[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Doelgroepspecifieke focus? WAT WAT’s vijf stappen en tips

Doelgroepspecifieke focus? WAT WAT’s vijf stappen en tips

WAT WAT wil er zijn voor alle jongeren tussen de 11 en 24 jaar. Maar de ene jongere is de andere niet. Een campagne die zoveel mogelijk jongeren moet bereiken? Dan vallen sommigen uit de boot. Daarom kiest team jeugdinformatie voor een jaarlijkse doelgroepfocus

In 2022 verdiepte WAT WAT zich in de informatienoden van jonge nieuwkomers. Dit jaar ligt onze focus op jongeren in dak- en thuisloosheid. Welke stappen volgen we in dat proces? En welke geleerde lessen kunnen we hieruit trekken? 

Stap 1: Het bepalen van onze focus

We bepalen onze focus op basis van onderzoek en wat actueel en urgent is. Zo gaven we in 2023 extra aandacht aan jongeren in dak- en thuisloosheid: onderzoek toont aan dat één op de vijf dak- en thuislozen in België jonger zijn dat 26 jaar. Dit zijn vooral jongeren uit de jeugdzorg, jonge vluchtelingen en jongeren zonder hulpgeschiedenis.

Stap 2: Het bepalen van onze vraagstelling

Bij het opstellen van een vraagstelling is het belangrijk dat deze niet te algemeen en breed is. De vraag moet precies, concreet en in dienst van de doelstelling zijn. Omdat we willen dat onze informatieproducten op maat van alle jongeren zijn, formuleren wij de volgende twee onderzoeksvragen:

  1. Welke infonoden hebben (bijvoorbeeld) jongeren in dak- en thuisloosheid? 
  2. Welke infovormen en kanalen werken het best voor hun? 

Stap 3: Vooronderzoek

Vervolgens spenderen we veel tijd aan vooronderzoek:

  • We kijken naar welk onderzoek al bestaat: rapporten, cijfers, krantenartikels, documentaires...
  • We gaan het veld in: we houden verkennende gesprekken met onderzoekers en experts, organisaties en intermediairs die met de doelgroep in contact komen zoals leerkrachten, hulpverleners en jeugdwerkers.
  • We toetsen op informele wijze al af met jongeren:
        • We chatten met de Discord squad van WAT WAT en Waddist (een vaste groep jongeren waarmee we in dat kanaal gesprekjes voeren over allerlei thema's)
        • We stellen vragen in de Waddist-app
        • We polsen bij de jongeren en werkgroepen van de Vlaamse Jeugdraad
        • We verzamelen signalen van jongeren via een van onze partners zoals Awel vzw

Vooronderzoek is cruciaal:

  • Een deel van je vraag kan hierdoor al beantwoord zijn. Zo weet je welke extra informatie je nog wil verzamelen bij de volgende stap.
  • Het helpt je om gerichte keuzes te maken.
  • Je leert het netwerk kennen en legt goede contacten voor als je verder onderzoek wil uitvoeren. Je werk wordt ook meer gedragen en wordt beter verspreid.
  • Je leert je doelgroep beter kennen.

Stap 4: Groepsgesprekken

Vervolgens voeren we drie tot vier groepsgesprekken uit. We werken hier steeds samen met organisaties die de doelgroep bereiken. Zo gingen we bijvoorbeeld langs bij een animatorcursus, een kamp, een OKAN-klas en een inloophuis.

Enkele tips voor groepsgesprekken:
  • Werk visueel en creatief: maak er een leuke activiteit van. Visueel werken is ook drempelverlagend, zeker als er een taalbarrière is.
  • Less is more: hou het simpel en focus je op één creatieve methode. Maak het niet te complex.
  • Maak een draaiboek, schrijf alles goed uit. Denk ook aan verschillende scenario's.
  • Go with the flow. De dingen gaan vaak niet zoals je ze gepland had. Laat je draaiboek in de praktijk wat los en freestyle een beetje. 
Tijdens onze gesprekken met jonge nieuwkomers lieten we hen bijvoorbeeld posters maken over hun infonoden. De jongeren kregen stiften, stickers en boekjes waar ze prenten uit konden knippen. Zo konden we in groep bespreken welke informatie zij nodig hebben. 


