[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Wat te doen wanneer iemand ziek is tijdens ons aanbod?

Wat te doen wanneer iemand ziek is tijdens ons aanbod?

Jeugdwerk   |  19 JUNI 2020

Wat te doen wanneer iemand ziek is tijdens ons aanbod?  

Jaarlijks worden of blijken deelnemers aan de jeugdwerkzomer ziek te zijn, in 2020 betekend dit dat we net iets vaker een deelnemers huiswaarts zullen moeten sturen. Dat wil niet zeggen dat we ervan uitgaan dat er plots veel COVID besmettingen zullen plaatsvinden op het aanbod deze zomer, wel dat algemene gezondheid een belangrijke voorwaarde is om te kunnen deelnemen aan het aanbod. 

In dit nieuwtje gaan we kort in op de volgende zaken:  

  • het stappenplan bij zieke deelnemer 
  • noodprocedure en permanentiesysteem 
  • terugblik op de webinar zieke deelnemer en noodprocedure 

Stappenplan bij zieke deelnemer

Samen met allerhande medische experts werkten we een stappenplan uit hoe je omgaat wanneer iemand ziek wordt op je aanbod. 

We maakten uiteindelijk 2 versies: eentje voor aanbod MET overnachting en eentje voor aanbod ZONDER overnachting. Hoewel er weinig verschil is gaat het vooral over een verduidelijking van hoe je omgaat met verderzetten van de bubbel op moment dat een deelnemer het aanbod heeft verlaten met vermoeden van COVID.

In het stappenplan vind je de volgende zaken terug:

  • deelname voorwaarden
  • de zaken die je kan voorbereiden om stappenplan vlot uit te voeren
  • 3 flowcharts
      •  deelnemer ziek op aanbod
      • deelnemer blijkt nadien besmet
      • deelnemer heeft besmet persoon in thuisbubbel of uitgebreide bubbel 

Beide versies zijn terug te vinden bij de bijlagen. Je kan de flowcharts uit het stappenplan ook bij de bijlagen terugvinden om deze eventueel  

Ook volgende bijlagen zijn hierbij zeer relevant: 

  • Medische fiche: wat moet er in je medische fiche staan. Corona zorgt ervoor dat een aantal zaken beter in je medische fiche worden opgenomen, bekijk dit document dus zeker. 
  • Lijst met symptomen: samen met de medische experts werd een lijst opgemaakt met symptomen die kunnen wijzen op corona. 
Waarin verschilt het stappenplan van een eerdere versie? 

  • belangrijkste verschil is wanneer een deelnemer het aanbod heeft moeten verlaten de deelnemers van de overblijvende bubbel geen afstand moet gehouden of mondmaskers moeten dragen 
  • daarnaast zijn ook een aantal termijnen aangepast
      • een kind dat ziek was voor het aanbod (geen COVID-19) moet 3 dagen symptoomvrij zijn ipv 5 dagen
      • over de termijn van thuisisolatie is nog geen duidelijkheid en aangezien nu ook iedere deelnemer die in contact kwam met een besmet persoon wordt getest kan het korter/langer zijn naargelang men een positieve test heeft. Daarom kan er geen termijn op geplakt worden. Huisartsen gaan hier duidelijke instructies voor krijgen, die moeten gevolgd worden. 

Noodprocedure en permanentiesysteem

Als organisator kan je best voorzien zijn op een permanentiesysteem ter ondersteuning van de begeleiders/vrijwilligers en ouders deze zomer. We weten dat dit bij sommige organisaties nu al meer is uitgewerkt dan bij andere. Daarom zijn verschillende organisaties bereid hun systeem en noodprocedures te delen zodat iedereen die dit wenst daar een kijkje kan nemen. 

Ook met betrekking tot noodprocedures is dit dus het geval. Neem gerust een kijkje in de reeds voor handen zijnde voorbeelden van collega's. In principe hoeft dit weinig te verschillen van procedures die ook in de voorbije jaren bij veel organisaties al klaar lagen rond noodsituaties zoals voedselvergiftiging, een zwaar ongeval met een deelnemer... Focus ligt vooral op wanneer kom je als organisatie op het toneel en welke stappen moeten dan ondernomen worden. 

Terugblik op de webinar zieke deelnemer en noodprocedure  

Op vrijdag 12 juni 2020 vond een webinar plaats over de zieke deelnemers en noodprocedure. 
Wie hier graag nog even op terugblikt kan dat via onderstaande knop.