[anysurfer.logo]

OPROEP - wij willen jouw expertise op Fourage 2021

OPROEP - wij willen jouw expertise op Fourage 2021

Jeugdwerk   |  15 OKTOBER 2020

2021 zal net zoals 2020 een bijzonder jaar worden waar we evenementen op een andere, maar zeker ook vernieuwende manier moeten organiseren. Ook voor Fourage zijn we op zoek gegaan naar zo een alternatief. We kozen voor een superdeluxe corona-editie die alle doelstellingen van Fourage maximaal vervult!

Maar om Fourage 2021 even straf als alle andere edities te maken, hebben we jullie hulp nodig. Fourage was altijd al de plek om jouw expertise met heel het jeugdwerk te delen. Dit jaar zetten we daar nog harder op in. 

Het idee

Fourage zou bestaan uit minstens 40 workshops verspreid over

  • Twee dagen (vrijdag 12/2 en zaterdag 13/2)
  • Heel Vlaanderen en Brussel (geconcentreerd in Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven en Mechelen)
  • Alle jeugdwerkorganisaties die graag deelnemen
Dit jaar kiezen we niet voor 1 locatie, maar voor minstens 40! We komen letterlijk naar jullie toe. We concentreren deze 40 locaties in 5 verschillende steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven en Mechelen. En voor de vormingslocaties kijken we naar jullie. We zouden Fourage dit jaar graag organiseren in jullie vergaderzalen en vormingslokalen. Maar we willen niet alleen gebruik maken van jullie infrastructuur, we willen vooral van jullie expertise in de kijker zetten. Elke jeugdwerkorganisatie werkt in een specifieke context en bezit dus heel wat expertise. We willen dit graag onder de aandacht brengen. Zie deze speciale editie van Fourage een beetje als een gigantische opendeurdag voor alle expertise in het jeugdwerk.

Hoe zal het programma er dan concreet uit zien?

Moeilijk om te zeggen natuurlijk, maar hieronder maakten we een voorbeeld van hoe het programma voor vrijdag er zou kunnen uitzien: 

De tijd die voorzien wordt voor iedere workshop is 3u. De workshop zelf zal maar 2,5uur duren. Daarnaast is er nog een kwartier voorzien waarin jullie jullie eigen organisaties kunnen voorstellen, en uiteraard een kwartier voor pauze te nemen.

Moeten de deelnemers dan kiezen uit het aanbod in 1 stad? Dat kan, maar dat hoeft niet. We voorzien een lunchpauze van 1,5 uur zodat iedereen die wil, zich kan verplaatsen tussen 2 steden. 

Meedoen?

Concreet zijn we op zoek naar minstens 40 organisaties die een workshops willen geven van 2,5 uur aan enthousiaste collega jeugdwerkers. Ben je getriggerd door het idee van deze Fourage special edition? Kandidaat stellen kan tot vrijdag 30/10, 18u! Volg dit stappenplan:

  • Hoera, ik ben enthousiast! Ik ga op zoek naar meer enthousiastelingen binnen mijn organisatie. De workshops mogen zowel door beroepskrachten als vrijwilligers gegeven worden.

  • We denken na over de inhoud van onze workshop. Over welke expertise beschikken we die interessant kan zijn voor andere jeugdwerkers (zowel beroepskrachten als vrijwilligers). Geen inspiratie? Geen probleem! Neem een kijkje op deze lijst met thema’s die populair waren tijdens de vorige edities van Fourage.

  • Ga op zoek naar een geschikte locatie. Hebben we zelf een groot vormingslokaal of een grote vergaderzaal in Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven of Mechelen? Omwille van de coronamaatregelen zal je jouw normale capaciteit minstens door twee moeten delen. Wij rekenen om makkelijk te tellen minstens 4m2 per deelnemer. Maar je moet er vooral voor kunnen zorgen dat de deelnemers minstens 1,5 meter uit elkaar kunnen zitten. Je mag zelf beslissen hoeveel mensen jullie in jullie workshop willen verwelkomen. Dit getal mag tussen de 8 en 30 liggen. Is jouw eigen vergaderzaal of vormingslokaal te klein voor het aantal deelnemers dat jullie graag willen bereiken? Geen probleem! Je kan de vergoeding (zie hieronder) gebruiken om een grotere ruimte te huren. Willen jullie heel graag meedoen, maar vinden jullie geen geschikte locatie? Neem dan ook zeker contact op. We vinden samen wel een oplossing.

  • Heb je de vorige stappen doorlopen? Vul dan het online formulier in voor vrijdag 30 oktober, 18u. De collega’s van team Jeugdwerk bij De Ambrassade leggen samen de puzzel en nemen eventueel contact met jullie op als we bijkomende vragen hebben. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat er teveel workshops rond een bepaald thema zijn. Ook dan nemen we contact op met de organisaties om te zoeken naar andere expertise waarrond jullie een workshop zouden kunnen opbouwen.

  • Iedereen wordt op de hoogte gebracht van de uiteindelijke planning. Als jullie organisatie effectief een workshop zal geven op Fourage 2021, bezorgen jullie ons een tekstje over de inhoud van de workshop en een korte biografie van de sessiegevers. Zo kunnen we onze website helemaal klaarmaken met alle juiste info voor de stroom aan Fourage-deelnemers!

  • 30 november: het volledige programma van Fourage staat online op de website van De Ambrassade. Met alle inhouden van de workshops.

