[anysurfer.logo]

Jongeren engageren voor vrijwilligerswerk? Lessen uit Connect your City App

Jongeren engageren voor vrijwilligerswerk? Lessen uit Connect your City App

Jeugdinformatie - Waddist

Connect your City is een mobiele app die jongeren (16 tot 30 jaar) wil motiveren om zich te engageren in vrijwilligerswerk en andere educatieve onderwerpen. De app wil hen zo empoweren en ondersteunen in hun identiteitsontwikkeling.

Op de app krijgen jongeren een overzicht van alle recreatieve, educatieve en vrijwilligersactiviteiten in hun buurt waar ze zich voor kunnen engageren. Doen ze zo’n activiteit mee? Dan verdienen ze punten die ze kunnen inwisselen voor prijzen of andere voordelen.

Voorlopig is de app enkel actief in Griekenland. Het is de bedoeling dat het binnenkort over heel Europa wordt uitgerold.

Eric Kota, manager van de app, geeft de belangrijkste lessen mee.

Apps are here to stay

Jongeren zijn meer dan ooit gebonden aan hun digitale toestellen en de apps daarop. Apps zijn er om te blijven. Denk dus na over hoe je apps impactvol kan maken voor jongeren.

Apps voor jongeren moeten ook het aandachtsvermogen van jongeren proberen te vergroten. Vandaag hebben jongeren maar een heel korte aandachtsspanne en kort geheugen. Dit uit zich in alle aspecten van het leven. Met je app kan je dit een stukje verbeteren. 

Maar er komt ook een shift naar phygital (physical + digital). Zet daarom niet alleen in op een digitale strategie, maar vul die aan met een fysieke strategie.

Dat is zeker zo als je apps ontwikkelt in kader van vrijwilligerswerk. Jongeren engageren in vrijwilligerswerk is een multidimensioneel probleem. Apps zijn daarbij een deel van de oplossing, niet dé oplossing.

Gamification werkt

Gamification in de app houdt jongeren geëngageerd. Connect your City werkt met een puntensysteem. Die punten kunnen jongeren dan inruilen voor een beloning die sponsors aanbieden (bijv. een voucher voor een supermarkt, educatief tripje in binnen- of buitenland).

Maar Connect your City deelt enkel punten uit als jongeren bewijzen dat ze ergens vrijwilligerswerk hebben gedaan. Dit kan door een foto in de app op te laden van hen in actie. Naarmate er meer gebruikers zijn, wordt dit wel moeilijker te monitoren.

Denk voor de beloningen na over een goeie partnerstrategie. Trek sponsors aan die een beloning voorzien. Maak omgekeerd ook duidelijk waar de win voor hen zit. Maar verlies je doelgroep niet uit het oog: zitten jongeren wel op deze beloning te wachten?

Stel je doelgroep altijd centraal

Je doelgroep staat altijd centraal, dus ook al bij de design thinking. Betrek jongeren daarom van bij het begin.

Daarboven is zoeken naar de beste features en upgrades een voortdurend proces. Houd dus geregeld feedbackrondes met je doelgroep. Zo vind je app steeds voldoende aansluiting bij de veranderende noden en behoeften van jongeren.