[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Hoe schrijf je een tekst die jongeren vinden in Google?

Hoe schrijf je een tekst die jongeren vinden in Google?

Jeugdinformatie

Als je een webtekst schrijft voor jongeren, wil je dat die gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Want als niemand je tekst vindt, heeft het weinig zin dat je hem schreef. Daarom hou je best rekening met 'zoekmachineoptimalisatie' of search engine optimization (SEO): de zichtbaarheid van je pagina's in zoekmachines vergroten, zonder dat je per klik betaalt. 

SEO agency WiSEO deelt 5 tips voor teksten die gevonden worden door jongeren:

1. Ontdek wat het meest gezocht wordt

Weet je waarover je wil schrijven? Achterhaal eerst hoe jouw doelgroep naar deze info zoekt. Want de woorden die jij gebruikt (zoekwoorden), zijn niet per se hoe zij het zouden intikken in Google: 

  • Kan je zelf andere manieren bedenken om hiernaar te zoeken? Zet die woorden of zinnen in een Excel.
  • Zit jij zelf niet in de doelgroep, bijvoorbeeld tieners? Vraag het dan aan een tiener die je kent: "Hoe zou jij hierover iets opzoeken?" Dat kan al een goed startpunt zijn. Je kan ook even zoeken op forums waar jongeren actief op zijn, zoals het forum van Awel.
  • Heeft je concurrentie hier info over? Kijk eens welke woorden zij gebruiken.
  • Typ alle ideeën die je nu al hebt in de zoekbalk van Google en zie wat die zelf nog suggereert in de auto suggest (dropdown).
  • Druk op Enter, scrol en bekijk wat staat onder "Mensen vragen ook" en onderaan "Gerelateerde zoekopdrachten". 

Voorbeeld: "Wanneer zijn de volgende verkiezingen?" (WAT WAT)

Zo heb je al heel wat ideeën. Zet die zoekwoorden allemaal in een Excel

Nu weet je waarop mensen zoeken, maar niet waarop ze het meest zoeken en welke woorden je dus het best gebruikt. Daarvoor moet je de 'zoekvolumes' kennen. 

Heb je Google Ads lopen? Dan kan je gratis de Zoekwoordplanner van Google gebruiken om zoekvolumes te checken. (Google wil dat je die tool vooral gebruikt voor advertenties, niet voor SEO, waaraan zij niks verdienen.)

Je kan ook de betaalde tool Mangools KWFinder gebruiken. Je kan per dag gratis 10 zoekwoorden ingeven. 

'Wanneer verkiezingen' geeft in de Zoekwoordplanner dit als hoogste resultaten:

2. Zet je zoekwoorden op de juiste plaatsen in je tekst

Als primair zoekwoord kies je het zoekwoord:

  • met het hoogste zoekvolume per maand
  • en dat het meest aansluit bij je artikel
In het voorbeeld hierboven: "Wanneer zijn de volgende verkiezingen?"

Het primair zoekwoord is de hoofdfocus van de pagina. Dat zoekwoord zet je in je meta title en je heading 1, liefst vooraan.

Meta title

Dit is de titel die je in de Google-zoekresultaten ziet en bovenaan in je browserbalk. Google hecht de grootste waarde aan deze plaats. 

Heading 1 

Je heading 1 of H1 is de eerste en grootste titel die je op een pagina zit. Deze helpt Google bij het begrijpen van de paginastructuur (h1 = waar gaat deze pagina over?).

In veel content-management-systemen kan je maar op één plaats een titel ingeven, en wordt dat automatisch je meta title en H1. Kan je het apart ingeven? Zet dan hier ook je belangrijkste zoekwoord. 

Verwerk je zoekwoord verder ook nog door je tekst, samen met 'secundaire zoekwoorden': woorden die ook zoekvolume krijgen en relevant zijn voor je onderwerp. 

3. Geef meteen antwoord op de vraag

Geef zo hoog mogelijk op de pagina het antwoord op de vraag. Zo ziet Google meteen dat je pagina inderdaad relevante info biedt voor dat zoekwoord. 

4. Schrijf voor mensen, niet voor machines

Ga niet te ver in je optimalisaties voor Google. Zorg dat je tekst natuurlijk blijft klinken

Doe niet aan keyword stuffing: je zoekwoord zodanig veel gebruiken dat het onaangenaam is om te lezen. Zet je zoekwoord dus bijvoorbeeld niet in elke tussentitel. Mensen haken dan snel af. Google zal je er ook niet extra voor belonen, integendeel zelfs.

5. Ga slim om met foto's en video

Kan je een relevante foto toevoegen? Doe dat dan, zeker voor onderwerpen waarop mensen zoeken via Google Afbeeldingen. Geef zo'n goed mogelijke beschrijving van wat op de foto te zien is en verwerk je zoekwoord erin. 

Let wel op dat je afbeelding niet te groot is (bestandsgrootte), want dan laadt je pagina trager en daar kan Google je op afstraffen.

Heb je een relevante video? Verwijs er niet naar door, maar embed die op je pagina. Zo kan je mensen op je pagina houden en ziet Google dat er extra relevante content is toegevoegd.

Tip: Image Resizer for Windows is een gratis tool waarmee je het formaat van een of meer geselecteerde afbeeldingsbestanden kan wijzigen, rechtstreeks vanuit Windows Verkenner.

Extra tip: gratis tools om je te helpen bij je SEO

Chrome-extensies

  • SEO Pro of Detailed SEO: twee Chrome-extensies die je tonen waar Google naar kijkt op een pagina
  • FATRANK: een Chrome-extensie om te zien hoe hoog een pagina nu scoort in Google voor een bepaald zoekwoord

Tools voor zoekwoordonderzoek

  • Google Trends: handig om keywords met elkaar te vergelijken, geen exacte zoekvolumes, bijv. "studiepunten" vs. "leerkrediet"
  • Keyword Generator: gratis tool om keyword-ideeën te genereren op basis van jouw keyword, mét zoekvolumes
  • #SuggestMrx: net hetzelfde als in de Google-zoekbalk typen en de suggesties verzamelen, maar automatisch dus veel sneller. (Lees wel even de uitleg over de verschillende 'scan modes')
  • Keyword Surfer: Chrome-extensie die keyword-ideeën mét zoekvolume geeft bij elke zoekopdracht in Google, je kan ook exporteren
Specifiek voor andere zoekmachines dan Google:

Blogs met meer info over SEO

Meer tips voor kwaliteitsvolle jeugdinfo

Organisaties die jeugdinfo maken? Die enthousiasmeert, inspireert en ondersteunt ons Team Jeugdinfo om dat zo kwaliteitsvol mogelijk te doen.

Ontdek 3 manieren om de kwaliteit van je jeugdinfo te boosten.