheid? Tegenwoordig is informatie in overvloed aanwezig en toegankelijk met een paar muisklikken. We consumeren en produceren iedere dag met zijn allen bergen informatie. Hoe gaan kinderen en jongeren met deze informatiestromen om? Waar starten ze hun zoektocht? En hoe schatten ze de betrouwbaarheid van verschillende bronnen in? De Hogeschool Gent bracht in 2013 in opdracht van De Ambrassade het informatienetwerk en de zoekstrategieën van kinderen (8-11), tieners (12-15) en jongeren (16+) in kaart onder de naam Infoscan.
Kinderen en jongeren starten hun zoektocht naar informatie binnen hun onmiddellijke omgeving. Ouders, vrienden en leerkrachten zijn belangrijke referentiepunten. Vaak gaan ze op zoek naar een expert in hun omgeving. Papa weet veel over politiek, terwijl vriend Nicholas veel kennis heeft over fietsen en oudere zus Anna meer ervaren is op vlak van relaties. Dat geldt trouwens nog veel sterker voor kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties, leren we uit eerder onderzoek naar de leefwereld van maatschappelijk kwetsbare jongeren in het kader van informatiebehoeften en informatietactieken (2011). Informatie zoeken betekent voor hen vooral ‘de juiste persoon kennen’. De rol van jeugdwerkers als vertrouwenspersoon is hierbij erg belangrijk.
Kinderen tussen 8 en 11 jaar gaan over het algemeen in eerste instantie bij hun ouders op zoek naar informatie. Daarnaast vinden ze de info die ze van papa of mama krijgen doorgaans het meest betrouwbaar. Vanaf 12 jaar is Google over het algemeen de eerste plaats waar ze hun zoektocht aanvatten én waar ze de beste informatie denken te vinden. Toch blijven ook de ouders als informatiebron voor jongeren vanaf 12 een sterke tweede plaats innemen.
Hoe ouder men wordt, hoe meer informatiebronnen men rond een specifiek onderwerp raadpleegt. Terwijl kinderen vooral exploreren en uitproberen, weten jongeren veel beter welke infobronnen ze rond specifieke thema’s moeten aanspreken. Opvallend is ook dat het verifiëren van de informatie bij jongeren vanaf 16 jaar 6 keer zo hoog is als bij kinderen tussen 8 en 11, en dubbel zo hoog is als bij tieners tussen 12 en 15. Hoe ouder je wordt, hoe kritischer je naar informatie kijkt.