[anysurfer.logo]

Basisvorming 'Marketing voor social profit en jeugdwerkorganisaties'

Basisvorming 'Marketing voor social profit en jeugdwerkorganisaties'

communicatie   |  8 - 28 MAART 2022
Foto: Merakist - Unsplash

Stel jezelf deze vraag: wat ben je met geweldige kampen en activiteiten, als je er geen aansluiting mee vindt bij jouw leden, kinderen en/of jongeren? Die simpele vaststelling ligt mee aan het succes van allerhande marketingtechnieken in de wereld van de profit. Banken, verzekeringsmaatschappijen, supermarkten, online winkels, maar ook KMO’s en ‘kleine zelfstandigen’ zetten allemaal, elk op hun manier, marketinginstrumenten en -technieken in. Om hun bedrijf bekend(er) te maken, te doen groeien en hun doelstellingen te realiseren.

Ook binnen het jeugdwerk is marketing niet langer de spreekwoordelijke olifant in de kamer. En terecht: wie zijn publiek beter kent, weet wat het wenst, mist of (net niet) op prijs stelt, kan flexibeler en efficiënter werken, en meer impact realiseren. Althans: dat is de bedoeling (en de achterliggende ambitie) van elke marcom-medewerker in het jeugdwerk. Of, correcter, zou het moeten zijn. De inzet van marketing ‘denken en doen’ is cruciaal geworden, ook voor jeugdwerkorganisaties. 

Wat mag je verwachten? 

Toch is dit alles veel makkelijker gezegd dan gedaan. De grootste uitdaging is hoe je op een werkbare manier marketinginzichten vertaalt en toepast, in het licht van de maatschappelijke missie en visie van jouw organisatie. 

 Zoek niet langer! De basisvorming die wij samen met FARO en Socius i.s.m. BAM (Belgian Association of Marketing) je aanbieden geeft antwoorden op vragen zoals:

  • Wat heb je nodig om een praktisch werkbaar stappenplannen uit te werken om het marketing ‘denken en doen’ concreet toe te passen?
  • Hoe vertaalt je jouw beleidsplan in een concreet marketingplan?
  • Hoe kan je jouw project(en)/organisatie/initiatief/evenement/… in de huidige ‘VUCA’-wereld succesvol vermarkten?
  • Op welke manier zet je de marketinginstrumenten succesvol in? En hoe kan je meten of je al dan niet goed bezig bent met o.a. prijs en promotie?

Wat neem je mee naar huis?

Tijdens de vorming kom je meer te weten over:

  • het uitwerken van een waardepropositie van organisatievisie en missie naar marketingstrategie van strategie naar product, prijs en promotie;
  • het centrale belang van ‘customer experience’;
  • de impact van de digitale transformatie, …

Programma

Dag 1 – 8 maart 2022 – van 9.30 u.tot 16.30 u. – Socius (Sainctelettesquare 19 in Brussel)

Drie sessies van twee uur

  • Sessie 1: Waarde kiezen – het uitwerken van een waardepropositie/waardeketen (in lijn met het beleidsplan): hoe doe je dat?
  • Sessie 2: Marketing strategie: van organisatievisie/missie/strategie naar een concreet marketingplan: Hoe? Zo!
  • Sessie 3: We verkopen niet, de klant koopt ‘iets’: recente inzichten in verkopen. Afsluiting: holistische synthese van de dag, terugkoppeling naar de persoonlijke roadmap, met prestatie indicatoren (dashboard, evaluatie).

Dag 2 – 22 maart 2022 – van 9.30 u.tot 16.30 u. – De Ambrassade (Leopoldstraat 25 in Brussel)

Drie sessies van twee uur

  • Sessie 4: waarde verschaffen – van strategie naar product (merk), prijs (ticketing, abonnees, …), distributie (kanalen).
  • Sessie 5: waarde communiceren – integratie van het communicatieplan – speciale aandacht voor de digitale transformatie.
  • Sessie 6: wat kunnen we leren uit de ‘marketing van diensten’ (customer experience) binnen de verschillende deelsectoren (cultureel erfgoed, sociaal-cultureel- en jeugdwerk)? Afsluiten doen we met een holistische synthese van de dag, terugkoppeling naar de persoonlijke roadmap, met oog voor de prestatie-indicatoren (dashboard, evaluatie).

Dag 3 – 29 maart 2022 – van 9.30 u.tot 12.30 u. – FARO (Priemstraat 51 in Brussel)

Een sessie van drie uur

  • Feedback- en vragenmoment waarbij je ruimschoots de tijd krijgt om al jouw vragen te stellen, o.a. in verband met het werkboek. Je krijgt gemeenschappelijke feedback door de BAM-docent en de marketingcoördinatoren van FARO, Socius, en De Ambrassade.

Over de docent

Johan Vanhaverbeke is MSc. Handelsingenieur (KU Leuven, 1977). Hij heeft ruime ervaring in management (o.a. BAT, Bonduelle, Vandemoortele, Alpro, KBC) en behaalde een master in Executive Interim Management aan de Universiteit Antwerpen (2002). Sinds 1988 is hij tevens als wetenschappelijk adviseur werkzaam bij BAM / Belgian Association for Marketing (voorheen Stichting Marketing / Stima Education), waar hij als programmadirecteur verantwoordelijk is voor een waaier aan opleidingen. Daarnaast is hij sinds 1995 docent en programmaleider voor de Prograduaat Marketing Management aan de Ehsal management School (EMS). Eveneens startte hij dat jaar als docent Marketing en aanverwante vakgebieden aan de KU Leuven, Campus Brussel.

Lisa                    De Deken
Lisa De Deken
  • Communicatiemedewerker
  • Op verschillende plekken in Brussel

525 euro (handboek en lunch inbegrepen)

  • 8 MAART 2022 | 09:30-16:30
  • 22 MAART 2022 | 09:30-16:30
  • 28 MAART 2022 | 09:30-12:30

Gerelateerd nieuws