[anysurfer.logo]

Basisopleiding Marketing 2024

Basisopleiding Marketing 2024 22 oktober 2024

communicatie   |  22 OKTOBER 2024 - 19 NOVEMBER 2024

Marketing wordt vaak geassocieerd met het verkopen van producten en diensten en het maximaliseren van winst. Logischerwijs kom je dan al snel terecht bij traditionele commerciële organisaties zoals banken, online retailers, verzekeringsmaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen, die hun producten door middel van een goed uitgekiende marketingstrategie aan de consument proberen te verkopen. Maar ook social profit-organisaties kunnen gebruikmaken van marketing om hun bekendheid te vergroten of om hun producten en diensten extra in de verf te zetten.

Wat mag je verwachten?

FARO, Socius en De Ambrassade organiseren met BAM (Belgian Association of Marketing) een opleiding die antwoorden biedt op prangende vragen als: 

  • Wat heb je nodig om een praktisch werkbaar stappenplannen uit te werken om het marketing ‘denken en doen’ in de praktijk toe te passen? 
  • Hoe vertaal je jouw beleidsplan in een concreet marketingplan? 
  • Hoe kan je jouw project(en)/organisatie/initiatief/evenement/… in de huidige economie succesvol promoten? 
  • Op welke manier zet je marketinginstrumenten succesvol in? En hoe kan je meten of je al dan niet goed bezig bent met o.a. prijs en promotie? 
De sessies zullen worden gevuld met voorbeelden uit de cultuur-, social profit- en/of nonprofitsector.

Tijdens deze opleiding krijg je de belangrijkste inzichten aangereikt die niet alleen de voordelen van marketing voor de cultuur-, social profit- of nonprofitsector aantonen, maar ook hands-on aanbevelingen die meteen te implementeren zijn. Na deze opleiding kan je aan de slag met:

  • Het uitwerken van een waardepropositie, gestoeld op de organisatievisie en missie 
  • Het actief luisteren naar klanten en consumenten 
  • Het ontwikkelen van een marketingstrategie en deze vertalen naar product, prijs en promotie 
  • Het ‘co-creëren’ van waarde samen met klanten en andere stakeholders 
  • Het verbeteren van de klantervaring aan de hand van ‘customer journeys’

Praktisch 

  • De vorming vindt plaats op dinsdag 22 oktober (Belpairegebouw, lokaal 03.N.05), dinsdag 12 november (Belpairegebouw, lokaal Belpaire 03.N.05) en dinsdag 19 november (De Ambrassade), telkens van 9.30 u. tot 16.30 u.
  • De deelnameprijs bedraagt 550 euro. Inbegrepen in deze prijs zijn koffie, thee, water en een broodjeslunch ’s middags.
  • Ook de publicatie ‘Marketing toegepast’ van Johan Vanhaverbeke (t.w.v. 54 euro), het handboek, is inbegrepen, net als een jaar lidmaatschap Friends of BAM. Daardoor krijg je toegang tot de online vakbibliotheek van BAM, maak je deel uit van de voornaamste marketingcommunity van België, word je uitgenodigd voor exclusieve evenementen en krijg je de kans om deel te nemen aan evenementen, aan een vriendenprijs. Contacteer Max Frans voor meer informatie.

Doelgroep

Voor jeugdwerkers en jeugdinfopartners die echt werk wil maken van marketing in haar of zijn organisatie: communicatie- en/of marketingmedewerkers of -verantwoordelijken, zakelijke coördinatoren en leidinggevenden. En ruimer, voor iedereen die meer publiek en resultaten wil boeken.

Over de docent

Prof. dr. Yves Van Vaerenbergh is hoogleraar marketing aan de KU Leuven. Hij doet onderzoek naar de marketing van diensten, klantenservice, en het managen van de klantervaring. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in de meest hoogstaande wetenschappelijke tijdschriften (bv. Journal of the Academy of Marketing Science of Journal of Service Research).

In 2022 ontving hij de Emerging Service Scholar Award van de American Marketing Association. Deze award wordt jaarlijks toegekend aan de persoon die wereldwijd het meeste impact heeft gegenereerd met zijn of haar onderzoek in de eerste tien jaar na het behalen van het doctoraat. Daarnaast won hij meerdere awards voor onderzoek, onderwijs, en service.

Hij gaf wereldwijd keynotes en presentaties op conferenties, en was gastprofessor aan verschillende binnen- en buitenlandse universiteiten. Hij gaf (strategisch) marketingadvies aan verschillende organisaties, gaande van startups, KMOs tot multinationals. In 2020 richtte hij samen met vier andere partners KALEPA op (een spin-offbedrijf van de KU Leuven) dat organisaties helpt om klantgerichter te denken en te worden.