[anysurfer.logo]

Samenwerkingsopdracht: Rekenmachine

Samenwerkingsopdracht: Rekenmachine

Werkvormen

Methodiek in 't kort 

samenvatting: Er liggen nummers van1 tot 30 liggen binnen een afgebakend gebied. De bedoeling is dat de deelnemers de nummers in de juiste volgorde aantikken in een zo kort mogelijke tijd. 

Duur: 10-20 minuten

Groepsgrootte: min. 10 deelnemers, max. 15 deelnemers 

 Methodiek - speluitleg 

De nummers 1 tot 30 liggen binnen een afgebakend gebied. De bedoeling is dat de deelnemers de nummers in de juiste volgorde aantikken in een zo snel mogelijke tijd. 

De regels zijn: 

  • vanaf dat de tijd van start gaat, mag er niet meer gesproken worden en er mag maar één persoon tegelijkertijd het afgebakende gebied binnen stappen. 
  • Als een cijfer tweemaal aanwezig is, dan dient het slechts eenmaal geraakt te worden. Indien er een cijfer ontbreekt, bv. 8, dan dient het daaropvolgend cijfer gezocht te worden, bv. 9. 
  • De groep heeft 5 pogingen om dit in een zo snel mogelijke tijd te volbrengen. Er wordt echter enkel rekening gehouden met de laatste poging. 
  • Een poging start wanneer één van de deelnemers de startlijn overschrijdt. De poging eindigt wanneer de laatste deelnemer terug over de startlijn is. Een poging duurt maximaal 5’. Dit betekent dat na 5’ alle deelnemers zich terug achter de startlijn moeten bevinden. 
  • Noch de afgebakende zones, noch de nummers mogen verplaatst of gewijzigd worden. Indien twee deelnemers zich tegelijkertijd in de afgebakende zone met de nummers bevinden, dan is die poging meteen ten einde, zonder score. 
  • In functie van de moeilijkheidsgraad (terrein, afstand,…) kan volgende scoretabel bij wijze van voorbeeld gehanteerd worden: 
    • Minder dan 3’: geslaagd 
    • Minder dan 2’30”: goed 
    • Minder dan 2’: zeer goed 
    • Minder dan 1’30”: uitstekend 
    • Minder dan 1’: uitmuntend 
  • Deelnemers mogen uiteraard alternerend aanwezig zijn in de afgebakende zone. Niet alle nummers hoeven dus aangeraakt te worden door één en dezelfde deelnemer. Twee deelnemers mogen echter nooit tegelijkertijd de afgebakende zone betreden.

Terrein / opstelling

De nummers liggen zichtbaar en willekeurig verspreid in een cirkel die afgebakend is met een touw. De groep begint achter een startlijn (vanaf deze lijn zijn de nummers nog niet zichtbaar). 

Materiaal

  • 1 touw van 20-30m 1 startlijn (touw bvb) 
  • Nummers geplakt op iets stevig (bv. houten blokjes of frisbees of ander materiaal) of geplastificeerd van 1-30 (sommige nummers mogen ontbreken of dubbel aanwezig zijn)
  • Chronometer/GSM/horloge

Bronvermelding

Nature VZW, infobundel Praktijkdag Psylos Wil je meer leren over dit soort opdrachten en hoe je deze kan inzetten bij groepen? Bekijk dan de opleiding 'dynamics' van Nature VZW en Odisee Hogeschool.