[anysurfer.logo]

Basisopleiding Communicatie 2022

Basisopleiding Communicatie 2022

communicatie   |  21 APRIL 2022 - 10 JUNI 2022

Dé vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofit-organisatie.

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Socialprofit-organisaties, zoals jeugdwerkorganisaties, investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Samen met Kortom, Socius en FARO organiseren wij daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofit-organisatie.

Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in:

  • communicatiebeleid;
  • communicatieplanning;
  • communicatiemiddelen;
  • diversiteitscommunicatie; 
  • scanbaar schrijven;
  • mediabeleid
  • en socialemediastrategie.

We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt.

Programma

Dag 1: Communicatiebeleid

donderdag 21 april 2022 

Hoe kan een socialprofitorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.

Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen.

Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen.

Tijdens deze opleidingsdag krijg je gouden tips voor jouw communicatiepraktijk.
Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

Dag 2: Communicatieplanning

donderdag 28 april 2022 

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie.

Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? We luisteren ook naar jouw ervaringen.

Dag 3: Diversiteitscommunicatie + Mediabeleid

donderdag 5 mei 2022 

Voormiddag: diversiteitscommunicatie

We leven in een hyperdiverse samenleving. Burgers gericht aanspreken vraagt meer van organisaties dan ooit tevoren. Hoe leggen we de brug naar diverse burgers en gebruikers die (digitaal) allemaal verbonden zijn met elkaar?

Ingrid Tiggelovend schetst aan kader voor diversiteitscommunicatie, geeft tips en toont cases die je houvast geven om meer aansluiting te vinden bij iedereen van jouw doelgroep.

Namiddag: mediabeleid

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap? Je krijgt na de middag tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties. 

Dag 4: Socialemediastrategie + Scanbaar schrijven

donderdag 19 mei 2022 

Voormiddag: socialemediastrategie

Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig.

Sofie Verhalle geef je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

Namiddag: scanbaar schrijven

Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker? Als je scanbaar schrijft maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.

Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode. Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van verslag tot persbericht.

Dag 5: Oefening & presentatie

donderdag 9 of vrijdag 10 juni

Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie beter aan te pakken.

Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep.

We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie.

We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een groep licht zijn presentatie toe op donderdag 9 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 10 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.

Lisa                    De Deken
Lisa De Deken
  • Communicatiemedewerker
  • Socius - Steunpunt voor Sociaal-Cultureel Volwassenenwerk VZW, Sainctelettesquare, Brussel, België

Volledige opleiding: € 400, aparte vormingsdagen: € 120

  • 21 APRIL 2022 | 09:30-16:30
  • 28 APRIL 2022 | 09:30-16:30
  • 5 MEI 2022 | 09:30-16:30
  • 19 MEI 2022 | 09:30-16:30
  • 9 JUNI 2022 | 09:30-16:30
  • 10 JUNI 2022 | 09:30-16:30

Gerelateerd nieuws