[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

WAT WAT-training

WAT WAT-training

jeugdinfo   |  4 FEBRUARI 2025 - 3 JUNI 2025
“De WAT WAT-training hielp ons out-of-the-box te denken en een sterk netwerk uit te bouwen.”
– Kayla, Nupraatikerover.be

WAT WAT-training 2025: je groeispurt voor jeugdinfo 

Jongeren hebben recht op goede, correcte en volledige info op hun maat. Zo kunnen ze zelf geïnformeerde keuzes maken en hun identiteit op een positieve manier ontwikkelen. Of het nu gaat over hun vrije tijd, geld, seksuele gezondheid, werk, rijbewijs, studies of nog iets helemaal anders. Ze zitten met vragen.

Jouw organisatie wil jongeren antwoorden bieden. Bijvoorbeeld via een infowebsite, magazine, flyer, TikTok-video’s, spelen of apps. Via de WAT WAT-training maak je die jeugdinfoproducten van jouw organisatie nóg sterker. Verwacht je aan theorie en oefenkansen in dit 6-delige vormingstraject van februari tot juni 2025. 

“De WAT WAT-training creëerde een opening in mijn agenda. Daardoor kon ik meer lange termijnvisie ontwikkelen.”
- Dré, Lumi

  • Verdiep je kennis over jeugdinfo en de Europees erkende kwaliteitsprincipes.
  • Leer van WAT WAT’s expertise als jeugdinfomerk.
  • Til je organisatie naar een hoger niveau en word de jeugdinfo-expert van jouw organisatie.
  • Leer andere expertorganisaties kennen en wissel met hen uit over gedeelde jeugdinfo-uitdagingen.
  • Word deel van het WAT WAT-partnernetwerk.


Dit is dé training voor jou als…

  • … je jongeren informeert, of dat wil gaan doen.
  • … je gaat voor info die is aangepast aan de leefwereld van je jongerendoelgroep.
  • … dit herkenbaar is:
    • Welke exacte vragen stellen jongeren zich over onze thema’s? En wanneer hebben ze precies nood aan onze info? We willen daar een scherper zicht op krijgen.
    • We weten waarvoor we staan als organisatie, en wat we jongeren kunnen bieden. Maar we vinden geen gedeelde taal. Hoe kunnen we ons voorstellen op een manier die jongeren begrijpen en aanspreekt?
    • We willen dat onze info jongeren aanspreekt en herkenbaar is. Maar hoe vertalen we dat naar onze sociale media? En is dat nodig?
    • Onze info is al toegankelijk en begrijpelijk, maar we bereiken jongeren onvoldoende. Hoe komt dat? En hoe kunnen we dat verbeteren?
    • Jongeren geven al feedback op onze jeugdinfoproducten en we gaan daarmee aan de slag. Maar of en hoe onze afgewerkte producten écht een verschil maken? Hoe kunnen we dat in kaart brengen?
    • We willen specifieke doelgroepen bereiken. Maar hoe zoeken we hen op? En hoe spreken we hen het best aan?

“Dankzij de training maakten we een nieuwe kwaliteitschecklist rond jeugdinfoproducten.”
- Kayla, Nupraatikerover.be

Wat je uit de WAT WAT-training haalt

In de WAT WAT-training daagt je organisatie zichzelf uit. Wat is kwaliteitsvolle jeugdinfo? En waar liggen de groeipunten van jouw organisatie?

