[anysurfer.logo]

Webinar Generatie Z: recap

Webinar Generatie Z: recap

Jeugdwerk   |  11 MEI 2020

De Ambrassade, publiq en Youngworks sloegen dinsdag 5 mei de handen in elkaar voor een eerste live webinar, dat door meer dan driehonderd geïnteresseerden werd bijgewoond. Mark Van Rijn verschafte een hele hoop interessante inzichten over “Generatie Z(elf)”, maar wij zetten de meest markante nog eens op een rijtje. 

Punt 1: Twijfel is geen beperking, maar een troef

Generatie Z krijgt meer dan ooit de ruimte om hun ontwikkeling zelf in te vullen, maar die grote vrijheid gaat met een grote verantwoordelijkheid gepaard. Als je zoveel keuze hebt, hoe weet je dan dat je de juiste maakt? Volwassenen zitten er vaak niet om verlegen hen erop te wijzen hoe belangrijk het is de juiste keuzes te maken, maar dat heeft niet zelden een averechts effect. Gen Z gaat het daardoor zelf als problematisch ervaren dat ze op jonge leeftijd nog niet precies weten wat ze willen of wat ze belangrijk vinden, terwijl we dat eigenlijk ook niet van hen kunnen verwachten. Help hen te relativeren: twijfel doet hen net experimenteren. En als je ergens iets uit leert, kan het nooit een foute keuze zijn geweest! 

Punt 2: Gen Z stelt het “grotemensenleven” steeds langer uit

En niet omdat ze dat per se willen, maar omdat ze moeten: Gen Z groeit op in een maatschappij die hen het settelen moeilijk maakt. Ze ervaren sowieso al veel prestatiedruk – zowel van zichzelf als van anderen – en dat gevoel wordt alleen maar versterkt door de verwachtingen van de boomers: waar zij op hun 24e een huis kochten, komt deze generatie net van school. Hun persoonlijke ontwikkeling verloopt op een tempo dat afwijkt van de maatschappelijke (lees: onbereikbare) norm, waardoor ze dikwijls het gevoel krijgen achter de feiten aan te lopen. Reken jongeren dus niet af op wat ze nu doen, maar focus op wat ze uiteindelijk willen bereiken.

Punt 3: Driekwart van de online ontmoetingen komt nooit tot een offline ontmoeting

Hoewel je zou verwachten dat het wereldwijde web jongeren in staat stelt om gelijkgestemden van over de hele planeet te ontmoeten, blijkt dat ze het internet net gebruiken om hun bestaande offline netwerk te versterken. Het omgekeerde is dus waar: bijna alle offline vriendschappen worden dagelijks online onderhouden. Toch verkiest 84 procent van Gen Z face-to-face gesprekken, omdat ze zich ervan bewust zijn dat digitale communicatie oppervlakkiger is. Online is dus geen vervanging van, maar wel een aanvulling op offline communicatie.

Punt 4: Elk contactpunt is een aanspreekpunt geworden

En toch is bereikbaarheid de norm geworden. Niet alleen voor de jongeren onderling, maar ook en vooral voor de professionele dienstverleners. Die zetten nu speciale teams in om 24/7 op allerlei vragen een antwoord te kunnen bieden. En dat wordt er voor hen niet makkelijker op, want kanaaldenken wordt niet langer geaccepteerd: waar vragen vroeger alleen aan de telefoon of via een contactformulier werden gesteld, verschijnen ze nu ook in de comments van een Instagramcampagne, om maar één voorbeeld te noemen. Niet op tijd een antwoord verschaffen levert eveneens deuken in het vertrouwen op. Pagina-einde

Punt 5: Toon je idealen én je imperfecties

Gen Z aan je bedrijf of merk binden kan alleen als je hun vertrouwen weet te winnen. Dat daarbij het vertrouwen geschaad zou raken, is helemaal nefast. Gen Z groeit op in een wereld waarin informatie altijd en overal beschikbaar is, en hun kritische blik wordt vaak gevoed door een institutioneel wantrouwen tegenover banken, politici en de mainstream media. Daarnaast komen ze voort uit “onderhandelingshuishoudens” waarin hun stem wordt gehoord, en die gelijkwaardigheid verwachten ze ook van bedrijven en organisaties. Hun roep om transparantie en verantwoordelijkheid in het bedrijfsleven klinkt dan ook luid: fouten maken mag, maar daar je verantwoordelijkheid voor opnemen moet.