[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Ambras magazine: 'Waddist' als vinger aan de pols

Ambras magazine: 'Waddist' als vinger aan de pols

Waddist
De Waddist-app peilt dagelijks naar wat jongeren denken, voelen en meemaken. Voelt hun hartslag en meet hun bloeddruk omtrent actuele thema’s. Iedereen kan vragen insturen: jongeren zelf, jeugdwerkers, onderzoekers ... We vroegen aan enkele gebruikers waarom ze meedoen met Waddist, wat deze app voor hen doet.

Waddist, wat is dat?

Begin 2021 lanceerden De Ambrassade en Arteveldehogeschool Waddist om meer mét jongeren te praten, in plaats van óver hen. Sinds februari ‘21 zijn er 2000 dagelijkse gebruikers. Dat maakt Waddist dé tool om hun stem te horen in de kwesties over hun leefwereld.

Een jongere tussen 12 en 30 die binnenkomt op de Waddist-app krijgt de drie meerkeuzevragen-van-de-dag te zien. Voor een makkelijk en snel antwoord, op een laagdrempelige manier. Voorbeelden van zo’n vragen zijn: ‘Wil je je laten vaccineren zodra het kan?’, ‘Hoe vaak voel je je alleen?’, ‘Heb je moeite om je te concentreren voor school of werk?’, ‘Hoe snel wordt jouw haar vettig?’ ... Spelelementen zoals bonuspunten, badges en shares op sociale media houden het leuk voor deelnemers.

Jongeren, organisaties die jongeren bereiken, onderzoekers ... kunnen vragen insturen. Het Waddist-team speelt kort op de bal, selecteert en helpt bij de verwoording. De verrassende resultaten, uitspraken en cijfers van kleine bevragingen geven inzicht in wat jongeren denken aan jeugdorganisaties, beleidsmakers, pers, onderzoekers en jongeren zelf.

“Een poll-vraag op Waddist is ideaal. Snel de mening van jongeren bevragen."
Jesse Verlije, Coördinator van de Vlaamse Scholierenkoepel 

“Wij stelden het voorbije half jaar met Waddist regelmatig vragen aan scholieren over het middelbare onderwijs. Als een snelle poll, bijvoorbeeld over kledijregels. De antwoorden en resultaten werden aandachtstrekkers in onze communicatie, om anderen te overtuigen van een prangend probleem.

Onze bestuurders en vertegenwoordigers zijn scholieren, we bevragen scholieren continu over onderwijs en zorgen dat jonge vrijwilligers kansen krijgen om hun stem te laten horen. Maar we hebben niet altijd de mogelijkheden of tijd om een snelle bevraging te doen. Dan is zo’n poll-vraag via Waddist ideaal. We krijgen ook ondersteuning van De Ambrassade in de juiste formulering van een vraag.

Bovendien benaderen we zo jongeren met een heel transparante bevraging. Ze krijgen zelf ook de antwoorden te zien, een interessante spiegel voor hen. Als jongere vind je het – stiekem – belangrijk om te weten hoe leeftijdsgenoten over iets denken. En het is fijn te weten dat met jouw mening iets gedaan wordt in beleidswerk.

Gelukkig worden onze vermoedens vaak bevestigd: over de betrokkenheid van leerlingen op school, over het idee om twee vakantieweken van de zomer te verplaatsen. Dat sterkt ons als organisatie die heel nauw betrokken wil blijven bij de echte wereld van scholieren.” 

Sofie De Bisschop, projectcoördinator gezondheid & preventie

“JOETZ is gezondheidspromotor. Als we een nieuw project of thema starten, doen we altijd een vooronderzoek bij kinderen en jongeren. We kunnen nu de Waddist-app inschakelen om op een laagdrempelige manier veel jongeren tegelijk te bevragen.

Zo stelden we enkele vragen naar aanleiding van onze nieuwe gezondheidscampagne: een podcast rond vriendschap. We gebruikten de antwoorden om te zien of jongeren bekend zijn met podcasts en hoe ze staan ten opzichte van vrienden maken en ontmoeten tijdens de coronaperiode. 17% van de jongeren gaf aan dat ze nog nooit naar een podcast hadden geluisterd, de meerderheid kent het medium dus. Dit was zonder deze bevraging moeilijk in te schatten.