Afhankelijk van jouw gekozen focus stomen we je klaar om:
  • iets nieuws uit te proberen, bijv. experimenteren met jongerenparticipatie
  • een aanzet te maken voor een kennisdelingsplan over jeugdinfo binnen je organisatie
  • een concept voor een nieuw jeugdinfoproduct voor te bereiden

“De 7 WAT WAT-principes openden mijn ogen. Een duidelijke houvast over hoe je een goed infoproduct maakt voor jongeren.”
- Tina, FOD Financiën

Na de WAT WAT-training:
  • ken je de 7 WAT WAT-principes en weet je hoe ze in de praktijk te brengen.
  • weet je waarop je organisatie nog meer zou kunnen inzetten om de kwaliteit van haar jeugdinfo te verhogen.
  • heb je een duidelijke prioriteit bepaald én een realistisch plan van aanpak om daar werk van te maken.
  • kan je terugvallen op een netwerk, dat je klankbord is en waaraan je tips kan blijven vragen.
  • ontvang je als organisatie het label 'partner van WAT WAT'.

Via 2 jaar nazorg volgen we op of het lukt om je kennis en expertise over kwaliteitsvolle jeugdinfo te verduurzamen in je organisatie. Tijdens die nazorg heb je een makkelijk aanspreekpunt bij WAT WAT en behoud je toegang tot alle trainingsmaterialen.

“De uitwisseling met andere deelnemers was enorm leerrijk. Andere organisaties leren kennen is een enorme verrijking.”
– Sander, Jump Naar Werk (Tracé Brussel)

Programma

  • 3 vormingsdagen over: 
    • jongeren als doelgroep 
    • kwaliteitsprincipes van jeugdinformatie 
    • kwaliteitsdenken in je organisatie 
  • 3 intervisies waarbij je een eigen focus (groeipunt) kiest, en ondersteuning krijgt om daarmee aan de slag te gaan 
  • Gratis toegang tot de online inspiratiesessies van WAT WAT in maart-mei 2025

Je volgt alle vormingsdagen en alle intervisies. Je kiest zelf welke online inspiratiesessies relevant zijn voor jou.

Aanmelden

Om voldoende op maat te kunnen werken, zijn de plaatsen beperkt.

Vertel ons in je aanmelding wat meer over je organisatie en motivatie. Zo komen we tot de selectie van een interessante mix van deelnemers die ook onderling van elkaar kunnen leren.

“Ik vind het stiekem jammer dat de trainingsperiode ‘afgelopen’ is. Het was echt een leuke groep!”
- Daan, FOS Open Scouting

Let op:
  • 1 persoon doorloopt het volledige traject in naam van een organisatie.
  • De prijs op deze pagina geldt voor de trainingsperiode (februari-juni 2025).
  • Tijdens de 2 jaar nazorg kunnen er optionele bijeenkomsten doorgaan die apart te betalen zijn.
  • De training is er specifiek voor organisaties die (ook) jeugdinfo maken.

Meld je ten laatste 20 november 2024 aan. Doe dat via het formulier onder de rode knop op deze pagina.


Maak ik wel jeugdinfo?
Jeugdinfo:
  • is info waarmee jongeren zelf keuzes kunnen maken en hun identiteit op een positieve manier ontwikkelen.
  • richt zich rechtstreeks tot jongeren. Niet tot hun leerkrachten, begeleiders of ouders.
  • kan gaan over allerlei thema's: rijbewijs, seksualiteit, politiek, werk, fysieke en mentale gezondheid, reizen, kunst en cultuur, ...
  • heeft geen vaste vorm. Bijvoorbeeld websites, TikTok-video’s, flyers, magazines, spelen of apps.  

Nicolas                    Janssen
Nicolas Janssen
  • Ondersteuner WAT WAT partnernetwerk
  • De Ambrassade, Léopoldstraat, Brussel, België

€225 (sociaal tarief) - €360 (standaardtarief) - €495 (solidariteitstarief)

Klik hier voor info over prijzenbeleid en annuleren.

  • 4 FEBRUARI 2025 | 09:30-16:30
  • 19 FEBRUARI 2025 | 09:30-16:30
  • 13 MAART 2025 | 09:30-16:30
  • 1 APRIL 2025 | 09:30-13:30
  • 6 MEI 2025 | 09:30-13:30
  • 3 JUNI 2025 | 09:30-13:30

Gerelateerd nieuws