[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Hoe past WAT WAT zelf de 7 principes voor kwaliteitsvolle jeugdinfo toe?

Hoe past WAT WAT zelf de 7 principes voor kwaliteitsvolle jeugdinfo toe?

Jeugdinformatie

Kwaliteitsvolle jeugdinfo volgt de 7 WAT WAT principes: 

  1. Op maat
  2. Correct en volledig
  3. Empowerend
  4. Transparant
  5. Effectief
  6. Participatief
  7. Evaluatief/reflectief

Maar wat betekent dat nu in de praktijk? Hoe past WAT WAT die zelf toe? Hou je vast voor concrete tips en tricks: 

1. Op maat

Schrijf geen jongerentaal

Het is niet omdat je je richt op jongeren, dat je jongerentaal moet schrijven. Jongeren verwachten dat niet van jou als officiële organisatie. En vaak kan je dat ook niet. Dus gewoon niet proberen. 

Wat je wel moet doen: helder schrijven. Richt je op taalniveau B1, dat begrijpen de meeste mensen en dus ook de meeste jongeren.

Schrijf niet: "Jow jow jow. Ooit in contact gekomen met de popo? Chill matti. Wij weten hier alles over. Ga naar onze website voor meer info. Peace."

Schrijf wel: "Je hoeft niet meteen een gangster te zijn om in contact te komen met de politie. Je kan met hen te maken hebben als iemand 'per ongeluk' je fiets meeneemt aan het station. Hoe dan ook, het is altijd handig om op de hoogte te zijn van je rechten. Ook als jij de wet overtreden hebt."

Je kan het leesniveau van je tekst checken via deze tool. En zo je tekst bijschaven tot het wél B1 is. 

Meer tips rond helder schrijven vind je bij: 

Breng iets herkenbaars

Wil je dat jongeren jouw info lezen? Dan moet je zorgen dat die herkenbaar en relevant voor hen is. Maar hoe weet je waar zij mij bezig zijn? 

WAT WAT probeert dat te achterhalen op verschillende manieren: 

  • Via partnerorganisaties die contact hebben met jongeren: Awel, jeugdwerkorganisaties...
  • Ingezonden vragen via watwat.be en de Waddist-app
  • Instagram DM's
  • Zoekfunctie watwat.be
  • Zoekwoordonderzoek
  • Gesprekken: focusgesprekken, interviews en gebruikerstesten
  • ...

Je kan beginnen met iets kleins. Vraag je neefjes eens wat zij zich afvragen over jouw onderwerp. Of bevraag jongeren via de Waddist-app.

Voorbeeld: info over speed pedelecs komt niet op watwat.be. Want onze site richt zich op 11-24-jarigen en die rijden (bijna) niet met speed pedelecs. Voor hen is dat dus geen herkenbaar onderwerp. Ze zullen er dan ook geen info over opzoeken. 

Herkenbaarheid is ook belangrijk bij de foto's of illustraties die je gebruikt. Bij een artikel over de eerste keer naar de fitness gaan, zet je bijvoorbeeld best geen foto van een afgetraind persoon. Want zo zien de meeste mensen er niet uit, zeker niet als ze voor het eerst naar de fitness willen gaan. 

Geen taboes

Alle vragen mogen er zijn bij watwat.be. Ook taboevragen, misschien zelfs vooral de taboevragen. Want die durven ze niet zomaar aan iemand stellen, terwijl ze er wel mee bezig zijn. 

Vragen zoals: 

  • Hoe pijp ik veilig?
  • Ik wil er niet meer zijn. Wat nu?
  • Ik word tienerouder, wat nu?

Wees inclusief

Je denkt misschien automatisch aan genderinclusief schrijven, maar inclusiviteit gaat veel ruimer. Want niet alle jongeren ...

  • Hebben een mama of papa
  • Hebben 2 of meer ouders
  • Zijn hetero
  • Drinken alcohol
  • Hebben thuis een eigen laptop of eigen kamer
  • Spreken Nederlands als eerste taal
  • Begrijpen spreekwoorden (bijv. jongeren met ASS)

Houd daar rekening mee in je info.

Bijvoorbeeld, op de vraag: Waar vind ik een betaalbare hobby?

Schrijf niet: 

Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen zijn de meeste hobby's betaalbaar voor de meeste mensen. Is dat niet het geval voor jou? Dan kan je vaak korting krijgen. 

Schrijf wel: 

Niks. Deze intro kan weg, begin meteen met de opties.

Online toegankelijkheid

Denk ook aan online toegankelijkheid. Je teksten moeten bijvoorbeeld ook toegankelijk zijn voor blinden en slechtzienden. Zij gebruiken soms schermleessoftware of een 'screen reader'. 

  • Check of er genoeg contrast is tussen tekst en achtergrond zodat je tekst leesbaar is. 
  • Maak je tekstlinks betekenisvol: geen 'klik hier'
  • Schrijf een alt tag voor je afbeelding als die belangrijke info meegeeft 
    • Is de foto puur decoratie? Gebruik dan geen alt tag, want dan irriteer je mensen met schermleessoftware
    • (En overweeg misschien om die foto voor iedereen te verwijderen want als ze geen info geeft, waarom staat ze er dan? Maar dat is nog een andere discussie.)

Pssst ... niet álles moet op maat van álle jongeren zijn

Je kan ook bewust mikken op 1 specifieke groep jongeren en je aanpassen aan hun specifieke vragen. Maar denk eraan: ook die specifieke groep is divers. Jonge vluchtelingen kunnen tegelijk ook LGBTG+ zijn, of autisme hebben, meer of minder talig zijn, een fysieke beperking hebben ... 

Voorbeeld: onze campagne 'Jong & Nieuw in België', specifiek gericht op jonge nieuwkomers.

2. Correct en volledig

Werk samen met experts

Niemand weet alles. Iedereen heeft een expertise. Vraag de mensen met de juiste expertise om input of feedback te geven. Mensen worden graag aangesproken op hun expertise, zeker als het voor "het goede doel" is.

WAT WAT schrijft de infoartikels bijvoorbeeld niet zelf. Daarvoor werken we samen met 80+-contentpartners die expert zijn rond bepaalde thema's: gaat het over seks? Dan schrijft Sensoa het artikel. Gaat het over rijbewijzen? Dan is van Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 

Vind je blinde vlekken

Je vertrekt als volwassene vanuit je eigen referentiekader. Maar dat referentiekader verschilt van die van jongeren.

Laat je teksten daarom nakijken door jongeren, liefst uit verschillende doelgroepen. Die stellen zich dan kritisch op en geven feedback over waar het beter kan. Zo kan je je teksten beter laten aansluiten bij je doelgroep en word je je bewust van stereotiepe denkfouten - want die hebben we allemaal.

Voorbeeld: wij lanceerden een online spel rond veilige seks. Jongeren moesten uit meerdere opties kiezen en op het einde kregen ze een score voor hoeveel ze wisten van veilige seks. 

We lieten jongeren dat spel evalueren en kregen deze feedback: 

Leuke test, maar beetje ""overbodig"" als je lesbisch bent
Liesa                    Carton
Liesa Carton
  • Hoofdredacteur watwat.be