Stap 5: Resultaten en output

Hoe gaan we met deze resultaten aan de slag? 

Voor de doelgroep jonge nieuwkomers werkten we aan een bekendmakingscampagne: Jong & nieuw in België.

  • We maakten de landingspagina watwat.be/nieuw-belgië met relevante informatie-artikels voor deze doelgroep.
  • We lanceerden een advertentiecampagne met infoposts, infovideo's op YouTube en TikTokvideo's waarin jonge nieuwkomers zelf tips gaven, bijvoorbeeld over hoe ze vrienden maakten.
  • We werkten met ondertitels en verspreidden flyers en posters in 7 talen (Nederlands, Engels, Frans, Arabisch, Pashto, Oekraïens en Russisch). 
Lees meer over de campagne.

Voor onze doelgroep jongeren in dak- en thuisloosheid werken we niet aan een specifieke campagne, maar aan het duurzaam aanpassen van onze informatie op maat van deze jongeren.

  • We passen bestaande WAT WAT artikels aan.
  • We schrijven nieuwe artikels met (nieuwe) content partners en expertorganisaties.
  • We brengen deze jongeren in de picture via getuigenissen op watwat.be en onze sociale mediakanalen.
  • We nemen de inzichten rond deze doelgroep mee naar de campagnes die we het komende jaar lanceren. We zorgen zo dat het campagnemateriaal ook voor hun relevant is.

Tips

Welke geleerde lessen trokken wij al uit dit proces? We sommen ze op in 4 algemene tips:

Formuleer duidelijke doelstellingen in combinatie met een open blik 

  • Het is belangrijk om een afgebakend doel te hebben en concrete vraag te stellen.
  • Stel je tegelijk ook open op. Laat nieuwe inzichten op je afkomen, zo kan je je doelstellingen bijstellen
Werk aan veiligheid 

Zorg voor de veiligheid van de jongeren die je bevraagd. 

  • Door bijvoorbeeld eerst met experts en intermediairs te spreken leer je de aandachtspunten van je doelgroep kennen. Je kan ook je methodiek eerst aftoetsen bij de begeleider van de jongeren om zeker te zijn dat dit werkt voor hen. 
  • Bespreek ook met begeleiders of ze aanwezig zijn op het groepsgesprek en welke rol ze kunnen innemen (bv. nemen ze gewoon deel vanuit hun jongere of zijn ze er vooral om de jongeren te helpen hun mening te formuleren). 
  • Neem geen foto’s van de deelnemers, gebruik niet hun echte namen in verslagen. Wil je je resultaten publiek delen? Dan moet je de jongeren een geïnformeerde toestemming laten ondertekenen. 

Wees realistisch 

Als je met een doelgroep werkt die zich in een kwetsbare positie of situatie bevindt, hou er dan rekening mee dat je tijd moet nemen om verbinding en vertrouwen op te bouwen. Je bent voor hen tenslotte een buitenstaander of bezoeker. 

Het helpt wanneer je bijvoorbeeld regelmatig bent langs geweest bij een organisatie. Zo leren zij jou beter kennen en het is ook makkelijker om over moeilijkere thema’s te spreken. Als je hier geen tijd voor hebt, weet dan dat je meer oppervlakkige informatie zal verzamelen. Dat is geen probleem, wees hier gewoon realistisch in. 

Voorzie genoeg tijd 

Je hebt tijd nodig om het netwerk te leren kennen en zij jou. Dit is belangrijk, omdat hierdoor jouw werk en de output (bv. een campagne) die je ontwikkeld breder gedragen zal zijn en makkelijker verspreid zal worden. 

Betrek jongeren en organisaties niet alleen in de eerste stappen, maar ook bij het ontwikkelen van materiaal en bij het afronden van en communiceren over de resultaten. Laat hen weten wat je gedaan hebt met hun input en vermeld hun betrokkenheid naar externen toe.

Ariadne                     Driezen
Ariadne Driezen
  • Jeugdonderzoeksmedewerker