Communicatie is een belangrijk onderdeel van organisatiemanagement, ook in het jeugdwerk. Ook onze sector beseft en erkent het belang van een goede communicatie(dienst). Maar organisaties kampen soms met specifieke problemen in de communicatiewerking: te weinig middelen, tijd of expertise… Anderzijds zijn er organisaties die al veel ervaring hebben opgedaan. Door die ervaring en expertise uit te wisselen kunnen verschillende organisaties elkaar versterken.
Bij de Collegagroep Communicatie is het even thuis komen. Vier keer per jaar komen we samen en wisselen we uit. Communicatievragen waarvoor je bij je collega’s niet terecht kan, kan je zonder schaamte stellen in deze collegagroep. Hoe maak ik een goede instagram reel? Hoe begin ik aan een nieuwe website? Welke stappen zet ik best naar een inclusieve en diverse communicatie? Hoe krijg ik collega’s overtuigd om content aan te leveren? Dat en veel meer bespreken we samen. We gaan samen op zoek naar antwoorden. Jij bepaalt mee de agenda.
Op de laatste collegagroep voor de zomer op 9 mei behandelen we 2 onderwerpen: schrijven op maat van jongeren en planningstools.
Hoofdredacteur Liesa Carton van WAT WAT komt ons een uurtje inspireren over hoe je webteksten schrijft op maat van jongeren. Ze geeft handige en meteen toepasbare tips waarop je kan letten als je je webteksten schrijft. Je krijgt niet alleen inzicht in hoe een lezer webteksten consumeert, maar ook waar je moet op letten bij het schrijven van je online tekst. Als extra laag krijg je tips over hoe je schrijft op maat van jongeren. Wordt zowiezo boeiend!
Na de presentatie van Liesa is het tijd om vragen te stellen en uit te wisselen onder elkaar. Er zal ook jongerenpanel aanwezig zijn die feedback geeft op je teksten (onder voorbehoud). Zo krijg je meteen inzicht in hoe een jongere jouw teksten leest en kan je aan de slag om hem al dan niet te verbeteren.
Als communicatiemedewerker moet je erg flexibel zijn, maar je moet ook je werk goed kunnen plannen om de verschillende taken te kunnen managen. Dat kan gaan over het plannen van projecten (websites, publicaties, video's, campagnes...) maar ook het dagelijkse inplannen van je sociale media berichten. En daarnaast zijn er altijd wel wat lange termijn opdrachten die ook aandacht verdienen. Hoe ga je om met die verschillende inhoud en de planning hiervan? Welke tools zijn er? Welke digitale tools gebruiken je communicatiecollega's? Via welke tool werk je samen met collega's en/of vrijwilligers? We gaan met elkaar in gesprek en tonen elkaar wie op welke manier we ons werk plannen. Op het einde van de dag wandel je buiten met inspiratie om je werk te plannen.
10u-10u30: Kennismaken
10u30-11u30: Sessie Schrijven op maat van jongeren door hoofdredacteur WAT WAT (Liesa Carton)
11u30-12u30: Jongerenpanel + feedback op je eigen teksten
12u30-13u30: LUNCH
13u30-14u15: Ieder pitcht zijn planningstool
14u15-15u30: Uitwisseling planningstools
15u30-16u: Evaluatie en afronding
Nadien ben je welkom om even te blijven hangen in onze bistro of bij mooi weer op onze koer voor een afsluitende drink.
Heb je vragen over het programma? Kan je niet aanwezig zijn op de lunch? Heb je bepaalde allergieën? Laat het Dorien weten!
Halve dag: €20 (sociaal tarief) – € 35 (standaardtarief) - € 50 (solidariteitstarief)
Hele dag: €40 (sociaal tarief) – € 70 (standaardtarief) - € 100 (solidariteitstarief)