[anysurfer.logo]

Strijd mee met de campagne 'Ik ben #jeugdbeleid"

Strijd mee met de campagne 'Ik ben #jeugdbeleid"

Jeugdbeleid   |  19 FEBRUARI 2019

30% van de burgers zijn jonger dan 30, en toch worden deze 30% naar onze mening nog te weinig betrokken bij het lokaal beleid. Begin 2019 gingen 300 nieuwe schepencolleges vol goede moed van start. Hét ideale moment om aan deze schepenen duidelijk te maken dat zij kinderen, jongeren en hun organisaties kunnen en mogen betrekken bij alle beleidsdomeinen: van economie tot jeugd. Op maandag 25 februari lanceren Vlaamse Jeugdraad, Bataljong, Debattle en VVSG daarom de campagne 'Ik ben #jeugdbeleid', een campagne waarin we aandacht vragen voor jeugdbeleid. Maar: zonder jou en jouw organisatie geen campagne, want hoe meer (jonge) burgers kabaal maken rond #jeugdbeleid, hoe sterker de boodschap. 


Campagne 'ik ben #jeugdbeleid' 

In de laatste week van februari (25-28/02) gaat het leeuwendeel van de 300 gemeenteraden voor deze maand door. In die week wil de campagne élke Vlaamse schepen online - via mail of social media - bereiken. Maar hoe voer je nu campagne? 

  • Campagne voeren als individu: door de schepen vanuit jou als persoon - als KLJ-leider, burger, weggebruiker, papa, jongere, leerkracht, … - aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid rond jeugdbeleid. Maak hiervoor gebruik van het filmpje, 1 van de beelden, of neem zelf een foto van een heel herkenbare plaats in jouw gemeente. Schrijf een bericht waarin je de schepen aanspreekt op zijn of haar verantwoordelijkheid. Voorbeeld: "Mijn scouts is zo populair dat echt ALLE kinderen zich willen inschrijven. Wat denk je schepen De Bie, denken we eens na over meer jeugdwerk in onze gemeente? - ik ben #jeugdbeleid"
  • Campagne voeren als organisatie: door je achterban op te roepen lokaal kabaal te maken. Door iedereen mee te krijgen in de kracht van sterk jeugdbeleid. Door deze campagne op te nemen in je communicatie. Op Google drive vind je beelden en zelfs een tekst die je gewoon kan copy-pasten. 

Tools om campagne te voeren 

  • Video “Ik ben #jeugdbeleid” waarin we uitleggen dat jeugdbeleid heel breed gaat, en heel belangrijk is. Vind de video hier op Youtube. Vanaf maandag 25 januari delen alle partners en campagnevoerder de video ook via social media. In de begeleidende tekst spreek je een eigen gekozen schepen aan met een persoonlijke boodschap. 
  • Beelden uit ons filmpje. Ook als is het filmpje dé campagnetool bij uitstek, we bieden je een aantal beelden aan die je bvb. in een mail of op papier kan gebruiken. - via Google drive 
  • #Jeugdbeleid: Door steeds de #jeugdbeleid te gebruiken in je publieke berichten kunnen de campagnepartners volgen en de mooiste voorbeelden delen. 
  • Voorbeeldposts met #jeugdbeleid: maak een eigen foto waarin je duidelijk maakt waar jij in je gemeente jeugdbeleid van wil maken en maak in de tekst duidelijk waarom ook dit beeld helemaal #jeugdbeleid is. - via Google drive 
  • Teksten: een artikel voor op je website, een aantal korte tekstjes die je kan gebruiken voor op social media. - via Google drive 

Meer informatie 

Meer weten? Lees op de website van de Vlaamse Jeugdraad alles over de campagne, of neem contact op met hans.cools@ambrassade.be 

Hans                    Cools
Hans Cools
  • Beleidsmedewerker jeugd en jeugdinformatie