[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Pesten

Pesten

Integriteit

Pesten is een integriteitsschending. Pesten is kwetsend en/of bedreigend gedrag dat zich stelselmatig herhaalt, waarbij het slachtoffer emotionele of fysieke schade oploopt. 

3 voorwaarden om een situatie te benoemen als (cyber)pesten: 

  1. Het gedrag doet zich meermaals voor
  2. Het doel is om te kwetsen
  3. Er is een machtsonevenwicht   

 Enkele misvattingen over pesten
“Het pesten zal vanzelf wel over gaan” 
“Van pesten word je hard” 
“Wie wordt gepest, lokt het zelf uit” 
“Bij ons wordt er niet gepest” 

In een groep waar een pestsituatie voorkomt, heb je verschillende rollen: Pester(s), slachtoffer(s) en de middengroep: meelopers, struisvogels, redders, onopmerkzamen. Daarnaast heb je dan eerstelijnsjeugdwerkers en ouders die ook betrokken (kunnen) zijn in de situatie. Meer uitleg over die rollen lees je hier. 

Pesten komt vaak voor. De gevolgen voor slachtoffers zijn moeilijk in cijfers te vatten. Angst, een ongelukkig gevoel, een laag zelfvertrouwen, ontwikkeling die wordt belemmerd … het zijn allemaal mogelijke consequenties in iemands (latere) leven. Verder zijn er ook gevolgen voor de pester(s) en de toeschouwers: weinig vrienden, etiket van ‘pester’, vijandige sfeer, schuldgevoelens … 

Hoe hiermee omgaan? 
Er is een confronterende en niet-confronterende aanpak. Het heeft telkens impact, soms op een verschillende manier. Afhankelijk van de context kan je kiezen voor de ene of andere aanpak. De verschillen, de redenen waarom je best voor een bepaalde aanpak kiest en hoe je hier dan mee aan de slag gaat kan je allemaal helder vinden hier Aan de slag met de groep bij een pestsituatie (allesoverpesten.be) Maar alles begint bij het gesprek met de gepeste. Hier vind je meer info Wegwijzer voor begeleiders (allesoverpesten.be) Jeugdwerk – Wij Pestvrij – voorkomen – bouwstenen    

Cyberpesten is ook een vorm van pesten. Maar bij cyberpesten gebeurt het pesten via online media.  Dat kan bijvoorbeeld via kwetsende sms’jes, beledigende e-mails of ongewenste foto’s op sociale media 

Niet elke vorm van gemeen online gedrag is cyberpesten. Daarom niet minder erg! Wanneer negatief gedrag niet onder cyberpesten valt, moeten we het daarom niet minder ernstig nemen. De impact kan nog altijd groot zijn. Het is dus belangrijk dat kinderen en jongeren inzien wanneer hun gedrag of uitspraken kwetsend zijn, zodat het zich niet herhaalt. 

Hoe uit cyberpesten zich? Er zijn 4 manieren waarop cyberpesten zich kan uiten: de dader kan het slachtoffer beledigen, bedreigen, uitlachen of hinderen in sociale contacten.

Het gedrag kan enkel zichtbaar zijn voor het slachtoffer, maar er kan ook een groter publiek bij betrokken zijn.
Dat laatste hangt vooral af van het medium: bij cyberpesterijen via e-mail of instant messaging apps is er geen publiek, op sociale media dan weer wel. 

Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers de ervaring pijnlijker vinden wanneer er een groot publiek bij betrokken is. Ook de vorm van de boodschap kan de impact bepalen: voor jongeren zijn foto’s en filmpjes vaak kwetsender dan gemene uitspraken. 

Beantwoord geen e-mails/berichten van de pester
Blokkeer het nummer en/of    e-mailadres van de pester
Maak screenshots
Meld het pestgedrag op de website of app
Probeer de kwetsende inhoud van het internet te laten verwijderen

Contacteer de gratis hulplijn van Awel 102 of Child Focus 116 000.
Breng het CLB-centrum van de school op de hoogte