[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Motivatie en zingeving

Motivatie en zingeving

Jongeren en werk

Wat is blijven hangen bij de deelnemende jongeren en jeugdwerkers van Expeditie Werk? Wat leerden ze? Hoe kijken zij nu naar de toekomst van werk? Welke antwoorden geven zij op onze 5 centrale vragen? We hoorden enerzijds heel wat noden en behoeftes. Anderzijds hoorden we ook al enkele oplossingsrichtingen. Dit vormen de eerste resultaten uit het project Expeditie Werk die we later willen toetsen in een grootschalige bevraging. We geven deze hypotheses hier per thema weer.

Noden/behoeftes/blik van jongeren

  • Voor sommige jongeren is zekerheid en inkomen hebben het allerbelangrijkste.

  • Andere jongeren kiezen bewust hun job of bedrijf: daarbij zijn imago (bijvoorbeeld op vlak van duurzaamheid), bedrijfscultuur en kansen tot zelfontplooiing en ontwikkeling van de werknemers essentieel.

  • De hoge verwachtingen die de arbeidsmarkt en de maatschappij stellen kan leiden tot faalangst, onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen.

  • Autonomie, met name de vrijheid om je werk te organiseren hoe en wanneer je wil.

Oplossingsrichtingen

1. Mentoring, coaching en persoonlijke begeleiding in loopbaankeuzes en –ontwikkeling vanaf de schoolloopbaan.
“We missen zelfkennis in deze maatschappij"

“Wat we heel erg missen in deze maatschappij is zelfkennis. We leven in een ‘rat race’, mensen zijn voortdurend met van alles bezig. Op de trein zie je mensen met alles bezig in plaats van even ook na te denken. We lijken geen tijd meer te hebben om ook eens na te denken of te lezen en te reflecteren. Ik heb het gevoel dat we veel te weinig weten wie we zelf zijn en als je niet weet wie je zelf bent dan weet je ook niet wat goed voelt bij je.”

2. Bedrijven en ondernemers stimuleren tot maatschappelijk verantwoord ondernemen: enerzijds via de toegevoegde waarde/product dat ze creëren en anderzijds via de manier waarop ze met werknemers omgaan (bijvoorbeeld maatschappelijk kwetsbare mensen aannemen en begeleiden).
“Meer coaches op de werkvloer"

“Het soort diensten die wij bieden zouden meer in samenwerking met of op bedrijven moeten zijn. Meer coaches op de werkvloer. Zo het idee van een inhouse consultant van een interimbedrijf die bij het bedrijf zit, die het bedrijf super goed kent. Moest er zoiets van coaching kunnen bestaan ook die heel hard het perspectief hebben van hulpverlener, maar tegelijk het bedrijf kent.”

“Ik heb een verantwoordelijkheid als gegoede middenklasse"

“Ik vind dat ik een verantwoordelijkheid heb als gegoede middenklasse. Ik heb zelf alle kansen gekregen, en droom ervan die ook te kunnen geven aan mensen die ik tewerk stel in mijn bakkerij”