We werkten ook mee aan een campagne rond menstruatie-schaamte van Zij-kant. Ook daarrond stelden we vragen in Waddist. De antwoorden vormden de inspiratie voor een TikTok-campagne en het nieuwe educatieve spel Menstrubox voor kinderen vanaf 10 jaar. We kregen ook flink wat persaandacht, dankzij een persbericht rond menstruatie-armoede.

“Je weet snel wat ze belangrijk vinden en ziet een duidelijk verschil tussen verschillende leeftijden en gender."
We starten doorgaans bij JOETZ aan projecten vanuit buikgevoel, ervaring en expertise. Participatie van jongeren zit meestal in onze trajecten een stapje later. De app is voor ons heel interessant, om wel al in die eerste fase iets te kunnen aftoetsen. De antwoorden die jongeren gaven, lagen tot nu gelukkig vaak in lijn met wat we verwachten. Maar we krijgen nu ook een indruk over jongeren die niet volgens onze verwachtingen antwoorden. Je weet snel wat ze belangrijk vinden en ziet een duidelijk verschil tussen verschillende leeftijden en gender.

We luisteren natuurlijk ook op andere manieren naar kinderen en jongeren, de Waddist-app is aanvullend. Onze jonge vrijwilligers zijn een belangrijke bron van inspiratie voor de werking. We zien hen echt als ervaringsdeskundigen die helpen om vakanties en gezondheidsprojecten uit te werken. Bovendien bieden we jongeren via Zapmag.be een platform om op een creatieve manier hun mening te delen.

Niet alleen voor jeugdorganisaties, ook voor jongeren heeft de app voordelen. Jongeren hebben vaak nood aan bevestiging en zitten met heel wat twijfels en vragen. Dankzij Waddist leren ze die twijfels normaliseren of zien ze hoe andere jongeren denken over bepaalde thema’s. Het kan ook hun stem in de maatschappij versterken, een pijnpunt dat door de coronacrisis extra kwam bloot te liggen.” 

“Ik vind het een aanrader voor andere jongeren omdat de app mij het gevoel geeft dat je niet alleen staat met problemen"
Dries Lobbinger is 26 en gebruikt de Waddist-App

“Ik ben op de Waddist-app begonnen omdat ik vind dat de meningen van jongeren tellen. Hoe meer we zeggen wat we denken en voelen, hoe gerichter problemen aangepakt kunnen worden. De Waddist-app was voor mij eerst een manier om me te laten horen. Maar dat is eigenlijk snel veranderd. Ik geraakte geïnteresseerd in de reacties van andere jongeren. Het verraste mij dat er toch zoveel andere jongeren vergelijkbare ervaringen als ik hebben. De app laat mij me een beetje verbonden voelen met andere jongeren en dat vind ik wel fijn. Het verrast me soms dat ik hetzelfde geantwoord heb als de grote meerderheid.

Ik heb nog nooit een vraag ingestuurd, maar denk er soms wel eens aan om dat te doen. Misschien heb ik wat schrik dat mijn vraag niet zo leuk of interessant zou zijn. Ik vind dat de vragen een goede balans hebben: zowel grote thema’s die jongeren belangrijk vinden als minder ‘zware’ vragen.

Ik heb wel al eens over de cijfers gepraat maar heb ze nog niet gedeeld op Facebook. Zoals bijvoorbeeld toen het in het nieuws ging over die man die aangevallen was, en het over gaybashing ging. Als het over zo’n onderwerpen gaat in onze vriendengroep haal ik deze peilingen van de app er wel bij.

Ik vind het een aanrader voor andere jongeren omdat de app mij het gevoel geeft dat je niet alleen staat met problemen. En de link naar WAT WAT is er meteen, heel makkelijk. Ik hoor soms op het nieuws dat cijfers van de app worden aangehaald en dat is goed, maar dat mag zelfs meer gebeuren. Zo zien jongeren meer het nut in van de app, zo kunnen we nog meer en sneller dingen veranderen door onze stem te laten horen.”

Als jeugdorganisatie of jeugdambtenaar een vraag voorstellen voor de Waddist-app? Hier vind je hoe je dat doet. 

Dit artikel verscheen in de 6e editie van het Ambras magazine. Download het hele magazine hier of bestel hem gratis.