[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Levenslang leren, ontwikkelen en ontplooien

Levenslang leren, ontwikkelen en ontplooien

Jongeren en werk

Wat is blijven hangen bij de deelnemende jongeren en jeugdwerkers van Expeditie Werk? Wat leerden ze? Hoe kijken zij nu naar de toekomst van werk? Welke antwoorden geven zij op onze 5 centrale vragen? We hoorden enerzijds heel wat noden en behoeftes. Anderzijds hoorden we ook al enkele oplossingsrichtingen. Dit vormen de eerste resultaten uit het project Expeditie Werk die we later willen toetsen in een grootschalige bevraging. We geven deze hypotheses hier per thema weer.

Noden/behoeftes/blik van jongeren

  • Jongeren zijn zich ervan bewust dat levenslang leren een realiteit is: ze zullen hun hele loopbaan lang moeten blijven leren en opleiding volgen. We horen bij jongeren rond het blijven leren en ontwikkelen twee kanten. 

  • Enerzijds zien sommige jongeren leren en leermogelijkheden op de werkvloer als een kans en als datgene wat sommige werkomgevingen en werkgevers aantrekkelijk maakt. 

  • Andere jongeren, bijvoorbeeld jongeren die tijdens/na het middelbaar uitstroomden wegens schoolmoeheid, hebben een negatieve connotatie met leren. Voor hen moet leren vooral functioneel zijn en concreet bijdragen aan de invulling of uitvoering van de job.

  • Tot slot, als de verantwoordelijkheid voor bijleren en bijscholen vooral bij het individu komt te liggen, zorgt dat voor extra druk en een gevoel van nooit te kunnen voldoen. Het zijn vaak jongeren, soms zelfs hooggeschoold, die zich hierbij heel kwetsbaar voelen.

Oplossingsrichtingen/hypotheses

  • Leren op de werkvloer stimuleren: als werkgever een leercultuur creëren voor medewerkers waarbij leren, ontwikkelen en uitwisselen onder collega’s onderdeel is van het werk.

  • Leren en opleiding functioneel inzetten waardoor het minder schools en aantrekkelijker wordt.

  • Leren op individueel niveau stimuleren via incentives: bv. coaching, outplacement en persoonlijke incentives. Een concreet voorstel zou een leerkrediet kunnen zijn waarbij werknemers weten hoeveel budget/tijd ze hebben om aan leren, ontwikkeling en opleiding te besteden

“Een coach for life"

“Wat ze nu doen bij iets oudere werknemers, outplacement, maar dit op een veel intensievere manier misschien doorheen de ganse loopbaan. Dat ze niet zichzelf telkens opnieuw moeten verkopen, maar dat ze mee opgevolgd worden van, kijk dit zijn de competenties die ik tijdens mijn vijf jaar daar heb verworven. Ik heb daar aanvullend vijf jaar daar gewerkt, of twee jaar daar. En ik heb er dat gedaan. Een soort van levenslang aangevuld linkedIn profiel. Een coach for life. Zeker voor onze doelgroep.”


“Ik wil bijleren"

“Bij heel veel mensen, en liefst het grootste deel, gaat die motivatie er vanzelf zijn. “Ik wil bijleren.” Maar voor sommige mensen gaat inderdaad een incentive nodig zijn. En dan kun je hen wel voorstellen: kijk, je krijgt een pakketje van zoveel 100 euro. Je krijgt dat geld niet, maar je kunt het wel gebruiken om er iets anders mee te doen. Dan kunnen die mensen dat zien als: “ok, als ik het niet gebruik, dan verlies je daar geld.” Dus eigenlijk, als je er wel gebruik van maakt, ben je eigenlijk rijker, doordat ik dat heb kunnen gebruiken. Ik denk dat sommige mensen dat zeker nodig gaan hebben. Dus daarom vind ik dat wel een interessante.”