[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Een app met en voor jongeren? Dit zijn de geleerde lessen van drie jaar Waddist

Een app met en voor jongeren? Dit zijn de geleerde lessen van drie jaar Waddist

Waddist

Drie jaar lang gingen we met Waddist het experiment aan om jongeren op een laagdrempelige en leuke manier te bevragen met de Waddist-app. We beslisten om een nieuwe richting in te slaan en stoppen met de app. We gaan wél verder met Waddist als onderzoeks- en participatieproject. In dit nieuwsartikel lees je de redenen waarom we stoppen met de app, wat de doelstellingen zijn van Waddist en wat onze toekomstplannen zijn. 

Na deze drie jaar hebben we veel bijgeleerd en expertise opgebouwd in online participatie en onderzoek op maat van jongeren. We delen daarom belangrijke geleerde lessen over o.a. hoe je jongeren het best motiveert om deel te nemen en waar je aan moet denken als je een app wil oprichten

Zet jongeren mee aan het stuur! 

Jongeren konden zelf vragen insturen en stellen in de app en we hebben een Discord-groep waar Waddisters mee de vragen bepalen die in de app komen. Zij gaven ook feedback op bv. onze promoproducten, wat er beter kon aan de app en verspreidden mee promomateriaal. Hierdoor werden zij échte Waddist-ambassadeurs

Dat jongeren mee mogen bepalen wat er in de app komt, is zeer waardevol. Ze zijn gemotiveerd om het mee uit te dragen en de app bleef daardoor op maat van jongeren. 

What’s in it for them? 

Voor drie jaar lang hadden we dagelijks jongeren die participeerden in de app. Hoe motiveer je jongeren om deel te nemen? Wat zijn goede incentives voor hen om dagelijks te participeren? 

Eén van de grootste motivators was dat zij na het invullen van de vragen, direct de antwoorden van de dag ervoor konden zien. Zo konden ze zien wat andere jongeren denken en hun eigen antwoorden vergelijken met die van de andere Waddisters. Jongeren stellen zich vaak de vraag “ben ik normaal” en de Waddist-app speelde hierop in. Waddisters gaven dan aan dat zij vaak gerustgesteld werden door de antwoorden te kunnen zien van anderen. Waddisters gaven aan dat de vragen en antwoorden ook ervoor zorgde dat ze met hun vrienden of klasgenoten over bepaalde onderwerpen praatten. 

Een andere belangrijke motivatie is dat zij konden zien wat er met hun antwoorden en stem gebeurt. Zo deelden we via de app en op de sociale media van Waddist krantenartikelen met cijfers van Waddist, onze beleidsadviezen, rapporten, etc. 

Waddisters konden ook badges verzamelen als ze vragen beantwoorden of dat een bepaald aantal dagen na elkaar hebben gedaan. Met die badges konden ze de kleuren van de app veranderen. We deden ook winacties waarbij ze een gadget van Waddist konden winnen na een week deelnemen in de app. 

Na het beantwoorden van de vragen kregen jongeren ook steeds een informatietip (bv. van watwat.be, gostrange.be, etc.) en leidden we ze ook toe naar hulplijnen (bv. Awel).  

Anoniem peer-to-peer steun 

Jongeren wouden via Waddist vooral weten wat andere jongeren denken. Dat bleek uit feedbackgesprekken met de Waddisters. Ze vonden het fijn dat ze anoniem hun mening konden delen en vragen konden voorstellen. Door de antwoorden voelden ze zich minder alleen, en dat werkte geruststellend. Zo droeg de app bij aan een peer-to-peer support. 

Je kan meer lezen over hoe Waddist ook een community werd waar jongeren er voor elkaar zijn.

Less is more 

Elke dag om 17u kregen de jongeren drie vragen. Ze konden de antwoorden van de dag ervoor zien, een informatietip lezen en zelf een vraag insturen. Meer engagement of interactie werd er van de jongere niet verwacht. Het simpele trekt aan en het is duidelijk wat er van hen verwacht wordt. 

Waar moet je aan denken als je een app wil? 

Als je een app wil voor je project of organisatie zijn er zaken waar je rekening mee moet houden. De prijzen die hier vermeld worden waren van toepassing voor de Waddist-app. De middelen die je nodig hebt is afhankelijk van de grootorde van je app.

  • De startkost om je app te bouwen (+- 60.000eu tot 80.000eu).
  • Een app vraagt onderhoud, meer dan een website. Je betaalt een maandelijkse kost (+- 500eu per maand, 6000eu per jaar) om je app draaiende te houden (dit heet 'hosting' of 'managed services') en je app moet een update krijgen wanneer de Apple en google-Play stores dit vragen. Dit gebeurt ongeveer elk halfjaar, en daar betaal je ook een kost voor (+- 2500eu tot 5000eu).
  • Voorzie genoeg middelen om je app steeds door te ontwikkelen (+- 20.000eu). Een app moet interessant en leuk genoeg zijn en blijven voor jongeren om die op hun gsm te houden. Je staat in competitie met andere apps en iets downloaden is een drempel.
  • Achter een app zit een team. Reken genoeg mensen, en dus personeelstijd, om je app te managen. Bij de Waddist-app werkten ongeveer 3 - 4 voltijdse medewerkers.
  • Neem de tijd bij het bouwen van je app. Eenmaal je app gebouwd en gelanceerd is, is het moeilijker om fundamentele elementen te veranderen. Je moet je app dus veel pre-testen, samen met de doelgroep. Je wil bijvoorbeeld dat screenreaders bij jouw app werken voor blinden en slechtzienden? Hieraan moet je al denken bij de ontwikkelingsfase. Het is moeilijker, of een grotere kost, om dit nog te veranderen of in te voegen als je app al bestaat. 

Wat was de Waddist-app? 

De Waddist-app was een jongerenapp waarvoor de Ambrassade en Arteveldehogeschool de handen ineensloegen. De app stelde dagelijks drie vragen aan jongeren van 12 t.e.m. 30 jaar over verscheidene thema’s zoals school, liefde, mentaal welzijn,… Jongeren kregen de antwoorden van de dag ervoor te zien, konden zelf vragen insturen, kregen jeugdinformatietips en konden badges verzamelen. De app verzamelde de mening van jongeren van februari 2021 tot juni 2024.