[anysurfer.logo]

WAT WAT lanceert 1e nationale jongerencampagne tegen pesten

WAT WAT lanceert 1e nationale jongerencampagne tegen pesten

Jeugdinformatie   |  22 FEBRUARI 2019
Week tegen pesten – 22 februari tot 1 maart

WAT WAT zet samen met het 'Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten' de eerste nationale jongerencampagne op poten, waarin jongeren zelf hun ervaringen en tips met elkaar delen. WAT WAT kiest resoluut voor sociale media en de samenwerking met jongeren, scholen en jeugdverenigingen. 

Van 22 februari tot 1 maart wil de week tegen pesten kinderen en jongeren bewust maken van wat pesten is, wat je er tegen kan doen en welke gevolgen pesten heeft. De voorbije jaren zetten Ketnet en het 'Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten' de week tegen pesten bij kinderen tot 12 jaar op de kaart. Dit jaar komt daar voor het eerst een campagne voor jongeren bij.

De nood naar een campagne is hoog, zo blijkt. Grootschalig onderzoek van studenten van UGent bij scholieren toonde aan dat 48% al het slachtoffer werd van (cyber)pesten, 18% was zelf ooit een pester. De jongeren uit het onderzoek gaven ook zelf aan vragende partij te zijn voor preventie, sensibilisering en ondersteuning. De campagne 'WAT WAT tegen pesten' speelt in op deze nood.

Jongerenplatform WAT WAT werkt samen met influencers en jongeren om via tips en ervaringen pesten bespreekbaar te maken bij jongeren van 12 tot 18 jaar. Met een facebook-messenger-dilemma-game wakkert WAT WAT de conversatie over pesten aan. Pesten of gepest worden, trollen of liken, pestkop of puistenkop: aan u de keuze. 

“Dikke mensen eten toch alles?” Angel (16) werd door haar pesters gedwongen om GFT-afval te eten. In de week tegen pesten deelt ze - samen met Yasmien Naciri (27), Margot (22) en Jorrit (23) - haar verhaal en toont ze haar littekens van jarenlange pesterijen. Deze moedige verhalen sporen jongeren aan om na te denken, erover te praten, elkaar te helpen.  

 "Hold your head up!" Joppe De Campeneere, Elodie Gabias, Chakir Benjlil, Kevser Marasligil en Elfi De Bruyn – samen goed voor tienduizenden volgers op sociale media – delen in de campagne hun eigen ervaringen over pesten. Joppe siert 1 van de 5 campagneposters met zijn eigen slogan. “Ik ben best wel vroeg uit de kast gekomen, in het tweede middelbaar al. Je krijgt eigenlijk elke dag opmerkingen, scheldwoorden naar uw hoofd geslingerd, mensen duwen u, smijten u op de grond. Je weet niet wat de beste manier is om met deze pesterijen om te gaan. Ga je je laten klein krijgen? Of ga je hier groter en sterker uitkomen.” Bekijk de getuigenissen, tips en slogans van de 5 jonge ambassadeurs.

Meest gestelde vragen over pesten op www.watwat.be  

Meer informatie

  • Bel woordvoerder Sofie Iserbyt – 0499 38 45 88  
  • Op zoek naar verhalen of de contactgegevens van 1 van onze ambassadeurs? Bel Sarah Latré, perscoördinator - 0485 46 02 35  
  • Lees de tips, getuigenissen en informatie op maat van jongeren op www.watwat.be/pesten 
  • Volg via Instagram en Youtube de campagne. Elke dag worden 2 getuigenissen in de kijker gezet.  
  • Download: alle video's met getuigenissen van de influencers en jongeren (op aanvraag via Sarah Latré) - Download de campagneposters en -beelden.   
WAT WAT is een platform van meer dan 70 organisaties (denk aan Awel, Sensoa, VDAB, Publiq, Child Focus, etc.) die jongeren van 11 tot 24 jaar willen informeren en toeleiden naar advies of hulp. Door de krachten te bundelen onder 1 merknaam gaat WAT WAT de versnippering aan initiatieven, websites en campagnes gericht op jongeren tegen. De Ambrassade coördineert WAT WAT in opdracht van de Vlaamse Overheid.

Sarah                    Latré
Sarah Latré
  • Pers & Communicatiemedewerker De Ambrassade/Vlaamse Jeugdraad