  • 2 december: de inschrijvingen voor Fourage 2021 gaan open 

Wat wordt er exact verwacht?

  • Jullie geven een workshop van 2,5 uur aan minstens 8 en maximum 30 deelnemers. Het aantal beslissen jullie zelf.

  • Jullie stellen jullie jeugdwerkorganisatie voor in een kwartier. De manier waarop beslissen jullie zelf.

  • Jullie zorgen voor koffie, thee, water en eventueel een versnapering voor de deelnemers.

  • Jullie zorgen zelf voor een locatie waarin de deelnemers minstens 1,5 meter uit elkaar kunnen zitten. Dit kan jullie eigen vergaderzaal of vorminglokaal zijn. Maar ook een andere geschikte locatie.

Wat krijg je in de plaats?

Inhoudelijk

Naast de 2,5 uur die jullie krijgen om een workshop te geven, krijgen jullie een kwartier tijd om jullie organisatie voor te stellen aan de deelnemers. Hoe jullie dat doen, kiezen jullie helemaal zelf. Daarnaast krijgen de workshops die op Fourage geprogrammeerd staan steeds veel zichtbaarheid in het jeugdwerk. Vormingsedewerkers gebruiken dit overzicht vaak om nadien zelf een workshop uit het aanbod te programmeren. Misschien krijgen jullie achteraf dus vragen om jullie workshop ook op andere plekken te geven.

Financieel

Voor elke workshop krijgen jullie 150 euro + 15 euro per deelnemer die is ingeschreven voor jullie workshop.

Vb. Als jullie een workshop organiseren waaraan 10 personen deelnemen krijgen jullie hiervoor 300 euro.
Vb. Als jullie een workshop organiseren waaraan 20 personen deelnemen krijgen jullie hiervoor 450 euro.

Als jullie btw plichtig zijn, is dit inclusief btw.

Met dit bedrag kan je jouw sessiegevers vergoeden en voorzie je koffie, thee, water en eventueel een versnapering voor de deelnemers. Als jouw workshop in de voormiddag geprogrammeerd wordt, dan voorzien je een vegetarisch broodje voor iedere deelnemer. Hiervoor krijgt je bovenop de vergoeding die hierboven beschreven wordt nog eens 6 euro per deelnemer.

Als jullie zelf niet beschikken over een vergaderzaal of vormingslokaal, kunnen jullie (een deel van) het bedrag gebruiken om een vergaderzaal of vormingslokaal te huren. Kijk hiervoor zeker in jouw netwerk, dit hoeft niet duur te zijn. Willen jullie heel graag meedoen, maar vinden jullie geen geschikte locatie? Neem dan ook zeker contact op. We vinden samen wel een oplossing. 

FAQ (frequently asked questions - veel gestelde vragen)

  • En wat als we opnieuw in lockdown gaan? Of naar code rode?

    We hebben geen glazen bol en helaas kunnen we niet zo ver vooruit kijken. Als corona roet in het eten strooit, bekijken we dat op dat moment. Onze prioriteit zal altijd ieders veiligheid zijn.

  • Waarom voorzien jullie zowel een algemeen bedrag als een bedrag per ingeschreven deelnemer?

    We hebben veel berekeningen gemaakt en dit systeem leek ons het meest eerlijke. Het is niet altijd makkelijk om te voorspellen hoeveel deelnemers er zullen inschrijven voor iedere workshop en daarom willen we organisaties sowieso deze basisvergoeding geven. Met de vergoeding per deelnemer willen we jullie vooral ook ondersteunen in het boeken van externe vormingslokalen als het jouwe te klein is (omwille van de corona-maatregelen). Daarnaast redeneerden we ook dat jullie bij grotere groepen meer begeleiders nodig hebben.

  • Is Fourage ook niet bedoeld om expertise van buiten het jeugdwerk in onze sector binnen te trekken?

    Andere jaren zoeken we inderdaad een evenwicht tussen workshops van zowel binnen als buiten de sector. Dit jaar doen we dit bewust niet. We weten dat jullie zelf enorm veel expertise hebben en heel veel kunnen leren van elkaar. We zijn er dan ook van overtuigd dat het niveau van de workshops minstens even hoog zal liggen als andere jaren.
    Daarnaast moet er in het jeugdwerk ruimte zijn voor experiment. En daar willen we met dit evenement ten volle op inzetten. We willen zelf graag experimenteren met dit nieuwe concept, maar laten jullie ook experimenteren met het uitwerken van vormingen.

  • Wat gaat De Ambrassade dan nog doen?

        • We verzorgen alle communicatie en zetten jouw workshop mee in de picture.
        • We verzorgen de logistiek rond de inschrijvingen.
        • We maken het programma op en zorgen dat er voldoende aanbod is.
        • We maken dit evenement financieel mogelijk.
        • We zorgen voor minstens 1 ondersteuner in iedere stad tijdens het evenement.
        • We zorgen voor leuke foto’s van het evenement.
        • We gaan zelf ook enkele workshops geven in onze vergaderzaal! 
        • We zetten sterk in op het samen-gevoel. Iedereen volgt in kleine groepjes vorming op verschillende locaties. Maar we zitten wel allemaal samen op Fourage. Hoe we dat precies gaan doen, werken we momenteel uit.  

Jasmien                    Schutz
Jasmien Schutz
  • Coördinator jeugdwerkondersteuning en breed jeugdbeleid