[anysurfer.logo]

Een methodiek om te evalueren: "Wie?"-box

Een methodiek om te evalueren: "Wie?"-box

Werkvormen
Methodiek

Er zijn verschillende omslagen met vragen op (onnozele en echte), iedereen steekt in elke omslag twee namen van deelnemers. De omslagen worden 1 voor 1 leeggemaakt, elke deelnemer moet raden hoeveel keer hun naam in die omslag zit.

Denkt de deelnemer:

geen enkele keer: dan laat die een kaartje met - zien
minstens 1 keer en niet het meest: +/-
het meeste: + 

  • is de - juist dan krijg je drie punten 
  • is de +/- juist dan krijg je één punt 
  • is de + juist dan krijg je drie punten 

Iemand houdt de punten bij. Wie wint en kan zichzelf in de groep dus het best inschatten? 

Voorbeeldvragen 

  • Met wie wil je gedurende een hele maand op een onbewoond eiland vertoeven? 
  • Wie zal het eerst trouwen? 
  • Wie zou je zelf als begeleiding willen? 
  • Wie heeft de grootste mond? 
  • Wie zal er het best met (kleine) kinderen kunnen omgaan? 
  • Met wie zou je graag volgende keer in de cursusgroep zitten? 
  • Wie zingt er onder de douche? 
  • Met wie hou je het geen week uit? 
  • Wie zal er onder de sloef liggen bij zijn partner? 
  • Wie vond deze cursus niet echt super? 
  • Met wie zou je wel eens cursus willen geven? 
  • Wie komt er altijd te laat? 

Nabespreking

Het is belangrijk om deze evaluatie ook achteraf te bespreken. Dit is geen gemakkelijke klus omdat het vaak zeer persoonlijk is. Enkele vragen die hierbij van pas kunnen komen: 

Hoe ervaarde je dit?

  • Wat heeft dit geleerd over jezelf? 
  • Kan je jezelf door de ogen van de groep inschatten? 
  • Had je hetzelfde gevoel over de groep voor en na deze sessie of is deze gewijzigd en zo ja, in welke richting?
  • ... 



Materiaal

    • Omslagen met vragen op
    • Lege kaartjes
    • Balpennen
    • Vragen

Tips

Het is een sfeerbevorderende methodiek en een passende methode om gevoelige punten binnen een groepje te bespreken. Breng dit dus niet te vroeg in de cursus, zorg dat er een veilige sfeer is.