[anysurfer.logo]

Het recht op vrije tijd

Het recht op vrije tijd

#Jeugdwerkwerkt - Beleidsnota 2022-2025 - Recht op vrije tijd

Met deze reflectietool #Jeugdwerkwerkt kom je te weten of jij en je jeugdwerkcollega’s ook wat van het DNA in jullie hebben zitten en hoe jullie meehelpen om de missie van het jeugdwerk uit de dragen. Gebruik deze tool samen met jouw kerngroep, team of raad van bestuur om te reflecteren over jullie organisatie. 

Lees het inleidend artikel om te weten te komen waarom we deze tool maakten en hoe je die kan gebruiken. Je kan ook een printversie van de reflectietekeningen- en vragen en een stappenplan downloaden. Of begin meteen hieronder met het derde 'recht' van onze missie:

#Jeugdwerkwerkt omdat jeugdwerk actief ruimte creëert voor

RECHT 3
STAP 1 

 Bekijk de tekening 

  • Klik op de tekening om een printversie te downloaden. 
  • Klik rechts of onder bij 'beelden' om een grote versie te projecteren. 

STAP 2 

  • Wat staat er op de tekening? 
  • Herken je deze situatie? 
  • Begrijp je wat er wordt afgebeeld?  

STAP 3 

Lees onderstaand verduidelijkend tekstje. 

Het recht op vrije tijd, ontspanning en culturele en artistieke activiteiten: het jeugdwerk is de plek waar kinderen en jongeren aan heel wat verschillende vormen van vrije tijd kunnen deelnemen. Waar ze cultuur beleven en kunnen maken.
Meer inspiratie nodig?
Bouworde vzw laat jongeren de wereld kennen op een andere manier: door hen als vrijwilliger in te zetten op diverse bouwprojecten in binnen-en buitenland. Je horizon verbreden, dat doe je bij Bouworde.
STAP 4 

Lees onderstaande vragen en probeer samen een antwoord te vinden.

Reflectievragen

  • Wat betekent het recht op vrije tijd voor je? 
  • Wat doen jullie om het recht op vrije tijd te waarborgen bij kinderen en jongeren? 
  • Hoe gaan jullie om met kinderen en jongeren die niet zelf beslist hebben om aan jullie activiteiten deel te nemen, en waar dit misschien in hun beleving geen vrije tijd is? 
  • Hoe kan je met je organisatie ervoor zorgen dat in de toekomst elk kind recht heeft en kansen krijgt op vrije tijd, ontspanning of culturele en artistieke activiteiten?

STAP 5 

Na het beantwoorden van de vragen bespreek je samen wat de essentie is die je in een verslag noteert. 

Bepaal vervolgens wat je met deze inhoud nog verder kan doen binnen je organisatie. Zoals bijvoorbeeld: 

  • Wat betekent dit voor jullie nieuwe beleidsnota? 
  • Moeten sommige zaken op andere plaatsen verder en breder besproken worden? 
  • Kunnen er directe acties uit jullie reflectie opgesteld worden? 
  • ...


Klik in het #Jeugdwerkwerkt schema hieronder op één van de DNA elementen of een recht van de missie om naar een volgende tekening te gaan.

Je webbrowser geeft geen ondersteuning voor .svg-bestanden, probeer een andere webbrowser.